Brann i eldre biler.

Forum Övrigt Allmänt Brann i eldre biler.

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-28 13:23.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #377189

    Morten S.
    Moderator

    Lese om et par branner i eldre biler tidligere i uken og i dag stod denne artikkelen i den lokale tidningen:

    http://www.sb.no/nyheter/11-ars-arbeid-gikk-opp-i-royk/s/5-73-82906

    Ser at det står skrevet på flere forum at bensinslanger blir mye fortere sprø og dårlige pga. innblanding av etanol i 95 oktan bensin.
    For de av oss som kjører totakter med olje i beninstanken er det nok ikke så farlig, men uansett er det viktig å være oppmerksom på dette.

    Har det vært tilsvarende i Sverige, der dere har mer etanol i bensinen enn det vi har i Norge?
    Her er det 0% i 98 oktan og 5% i 95 oktan

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #377223

    Dicst
    Deltagare

    Det är mycket vanligt även i sverige med spruckna bensinslangar. Jag testade ett flertal slangar från bl a Biltema och andra bilreservdelsleverantörer och alla blev skräp på kort tid innan jag hittade rätt typ. Tvärtom mot det du tror Morten så är oljan faktiskt ett bekymmer; Det visade sig att för oss som kör tvåtakt och blandar olja i bensinen blir problemet än värre då materialet i slangen bryts ned fortare. Resultatet blir sprickor som riskerar läckage och små smulor som riskerar att fastna i pumpar, filter och förgasare.

    Numera köper jag mina slangar över disk hos Hydroscand, de har en modell som klarar kombinationen bensin-etanol-tvåtaktsolja och efter det har jag aldrig haft något problem. Jag kan även rekommendera vanlig ”mopedslang” som håller sig ganska länge utan att bli stel. Den har även fördelen att vara genomskinlig så man ser ev luftbubblor i bränslet från pumpen.

    Mvh
    /D

    #377330

    hubbe
    Deltagare

    Jag tar bensinlangar som klassificeras enligt SAE J 1527 eller DIN EN ISO 7840, dom ha tjocka väggar men är också brandsäkra.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng