Broms och ABS samt hastighetsmätare

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Broms och ABS samt hastighetsmätare

Detta ämne innehåller 11 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-10 20:25.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #447988

    Räven
    Deltagare

    OG9-3 -99. Hade kört ca 5 mil stannat skulle åka igen. Broms och ABS lampan tändes vid start. Kontrollerade bromsvätskenivå och tittade under. Inget läckage. Startade om och gjorde några kraftiga tramp på bomspedalen. Lamporna fortsatte att vara tända. Körde iväg och då upptäckte jag att hastighetsmätaren inte funka. Efter kanske en 3-4km släcktes lamporna och hastighetsmätaren kicka igång igen. Efter ytterligare kanske 2 mil tändes lamporna och mätaren dog och var så i bara 2-3 minuter kanske. Känns som nått elfel. Var inget märkligt eller konstigt med bromsarna. Någon som har en aning eller vet?

    #447997

    991aero
    Deltagare

    Med 95% säkerhet är det styrdonet på ABS-enheten som är trasigt. Då blir det precis som du beskriver. Styrdonet är en del av ABS-enheten men går att byta separat. Det är inte så svårt. Vill man inte leta begagnat så finns det firmor som renoverar styrdonen t.ex. innosund.com. Väljer man att skicka styrdonet på renovering brukar det ta ca 5 dagar fram och tillbaka. Dert går bra att köra bilen utan styrdon under tiden men då kommer hastighetsmätaren inte funka och varningslamporna lysa. Lycka till

    #448026

    Räven
    Deltagare

    Tack för svar! Blir inget strul om man köper begagnat med ingiften och sånt eller? Är det bara att sätta i och köra?

    #448117

    991aero
    Deltagare

    Styrdonet behöver inte giftas in eller programmeras. Men du måste läsa av Boschnumret och se till att du får ett styrdon med samma nummer. Tror att det står på undersidan av styrdonet så ev måste du ta bort det för att kunna läsa av.

    #448127

    Räven
    Deltagare

    Okej tack för det! Ska ta tag i det till helgen tänkte jag

    #448179

    Räven
    Deltagare

    Igår började motorn stanna under färd samtidigt som ABS och bromslampan lyste och hastighetsmätaren var död. Var inga problem att starta den men dog typ 4 ggr under en färd på ca 1mil. Är det ytterligare symptom på att det är styrenheten eller är det något annat?

    #448207

    991aero
    Deltagare

    Kan inte påstå att jag känner igen att dom brukar bete sig så när styrdonet är paj. Men det kan ändå ha med styrdonsfelet att göra. Stannade bilen när du släppte på gasen och frikopplade? För på 9000 t.ex så blir det strul med tomgången när motorn inte får någon hastighetssignal. Så man kan tänka sig att det kan bli samma med 9-3 även om jag inte kan påminna mig att jag råkat ut för det förut.

    #448669

    Räven
    Deltagare

    Okej. Ja det är i samband med frikoppling och utan gaspådrag som den stannar. Har nu äntligen haft tid att sätta mig och söka delar. Antar att det är hela ”kakan” så att säga som ska bytas, den som bromsrören sitter fast i? Inte bara plastkontakten? Finns inga med mitt serienummer till og9-3 men motsvarande till 9-5 finns. Spelar väl ingen roll bara Boschnummret är detsamma på båda? ABS systemet är ny mark för mig som du förstår…

    #448672

    991aero
    Deltagare

    Nej du ska inte skruva bort det som bromsrören sitter fast i. Du ska bara skruva bort styrdonet dvs den svarta plastdosan med en stor elkontakt på ovansidan/framsidan och en liten på undersidan. Styrdonet är monterat på framsidan av abs-enheten med 6 skruvar.

    #448789

    Daniel Sühl
    Deltagare

    Problemet med att bilen dör när du frikopplar kan ju vara så simpelt som en vakuum slang så kolla runt lite och se om nån av dom är dålig eller ur kopplad.
    Kolla också Spjällhuset om det är massa olja och smuts i den som gör att den täpper till helt när den stänger luft flödet.
    Sen kan ABS och Hastighets mätare vara kopplat till samma ABS krans och givare så kolla så dom ger volt när du snurrar på hjulet så du vet att dina sensorer funkar.

    //Daniel.

    #448944

    Räven
    Deltagare

    Okej tack! Testar med att köpa styrenhet nu. Funderar dock på serienumret. på bildelsbasen skriver skorvarna mest ut de tio eller nio sista siffrorna i nummerraden på bilden nedan. Men det är ju faktiskt 16 siffror på etiketten och vissa skriver ut hela nummerserien. vad är det som gäller?

    Bilagor:
    #448946

    991aero
    Deltagare

    Dom första sex siffrorna hör inte till artikelnumret. Det är dom 10 siffrorna som börjar med 0 som du ska tittta på. Sen kanske inte alla skrotar skriver ut nollan men du fattar. Jag kan bara tillägga att jag brukar alltid gå in med tech2 datorn och kolla att det inte ligger några felkoder i minnet. Alltså bara som en extra koll att det verkligen är styrdonet som är boven. För om abs lampan tänds utan att det finns felkoder så är det styrdonet som är paj. Men jag antar att du inte har tillgång till någon felkodsläsare så då får du chansa lite. Men jag har haft säkert över 25 bilar med dina symptom och det är alltid styrdonet som är felet.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.