Bromspedal/pedalställ SAAB 92

Forum Modellspecifika forum 92/93 Bromspedal/pedalställ SAAB 92

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-29 19:13.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4392

    olle_64
    Deltagare

    Efter byte av frambromscylindrar, backar, bromsslangar och huvudbromscylinder infinner sig det spännande ögonblicket då det ska luftas(innan har jag inte vågat röra bromspedalen).
    Bromspedalen går bara at röra en liten bit och när jag tittar närmare ser jag att hela pedalställsaxeln rör sig, hmm, borde nog inte vara så.
    Kopplingspedalen rör sig i förhållande till axeln.
    Någon som vet att bromspedalen ska röra sig fritt i förhållande till pedalaxeln?
    Hur göra, demontera och värma med svets eller liknande?
    Det konstiga är att den nya huvudbromscylindern läcker bromsvätska bakåt in i kupen, Kanske pinnen som går in i cylindern är fast i sin ”gaffel”lagring i bromspdalen?
    Kan jag ha sabbat min nya huvudbromscyliner?

    #29511

    alingsasarn
    Deltagare

    Bromspedalen ska röra sig på axeln på samma vis som kopplingspedalen. Axeln har en låsning på utsidan av högra konsolen som ska hindra den från att rotera (en bit plattjärn som sitter i ett radiellt spår i axeln). Det kan vara lite glapp i den här låsningen så pedalen kan röras lite även om den har fastnat på axeln. Det bäste är väl att demontera och ev. värma lös pedalen om det behövs, då har man ju sen möjlighet att smörja in alla rörliga detaljer ordentligt.
    Jag tror ju inte att du lyckats sabba cylindern p.g.a. det här problemet.
    Är det en gammal men oanvänd (ny) originaldel så kan ju läckaget bero på att en tätning läcker p.g.a. att den blivit dålig av ålder. Läck bakåt in i kupén kan inte bero på så mycket annat än att den bakersta tätningen i huvudcylindern är dålig (den närmast mot pedalen).

    #27404

    olle_64
    Deltagare

    tack för tipset, jag tog bort hela pedalstället och jag hade tur för det räckte med att värma ordentligt med en blåslampa och mata på med rostlösningsolja och efter ett par välriktade med slägghammar’n så gav det sig, måste nog fixa till ”begränsingsbrickan som fått et hack och pedalerna går för långt bak just nu.
    Detta var ganska pillrigt att göra med mycket att passa in samtidigt.
    Bromscylindern verkar vara av typen ”DAA”(dead at arrival) som vi brukar säga om nya datordelar som inte funkar och den är demonterad och ska reklameras.
    Symtomen var att bromspedalen fastnar i nedtrampat läge och att det läcker bakåt in i kupen, först fylls damasken sedan rinner det ut på golvet.
    När cylinderna var demoterad tryckte jag för hand och kände en tendens att det fastnade någonstans mitt mellan ändlägena.
    Vilket j-a jobb att få till bromsarna på 92:an, båda slangarna fram var ju inte lätta och bromscylindern gråter man ju nästan av att demontera/montera, skulle kanske ha blivit mindre skrpsår på händeran om man lyft ur motorn för den satt konsekvent ivägen.
    När jag väl får h-cylindern har jag bytt allt i bromsarna utom de inre rören och bakre cylindrarna, blir spännande att lufta och se om även bakre cylindrar måste bytas.

    #28991

    alingsasarn
    Deltagare

    Det är nog tyvärr stor risk att även de bakre cylindrarna kärvar/sitter fast om de inte varit brukade på ett tag. Du har ju även handbromsen med i dessa cylindrar, en yttre kolv som påverkas av handbromshävarmen och en inre kolv i varje cylinder.

    #30320

    olle_64
    Deltagare

    Det har varit semester och lite uppehåll i mekandet men nu har jag satt i den nya huvudbromscylindern efter reklamation av den förra nya, denna nya läcker inte vätska MEN jag får inte upp något bromstryck dvs det går inte att lufta bromsarna.
    Allt är nytt utom de bakre cylindrarna och de inre bromsrören allt allant bytt, slangar, yttre bromsrör fram och främre cylindrar, Frågan är om man ska göra enligt någon procedur?
    Jag har lossat en nippel i taget både före och efter att jag gjort några pumpslag med bromspedalen, nipplarna är lossade/testade enligt denna metod både fram resp. bak, kommer ingen bromsvätska hur jag än gör.
    Kanske det är problem då hela systemet är tomt på vätska?
    Någon som har något tips och/eller varit med om detta?

    #30321

    andersson__
    Deltagare

    Hade samma problem när jag renoverat bromsarna på min v4, hela systemet hade varit tömt men det gick inte att pumpa fram någon vätska till nipplarna, jag fick trycksätta systemet med en sk. luftman, ett lock till bromsvätskebehållaren som man trycksätter med en slang som tex. kan kopplas till ett däck, först då kom vätskan fram. Fick göra samma sak med kopplingen.

    Du har inget extra lock till behållaren över? isåfall kanske du skulle kunna modifiera detta med en nippel och slang som du kan koppla till ett hjul? Borde inte vara så svårt att snickra ihop något!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng