Bröderna Bruce i Säffle

Forum Övrigt Off Topic Bröderna Bruce i Säffle

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-11 07:29.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14649

    Martin Sigge
    Deltagare

    Hej Christian,

    Boken fick jag med när jag köpte en båt med sådan motor i. Båten vilar sedan länge på havets botten, men motorn räddade jag och skänkte den senare till Sjöhistoriska Museet i Sthlm, som var mycket taxamma. Fast jag behöll instruktionsboken eftersom jag tyckte så mycket om den. (Museet fick en kopia).

    OBS att dessa motorer oxå var tvåtaktare. Denna motor var på c:a 1,4 l (4″ cylinderdiameter) och gav ”6 á 8” hkr vid c:a 800 varv/minut. ”Reedventiler” på vevhuset samt direktinsprutning via munstycke med ställbar spridningsvinkel.

    PÅ 80-talet körde jag förbi i Säffle och träffade en farbror Bruce i 80-årsåldern som stod och körde fram reservdelar till tändkulemotorerna ur en supermodern CNC-svarv. Köpte någon reservdel av honom, minns inte längre vad.

    Eftersom det inte anges några åtdragningsmoment för topplocket i instruktionsboken passade jag även på att fråga honom om detta. Svaret var ”mycket hårt”.

    Det finns många härliga formuleringar i denna bok. Hör här t.ex. ”Vid tilldragning av balanshjulsmuttern kan lämpligen ett bräde placeras mellan balanshjulshandtaget och bordväggen, varpå man med nyckel och slägga drager till muttern.” Vaddå momentnyckel?

    Man noterar på skissen att motorn går enligt ”korsdragsprincipen”, dvs vändspolning enligt Dr. Schnürle är inte införd.

    Jag vet inte vad denna 6 á 8-hästare vägde, men jag tror nog att svänghjulet ensamt vägde runt 100 kg.

    Angående rengöring av kolven: ”I vinterkyla äro kolvringarna sköra som glas.”

    Detta om en tvåtaktare av lite äldre konstruktion.

    MO

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/572489-sefflemotor.jpg[/image]

    #97405

    christian bruce
    Deltagare

    Hej Martin och alla andra oxå. Han som du träffade var med allra största sannolikhet Carl-Gösta Bruce. Han gick bort för 2 år sedan i en ålder av 80 år, men jag kan hålla med dig om att han såg gammal ut redan på 80-talet. Stället du besökte var Seffle Marine som drevs av bland annat min far Leif (å vad många sommrar man stått framför ovan nämnda maskin) och företaget var, i alla fall till en början, en fortsättning av den gamla bruceverkstaden som kursade 78.

    Tändkuleprylarna sorterades bort från verksamheten i samband med att Carl-Gösta gick i pension och han fortsatte hemmifrån som lite hobbyverksamhet.
    Den sista maskinen, som gjordes på motorverkstaden, tror jag tillverkades i början av 60-talet, då tiden hunnit i kapp dem, och produktionen inriktades i stället på propellar och styrmaskiner.

    Dock så satte min far och hans kompanjon ihop en motor av nya delar någonstans kring 84-85 i samband med något suspekt SIDA-projekt som rann ut i sanden. Var denna motor tog vägen vet jag inte.

    Av den 2:a generationen Bruce som var involverade i fabriken finns det nu bara 2 st. kvar och båda är 80+. Själv tillhör jag den 4:e generatioen.

    Om det är någon som funderar på något kring detta så skicka gärna ett mail eller inlägg här så ska jag försöka svara.

    Ha en trevlig helg/Christian

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng