Bromstrubbel

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bromstrubbel

Detta ämne innehåller 26 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-03-29 22:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12282

    christian
    Deltagare

    Jag har nu i vinter sysselsatt mig med att skifta de inre drivknutarna på en 96 V4-67. När jag ändå var i farten så passade jag på att ta isär bromsoken och montera nya kolvar, packningar och slangar samt smörja upp. Nåväl, idag var det dags att montera ihop allting och lufta bromssystemet. Det är här problem uppstår. Vid luftningen kommer det väldigt mycket luft vid vänster framhjul. Pumpar säkert 50 ggr och ca 0,5 liter innan luftflödet upphör. När väl luften är ute ur systemet (tror jag) testar jag att trampa på bomspedalen och märker att den inte tar förrän den nästan är i botten. Provar då att lufta igen men det gjorde ingen skillnad.

    Huvudcylindern är vidgjord förra våren med nya packningar och honing, så den kan det väl inte vara fel på? Vad kan felet vara? Kan nämna att jag inte luftat vid bakhjulen, men det skall väl inte behövas då jag inte rört den delen av bromssytemet?

    #85144

    anders dahl
    Deltagare

    Man bör lufta runt om även om man bara lossat slang eller rör på ett ställe.
    Hjälper inte det kanske du behöver byta servon.

    #85145

    Hej Christian kompis!

    Jag håller med Anders att man bör lufta runt om; men det brukat inte vara behövligt. Det verkar dock som om du fått något vajsing på huvudcylindern. Det tycks som om när du ”stänger av” luftningen så är det något som hindrar ny bromsvätska att strömmar in i huvudcylindern. Fel på någon packning, ventil eller rent av SKIT. Servot har nog inte så mycket att göra med detta. Hur är det egentligen; finns det servo på 67:orna? Kommer inte ihåg!

    #85147

    anders dahl
    Deltagare

    Tänkte inte på det…

    #85148

    sket-ola
    Deltagare

    Hej Christian! Som gammal bilmek så måste jag svara dig på detta inlägg!När man smörjer upp oken och renoverar cylindrarna så ´fjädrar`oken och pedalen tar långt ner,detta är inget fel utan när du provkör bilen så blir det betydligt bättre efter ett litet tag. MVH Björn

    #85149

    christian
    Deltagare

    Tack för tipsen. Skall lufta runt om och köra lite med bilen och se om det hjälper.

    Huvudcylindern på V4 67-68 är samma som på Sonett så när som på att bromsrören mynnar åt vänster på V4 respektiv höger på Sonett.

    Kom inte denna cylinder redan på 64:orna?

    #85150

    stefan
    Deltagare

    Bägge varianterna på cylinder finns även på 96an, det skiljer väl på årsmodell.

    #85151

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Hej Christian!
    Får du inte ordning på bromsarna ring mig! jag har haft liknande problem med huvudcyl, lite invecklat att beskriva i ord då man behöver en sprängskiss eller en isär plockad h-cyl,
    ///Micke Isaksson

    #85152

    christian
    Deltagare

    Jag har nu luftat hela bromssystemet, så nu skall det förhoppningsvis inte vara någon luft kvar. Dessutom har jag varit ute idag och kört med bilen. Bromsarna fungerar med reducerad verkan och pedalen tar mycket långt ner. Det går inte att tvärbromsa bilen, vilket är en önskvärd egenskap.

    Det är väldigt mycket rörelse i oken när man bromsar, vilket ”Sket-Ola” skrev att det kunde bli. Jag har dock kört runt och bromsat en hel del idag utan någon förbättring.

    Jag har talat med killen som renoverade bromscylindrarna åt mig och han sa att han tyckte att kolvarna gick alldeles för lätt att montera. Med det menade han att kolvarna kanske hade för liten diameter, vilket kunde få till följd att tätningen orsakade för stor återfjädring.

    För att utesluta fel på huvudcylindern så blockerade jag de främre bromsslangarna med slangtänger. Då blev bromspedalen stenhård. Så huvudcylindern är väl ok.

    Är det någon som känner till om det varit problem (diameteravvikelse) på de rostfria bromskolvar som klubben säljer?
    Kan det vara så att det är kolvtätningen (Biltema) som är felaktig?
    Eller är det något annat?

    #85153

    kaparn
    Deltagare

    Du skriver att Du monterat nya bromsslangar. Var dom verkligen nya? Det låter som om Du råkat ut för en slangdelaminering. Dvs. att den inre beläggningen i bromsslangen släppt och nu fungerar som backventil. Ett ganska vanligt Saabfel.

    #85154

    christian
    Deltagare

    Slangarna är nya (Biltema), inte NOS. Slangdelamering leder väl snarare till att bromsen inte vill släppa efter bromsning än till de symptom mina bromsar visar.

    #85155

    perhaninge
    Deltagare

    Personligen har jag bara dåliga erfarenheter från Biltema gällande bromsdetaljer.

    Per/Haninge

    #85156

    stefan
    Deltagare

    Diametern på kolven kan knappast ha nån verkan och inte heller fabrikat på repsats. Tätningen går ju bara tillbaks till sitt nolläge så att säga och längre än så går det ju inte oavsett. Kolven kan ju knappast backa tillbaks……….
    En variant som kanske kan vara tillräckligt är att skivorna sitter monterade med nåt smuts mellan nav och skiva. har du kollat med indikatorklocka att de inte vobblar nån tiondel? Isåfall händer det som så att kolven trycks tillbaks hela tiden när det snurrar? Och då brukar det kännas lite märkligt i pedalen. Jag har varit med om samma fenomen på en volvo jag monterade nya skivor på och där pulserade det ingenting i pedalen däremot sjönk pedalen på ett märkligt sätt och där låg det en rostflaga mellan skiva och nav.
    / Stefan

    #85157

    christian
    Deltagare

    Bromsskivorna har aldrig varit avmonterade under min lilla renovering, endast oken. Bromspedalen kändes helt normal innan jag rev i sakerna.

    #85158

    stefan
    Deltagare

    ahaa…….jag fick för mig att du bytt skivor också. Det finns ingen möjlighet att sätta husen på fel sida då så luftnippeln hamnar fel och omöjliggör luftning?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng