Bromslampor bränns hela tiden. Hjälp! 96 TT -66

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bromslampor bränns hela tiden. Hjälp! 96 TT -66

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-01 07:41.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23802

    mps
    Deltagare

    Har fått ett mindre kul problem då jag avskyr o fixa elfel.
    Min lilla TT från -66 har fått ett skumt fel.
    Så fort man bromsar så bränns båda bromslamporna.
    Byter man till nya så bränns de direkt man nuddar pedalen.

    Det fungerade felfritt innan vintern.
    Men nu så går de hela tiden.
    Bilen har bara stått stilla i garage.
    Någon fukt som kommit in någonstans?

    Råd sökes då jag skulle vilja besiktiga imorn 🙂

    #171212

    stefan
    Deltagare

    du menar alltså att glödtrådarna brinner av?

    #171213

    mps
    Deltagare

    Ja, yes, qui!

    #171215

    porsche944
    Deltagare

    Skulle ju tyda på kortis, kabelsstocken mellan lampa och ingång i bagagerum, är den hel och inte ligger emot ngn stans?

    #171226

    ingvar k
    Deltagare

    Borde inte säkringen gå först om kabeln ligger mot jord? Glödlampor med felaktig spänning?

    #171228

    mps
    Deltagare

    Har kollat kablar, glapp etc i säkringsdosan samt bytt lampor mellan blinkers o broms fram o tillbaka.
    Nu bränns inte lamporna längre, och bromsljuset fungerar helt enkelt inte.
    Borde vara bromsljuskontakten.
    Något man enkelt kan kolla?
    Och var sitter den egentligen?

    #171234

    chc949
    Deltagare

    Vänta nu !!!!!!!!

    Om generatorn ger 12 volt reglerad spänning som är normalt så ska lamporna aldrig ”blåsa”
    Möjligtvis lysa konstant, men eftersom spänningen då aldrig kan överstiga 12 V så borde aldrig lamporna gå sönder.

    men !!!

    om laddningsregulatorn ej fungerar kan spänningen överstiga 12 V och då kan lamporna naturligtvis knäckas.

    Alltså leta efter orsaker som kan göra att spänningen är högre än 12 volt !!!

    #171244

    ingvar k
    Deltagare

    För att säkerställa att glödlamporna/glödtrådarna är hela, testa lamporna direkt på batteriet med hjälp av en kabelstump, då försvinner alla andra tänkbara felkällor.

    Jordningsfel? Slocknar bakljuset/p-ljuset när du bromsar, då har du garanterat ett jordningsfel som spökar.

    96 TT -66. Hängande pedaler. Då sitter väl bromsljuskontakten i pedalstället inne i kupén, en helt mekanisk kontakt. Kan ju ha oxiderat, men mindre troligt, prova att röra på den med fingrarna.

    Om du inte redan har, köp en testlampa, kostar kanske 15 kronor på Biltema. Då kan du fortsätta och undersöka vid bakljuset, se bara till att du har ordentlig jordförbindelse

    #171247

    mps
    Deltagare

    Kollade på pedalstället men såg ingen kontakt.
    Borde väl gå två sladdar till den?
    Någon bild på hur den ser ut?

    Som sagt så funkar lamporna.
    De ”blåses” inte längre.
    Bromsade, det lös inte, flyttade bromslampan till blinkers ovanför och där fungerade den.
    Gjorde om det likadant igen och fick samma resultat.

    Dvs så gissar jag på kontakten då det gäller samma på båda sidorna.

    Och visst ska bromsljuset lysa även vid stillastående med tändning på men motor av?

    #171250

    ingvar k
    Deltagare

    Minnet kanske sviker mig. Om det trots allt är en hydr. kontakt, sök inne i motorrummet, följ bromsledningarna från huvudcylindern. (Jag befinner mig 22 mil från min 66a)

    Ja, två kablar. När du väl hittat kontakten, kortslut med en mejsel eller kabelstump. Vid felaktig kontakt skall bromsljuset fungera.

    Är du säker på att säkringen är hel? Rätt sorts glödlampor, enkel/dubbelpoliga?

    Har du kollat så att kontaktblecken vid lamphållarna är hela, fast det är ju osannolikt att de gått sönder på båda sidor samtidigt.

    Och ja, bromsljuset ska fungera med tändningen påslagen, jag brukar ”bromsa” med en bräda av lämplig längd

    #171255

    mps
    Deltagare

    Hittade en kontakt som jag misstänkte var just den kontakten.
    Ovanför bromsvätskebehållaren, på ett rör med förgrening.
    Där sitter en kontakt igängad med två stift som sedan går vidare in i kupén vid relät på höger sida.

    Hittade ingen kontakt nere vid pedalen.

    Så tändning igång, sen en kabelbit mellan stiften/kabelskorna?
    Ska ner o kortsluta efter frukost så får vi se!

    #171276

    mps
    Deltagare

    Kontakt kass!
    Var hittar man en sån lite så där akut?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng