Bränslesil
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bränslesil
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-03-26 17:19 av
petter.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Under min (alltför korta ) påskledighet tänkte jag försöka få åtminstone något gjort med Einar (96 -74). Bränslesilen verkar vara lämpligt med tanke på tidsåtgången att kontrollera, kanske rengöra. Har aldrig öppnat den så jag vet inte hur där ser ut för tillfället. Jag menar inte bränslefiltret utan den ”klocka” som sitter ner till vänster i motorns främre ”hörn”. När man rengör där skall man ju byta packning enligt verkstadshandboken, därför undrar jag nu: Var hittar man en sådan packning? Finns den att inhandla på exemplevis Mekonomen??
Jag är tacksam för snabbt svar, då jag snart reser hem till pärlan!
Mvh Petter
Hej!
Tack för svaren, jag vet att senare modeller inte är ”skruvbara”, men trodde att bytet skedde senare. Jag är 9% säker på att min inte är utbytt, och den liknar den på bilden i v-handboken…är de lika, den gamla och nya modellen?
Och om jag nu behöver öppna pumpen med skruven som pekar snett nedåt vänster för att kolla vilken typ det är, kvarstår fortfarande behovet av en packning…

Mvh Petter
Anonymmars 26, 2002 kl. 16:53 #63330Petter!
Bensinpumpen kan vara utbytt till den äldre modellen på din 74:a, den går att använda den också, jag har själv plockat en på skroten och använt i min 75:a.Denna gamla modell känns lätt igen då den är delad i två delar och ihopskruvad med 8st(tror jag)små skruvar runt om.
Den senare modellen är i ett stycke men har dock ett lock som går att lossa på för silrengörning. Denna senare modell går inte att dela på för renovering utan bytes ut helt och hållet och kostar runt 120 spänn tror jag på Micro! Det skall förstås sitta en packning mellan pumpen och motorn, denna följer med när man köper ny pump.
Jag tror inte att det går att få tag i renoveringssatser till gamla modellen idag, men detta vet säkert någon annan i klubben mer om…
Hej!
Tack Jonne för svaret, precis vad jag var ute efter!! Min pump är alltså original och av ny modell, för några åtta skruvar finns där icke. Det är precis silrengöringen jag är ute efter också, så om någon kan tala om för mig var packningen kan inhandlas utan att en pump behöver köpas blir jag själaglad!!
Mvh Petter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

