Bromsproblem Saab 900 1979
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bromsproblem Saab 900 1979
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-08-08 11:56 av
Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
hejsan får väll svara det är ingen annan som gillar nyare modeller verkar det som tråkigt nog först har du special verktyget som man skruvar ut kolven med kanske en dum fråga men vi börjar med det ialla fall så fort sätter ja efter ja vet att du har den nyckeln mvh niklas
Jag kan väl också dra mitt strå till stacken.
Ditt ok fungerar perfekt låter det som.
Gör nu så här:
Sätt i det yttre bromsbelägget först. Tryck tillbaka kolven som då också för tillbaka ”bygeln” så att det yttre belägget ligger mot bromsskivan.
Skruva ut kolven lagom mycket, så att det andra belägget får plats (men sätt inte i belägget än). Tryck tillbaka kolven med en rejäl skruvmejsel eller dylikt. Om du drar i handbromsarmen samtidigt som du pressar kolven bakåt bör du känna att kolven rör sig. Gör den det så är allt som det ska.
Nu är det bara att justera kolven med specialvertyget så att belägget precis går att sätta i. Du får kanske prova några gånger för här gäller millimeterpassning. Glöm inte att trycka tillbaka kolven varje gång du justerat med specialverktyget. Du kanske får justera kolven ett kvarts varv in eller ut för att få rätt spel. Om du vrider på bromsskivan samtidigt som du drar i hävarmen till handbromsen så känner du när det blir lagom. Och du, justera aldrig handbromsverkan med vajrarna.
Hävarmen ska alltid vid släppt handbroms gå tillbaka helt.
Lycka till.Anonymaugusti 8, 2002 kl. 11:56 #64949Hej!
Vad Ni krånglar till denna justering! Följ SAAB:s verkstadshandbok: Handbromsen ur, tryck på färdbromspedalen tills motstånd fås(beläggen nått skivan), dra handbromsspaken fem hack och sedan trampar man på färdbromspedalen tills motstånd i spaken känns ungefär vid 7:e hacket( kan krävas 20-50 pumpningar!). Är okena OK ska detta fungera, jag har gjort det många gånger.
MVH/Gunnar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.