Bråkig b202 i16 -89

Forum Modellspecifika forum OG900 Bråkig b202 i16 -89

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-03 19:36.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

nibjo
    Deltagare

Hej!

Har en b202 i16 från -89 som bråkar lite med mig. den går allt som oftast hur bra som helst. Men ibland (några gånger i veckan) så rycker den till en eller två gånger när man accelererar vid lågt varv, drygt 1000 rpm. Men det som visar sig tydligast är när det är blött ute, vinter och fuktigt eller vid tvätt under eller vid motor så kan den få för sig att bli jättetjurig. Den startar då men hackar jättemycket och går inte att varva upp från sina 4-500 rpm. Lyckas man hålla den vid liv tillräckligt länge går den in i limphome och går att köra. Efter någon vecka eller tre så brukar den sluta dumma sig, ibland händer ingenting på hela vintern.

har kollat:

2 andra LH styrdon
    2 st lambdasonder
    en annan tändbox
    försökt kolla på konkter så de är fräscha
    bytt tempgivare vid insug
    annan spjällägesgivare
    andra tänddelar

Är ju lite störande fel 🙄

tacksam förs var,

hälsningar Niklas

longjohn61
    Deltagare

Har du bytt samtliga tänddelar ❓ Vad för stift kör du med ❓
    Jag har nämligen en likadan känslig med tänddelar tycker jag är den.
    Har du bytt bränsle filter och kollad alla vakuum slangar ❓

Mvh Nisse

nibjo
    Deltagare

Stiften köpte jag standard NGK på mekonomen, så det lär ju vara BCP5ES som sitter, det är de som rekommenderas nu på deras sida. Kablar, fördelarlock och rotor bytta, men inte tändspolen eftersom det är den modellen som sitter på höger sida i motorrummet, ihopmonterad med vad jag antar är tändförstärkaren? I alla fall så var den svårare att få tag på, och dyrare. Kan dessa två vara bovarna?

Bränslefiltret är bytt, likaså pumpen.

Var inne på vevaxelgivaren förut, men efter lite sökning verkar det som att den ger mer totaldött som symptom?
    Känns ju misstänkt med tändspolen och dess lilla elektronikdosa, det enda som egentligen är kvar?? Kan man ersätta den spolen enbart med en enkel från tex biltema?

longjohn61
    Deltagare

Känns som dom du har gjord allt 😉 bara tändspolen kvar.
    Bytte du vakuum slangar ❓

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

Kollat över tändspolen/tändningsmodul –
    eller så att kablen till fördelaren är riktigt inne ❓

Jonas Åberg
    Moderator

Här varit med om en vevaxelgivare som flippa ut när motorn blev varm.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng