Forum › Modellspecifika forum › 92/93 › Bränsletillförsel!
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-03 21:45 av .
- FörfattareInlägg
- 27 oktober, 2012 kl. 15:00 #6574
raketaren
DeltagareDet var väl då attans……..Fick inte igång min 92:a-54, så jag provade bogseringshjälp. Den gick igång vid några få tillfällen och då endast under en kortare tid, sen dog den igen……..
Nu har jag mekat och trixat.
Bränsle finns gott om i tanken.
Demonterat bränslefilter. Ser bra ut och packning ser ut att må bra.
Demonterat bränslepump. Ser bra ut och även här ser packningar ut att må bra (vilket i och för sig inte betyder att de fungerar som de ska)
Förgasaren demonterad och rengjord.Monterat allt igen och drar i starthandtaget med hjälp av mitt nyladdade, fräscha batteri. Startmotorn, går och går och går och…….inget händer. Nu kommer det inte ens bränsle till glaskupan/bränslefiltret.
Idéer om fel, vad jag kan göra åt det och om det behövs utbytesdelar, var jag kan få tag på det?
Tack!
27 oktober, 2012 kl. 16:27 #48931phermansson
DeltagareRost i tanken? Prova att koppla en slang från pumpen till en lös bensindunk kanske?
28 oktober, 2012 kl. 08:22 #4894967gt
DeltagareKolla om slangen mellan filtret och pumpen är hel. Jag har själv haft samma problem med den metall omspunna originalslangen som såg hel ut, men var helt murken i gummit.Pumpen suger då bara luft och ingen bensin
mvh Lars.29 oktober, 2012 kl. 21:12 #49006raketaren
DeltagareSlangen mellan filtret och pumpen är skarvad, så jag ska prova att byta hela den. Ska även prova trixet med att köra direkt från en bensindunk.
Nån av er annars som har själva filtret (för det saknar jag i glaskupan) eller en bränslepump till en 92:a liggandes som jag får köpa…?
30 oktober, 2012 kl. 05:24 #49009lennarth johansson
DeltagareLåter som backventilerna i pumpen.
Det problemet hade jag för en del år sedan.30 oktober, 2012 kl. 20:18 #49039raketaren
DeltagareDå ska vi se………då har jag varit en sväng i garaget. Hällde upp bensin i en glasburk, skruvade bort slangen på bränslefiltret och la ned ändan i burken och vips så startade bilen direkt. :revs:
Hur ska jag tänka nu? När jag försökte bogsera igång bilen tidigare så startade den ju bara vid ett fåtal tillfällen och då bara under några sekunder. Felet ligger ju uppenbarligen mellan bensintanken och bränslefiltret och bilen gick ju klockrent i våras…..
30 oktober, 2012 kl. 20:24 #49042phermansson
DeltagareHade det varit en 95/96 hade jag öppnat bottenpluggen i tanken och sett hur bensinen som rinner ut sett ut. Ren eller full med rostflagor? Vet dock inte om det finns en sån plugg på 92an?
31 oktober, 2012 kl. 17:36 #49092Lollo
DeltagareJag fick blåsa i tanken på min 54:a så det fyllde glas koppen, sedan gick den på bensinen som var i koppen sen dog den igen, gjorde om samma sak igen och fick samma resultat :sad
Det visade sig att packningen mellan koppen och hållaren var för hård så den sög luft där istället för att ta till sig bensinen från tanken.
Bytte packningen där och vips så funka bilen.
Tyvärr har jag inga packningar kvar.3 november, 2012 kl. 21:45 #47196raketaren
DeltagareTänk vad detta forum är fantastiskt! Man får tips, mekar lite, ställer några frågor, får mer tips och vips så får man bilen att fungera.
I detta fall bytte jag ut en slang mellan filter och pump samt bytte ut en slangklämma som inte mådde bra i gängorna och så startade bilen snällt och fick som belöning en härlig åktur igår.
Tack!
:thumb3d:
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.