Bromstrubbel

  • Författare
    Inlägg
    • januari 25, 2013 at 08:50 #7083

      Hej på er!
      Jag kollade av mina bromsar runt av och såg att en bromscylinder på frambromsen inte rörde sej.
      Har inte renoverat bromsar förr men skulle vilja ha lite ”goa” tips!!
      Har precis mejlat reservdelsgruppen om vad saker som behövs.
      Det verkar som den rostat fast faktiskt,skall givetvis tömma bromsoljan ochså.
      Behöver man ta bort bromsbanden ochså?eller går det o ta ur dem ändå?
      mvh Björn med en -62a

        januari 25, 2013 at 10:36 #51639

        reservdelsgruppen lär nog ha svårt att säga vad just du behöver så det lättaste är ju att du river isär allting och synar delarna? Repsatser kanske räcker om det inte rostat för mycket i loppen och kolven kan ju gå att få lös? Det räcker ju med att den står i perioder så kan det fastna.
        Jag har det mesta i bromsväg annars, slangar, repsatser och annat.

          januari 25, 2013 at 11:43 #51642

          Ett honingsverktyg är en bra och förhållandevis billig investering om bromscylindrarna är småskruttiga i loppen. Är det djupa rostporer och allmänknottrigt kommer det att läcka även efter honing och de nya fina tätningarna nöts snabbt sönder. Tror Biltema tar någon hundring eller två för ett litet honingsverktyg. Kolla verktygets minsta diameter och jämför med bromscylindrarna innan köp!

          Det kan också vara klokt att byta bromsslangarna även om de inte är fulla av torrsprickor. Jag har själv fått ordentligt huvudbry ett par gånger av gamla slangar som svällt upp inuti och då verkat som strypningar och backventiler med resultatet att bromsarna blir tungtrampade och dessutom ligger på. Kompisar har rapporterat om samma problem och det har förstås inget med bilmärken att göra.

          Kolla noga mekaniken innanför trummorna så inget är nedslitet och glappt. Största problemet där är sannolikt hävarmarna till handbromsen. Jag har bara mekat baktrummor (skivor fram) på 96:or och för att få hävarmarna i rätt vinkel räckte inte backarnas justeringsskruvar till så jag fick svetsa på flera millimeters klack på backarna. Justerskruvarna satt för övrigt ordentligt fast men lossade ganska snällt efter en rejäl bestraffning med gasolbrännaren. (V4 skitbil man kan banka och slå på utan att ångra sig)

            januari 25, 2013 at 11:53 #51643

            Byt gärna bromsbackarna/banden även om de inte är totalt nedslitna så blir det sannolikt bättre justermån. Jag har inte haft tillfälle att studera 96:or med trummor fram men andra bilar jag har/haft med trummor fram har bromsat betydligt bättre med nya backar/band. Att byta samtidigt på båda sidor är en självklarhet. Bromsslangar kan som sagt vara en källa till huvudvärk, de kan se fina ut men ändå ställa till det genom att strypa flödet. Är trummorna slitna kan de vara svåra att få av eftersom backarna låser innanför den kant som bildats av slitaget. Skruva i så fall in justeringarna i botten och banka lätt runt om på trummans kant så kan man ofta hitta ett läge där backarna smiter förbi den rostiga vallen. Slå hellre lätt med en handslägga än hårt med en liten hammare.

            Smörj aldrig bromsdelar med någon olja eller vanligt fett före monteringen! Det finns speciellt fett för bromsmontering som är snällt mot packningarna. Bromsvätska kan förstås användas till smörjningen och det är bättre än ingenting.

            60-talarnas frambromsar, huvudcylinder och tryckreduceringsventilerna under baksätet är delar jag inte lärt känna ännu då jag kör V4.

              januari 25, 2013 at 13:14 #51650

              Tack för tipsen!!
              Jag skall kolla allt det där ni rekomenderade.
              Skall sägas att rostkanter i trumman finns ej o backarna verkar vara bytta.
              Men nya bromscylindar finns inte o köpa då?
              Tänkte om de var totalrotsiga?

                januari 25, 2013 at 13:24 #51651

                Det finns, läs Stefans inlägg

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.