- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-29 06:07 av .
- FörfattareInlägg
- 28 januari, 2016 kl. 01:57 #385009
rallyelwood
DeltagareI höstas fick jag nedslag på besiktningen. Den demonterbara dragkroken på 9-5:an kärvade. Besiktningsmannen sa att en låssprint kärvade. Kroken gick att montera och demontera och den låste mot bilen som den skulle, så jag förstod inte vad han menade.
Efter att ha sökt lite info på nätet insåg jag vilken låssprint som besiktningsmannen hade pratat om. Det var inte själva låstungan som låser kroken i bilen som kärvade, utan en låssprint, eller snarare dess indikatorpinne, som håller låstungan inne när man har vridit på vredet och ska demontera/montera kroken på bilen.
Jag demonterade låsmekanismen och rengjorde och smorde upp alla delar. Den felande indikatorpinnen var rejält rostskadad, men jag monterade tillbaka den i brist på en ny.
Denna video fann jag användbar: https://www.youtube.com/watch?v=bbfS3VYKE5Y
Se mina bilder och skiss nedan, kanske någon har nytta av dessa?
Se också http://hoftware.com/erally/index.php?option=com_content&view=article&id=60 där jag har sammanfattat demonteringen i en kort instruktion.
Mekanismen i sina beståndsdelar
Indikatorpinne monterad
Låstunga med fjäder och kuggpinne monterade
”Lagerhus” för kuggpinnen och färgindikatorer monterade
Vred monterat
Låscylinder monterad, vred och låstunga i läge som monterad på bilen (notera indikatorpinnens läge)
Vred och låstunga i läge för montering/demontering från bilen (notera indikatorpinnens läge)
Det är på kuggpinnen som vredet sitter(Jag la detta inlägg i Allmänt för att Bosals demonterbara krokar fungerar på snarlikt sätt oavsett till vilken bilmodell de är till.)
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/- Detta ämne redigerades för 4 år sedan av .
- Detta ämne redigerades för 4 år sedan av .
- Detta ämne redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
28 januari, 2016 kl. 08:25 #385016Janne Hagnell
ModeratorUsch, ja, demonterbara dragkrokar är ett otyg! Har ännu aldrig haft behov av att kunna plocka bort en krok, så jag förstår inte vitsen.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)28 januari, 2016 kl. 21:29 #385045Andreas Hermansson
DeltagareUsch, ja, demonterbara dragkrokar är ett otyg! Har ännu aldrig haft behov av att kunna plocka bort en krok, så jag förstår inte vitsen.
Det finns ju en anledning…kroken pryder ju inte bilen direkt, när den inte används. En annan kan ju vara att den är väldigt ivägen så fort man knatar rut bakänden (allra helst i garaget) eller att man ska in i bagagen.
Det var en fin beskrivning på service av Bosalkroken.
Tack!28 januari, 2016 kl. 21:56 #385047rallyelwood
DeltagareDet finns ju en anledning…kroken pryder ju inte bilen direkt, när den inte används…
Det nog just därför demonterbara dargkrokar finns, men jag har aldrig upplevt att det överväger problem man garanterat får med en kärvande mekanismen…
…Det var en fin beskrivning på service av Bosalkroken. Tack!
Tack!
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84: https://saabklubben.se/forum/amne/saab-99-84-t16-konvertering/
Kobolt Runabout -??: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13096-kobolt-runabout-mk1-190525-bara-fyra-pl%C3%A5tbitar/- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
28 januari, 2016 kl. 23:52 #385058Janne Hagnell
ModeratorPrecis! De demonterbara dragkrokarna känns som en lösning på ett ganska fånigt i-landsproblem.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)29 januari, 2016 kl. 06:07 #385060Andreas Hermansson
DeltagareAnvänder man draget ofta är det ju jättedumt med ett demonterbart. Då tas det ju inte av och då kärvar det ju. Jag har haft många bilar med demonterbart drag men jag har det bara på när jag drar något. Jag har bara behövt underhålls smörja.
Kom på en annan anledning till dom som jag tror kan vara en vettigare anledning. Det är vid kollisioner bakifrån. Vissa bilmodeller tål ju en ganska ordentlig stöt med endast skadad stötfångare tex. Men tex en 99/900 viker bagagegolvet ganska tidigt om smällen blir på draget. (Då är det nära att skärmarna veckar sig över bakhjulen oxå) Sen får ju den påkörande bilen kraftigare skador av själva kroken. Detta med demonterbart drag tror jag faktiskt var både bilindustrin och försäkringsbolagen som låg bakom av denna anledning. Men däremot tycker nog dom flesta kunderna att det är flärd med demonterbart dragkrok. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.