bromsok hö-fram ligger på.

Forum Modellspecifika forum 90/99 bromsok hö-fram ligger på.

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-24 19:10.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23027

    tommie
    Deltagare

    hej!

    i skrivande stund håller jag på att smörja bromsarna fram på min saab 90 -87.

    jag har tagit bort klotsar och så men när jag skall skruva in kolven så händer inget…varken hörgervarv eller vänstervarv..bara snurrar. kan kolven har hoppat ur eller vad tror ni? kan någon typ av gänga ha pajjat inne i oket?
    (aldrig skruvat saab)

    besiktigad ua i september med mkt bra bromsvärden på alla hjul , jämna värden. bra underredsbehandlad osv, stått inomhus.

    Glidfunktionen funkade bra men de var lite ytrost bakom tätningen som jag nu smölrjt med 5-56.

    jag uppfattar det som att kolven är för långt ut i sitt läge och trycker då sin tur på klotsarna som bromsar hjulet.

    vad tror experterna?

    mvh
    Tommie

    #164231

    morsole
    Deltagare

    Använd för Guds skull inte 556 bakom gummitätningarna; endast bromsvätska eller du kan kasta oken sen på grund av läckande tätningar; sväller i kontakt med mineralolja.
    Det finns väl goda beskrivningar på detta jobbet, men det är inte precis något för den glada amatören då det finns moment här som kräver både stor slägga och lite vana.
    Skaffa en verkstadshandbok om du vill göra det själv, eller lämna bort jobbet om du inte har någon i din närhet som är duktig och tålmodig!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #164237

    berra_bus
    Deltagare

    Prova med att trycka på kolven lite lätt med en rörtång eller dyligt samtidigt som du skruvar in den. Har fått göra så ett par tillfällen.

    #164244

    morsole
    Deltagare

    Först och främst spruta in bromsvätska under dammskydden; knacka bestämd och få upp rörelse i oket, sen finns det verktyg för en tjuga att skruva in kolven med.
    Ibland får man plocka ut hävarmen till handbromsen, om den fastnat på grund av att de flesta endast använder handbromsen till besiktningen…
    Tar man isär och gör ordentligt rent EEN GÅNG så har man broms i många år; skaffa en Haynes eller köp Klubbens dvd på 5000 sidor så har du möjlighet läsa dig till allt du behöver.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #164252

    lars2t
    Deltagare

    Köp nytt…..

    #164514

    olle_64
    Deltagare

    Du behöver det lilla specialverktyget som passar i kolvens två hål och samtidigt som du skruvar med det verktyget trycker du med något lämpligt ex. baksidan på en skiftnyckel på kolvverktyget.
    Det som brukar hända är att både den direkt verkande- och den indirekt verkande kolven snurrar och eftersom den ena ska gängas in i den andra kommer inte den direkt verkande kolven inåt om båda snurra.
    Som sagt lite tryck utifrån brkar få friktionen att ändra sig så att gängningen funkar den den indirekt verkande kolven stannar upp.
    Försök få bort 5-56 genom att spruta in bromsvätska innanför damasken för att förhoppninsvis tvinga bort 5-56, ta någon spruta för ex.vis jodopaxbehadling av hundslagsmålsår, finns på apoteket.

    /Olle

    #165003

    tommie
    Deltagare

    hej,

    tack för alla svar…jag har inte kollat sen jag lade in frågan.

    försökte förgäves med oket på plats att skruva in kolven med lite ‘hävarmstryck’ bakom orginalverktyget men icke. ett nytt momsfritt och rabatterat ok från (bosch) gör dem bromsok?..1000kr inköptes ‘tack farsans jobb’ samt en ny slang till det. med det nya oket på plats så var det ingen särskild skillnad utan när man tryckt ner bromsen och släppt av så släppte inte trycket….OK, nytt ok…var sedan..slangen kanske..visst, den fungerade i samband med kass kolv i oket som en backventil så den byttes med. sen luftades bromsarna runt om och pärlan bromsar nu på stört och rullar fint direkt efter man släppt av.

    PROBLEM SOLVED.THANKS

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng