Bruksbils jakt!

Forum Övrigt Off Topic Bruksbils jakt!

Detta ämne innehåller 40 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-19 04:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4224

    Beeos
    Deltagare

    Kommer troligen byta tjänst på jobb inom en snar framtid, vilket leder till att jag behöver bil på heltid. Möjligheten att cykla finns, men under vintern lär de inte bli någon höjdare. 😳

    Så jag satt och funderade på att inhandla en bruksbil, Saab lutar det åt. Mycket bil för pengarna, iaf av vad man kan läsa ut på blocket av dem som finns där.
    Tänkte höra med folket här om vad ni har funderingar och rekommendationer för en bil som håller ett tag. Har sneglat lite själv på Saab 9-3, dock inte kombi.
    Typ som denna http://www.blocket.se/horby/Saab_9_3_2_0T_Sport_Edition_Laga_mil__mkt_fi_36499702.htm?ca=23_11&w=3

    Tips mottages 🙂

    #33466

    turbolamko
    Deltagare

    Den du länkade nyss var riktigt fin. Kolla skicket och all dess utrustning dessutom 😀

    Ett råd till dig när det gäller 9-3: Ska du köpa en bensinare så tycker jag du ska köpa en 99a som nyast om det är en fulltryckare, och en 00a som nyast om det är lättryckare = T5 motorn som sitter i 900NG och 9000 = ingen oilsludge, dessutom goare 4cylindrigt motorljud än vad T7 ger 😉

    Vanligaste fel och brister på NG900/OG9-3:
    -Pixelfel i färddator och ACC displayerna
    -Rost i nederkant av dörrar, baklucka samt hundben(vid den lilla listen på bakskärmen)
    -Ac som har slut på gas

    Den 9-3an du länkat nyss = åk och titta på den direkt, perfekt tillfälle för en tokfräsch CombiCoupe som jag tycker du ska spara och använda som åretrunt bil hela tiden, en sån lär du inte hitta så lätt!!

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #33469

    Beeos
    Deltagare

    Tack!

    Den har dock en del ägare i ”bagaget” så man vet ju aldrig anledningen till det.
    Är dock lite sugen, men har ingen erfarenhet alls av att mecka med 9-3

    #33470

    turbolamko
    Deltagare

    Jag kan söka lite på blocket så kanske jag hittar några fina 9-3or åt dig 😉

    Att mecka 900/9-3 är inga jättesvårigheter om man har tålamodet bara och de rätta verktygen 😎 Men kopplingen sitter mellan motorn och växellådan, det kan vara knakigt…

    Om du vill åka en bit, hur långt vill du åka som längst då?

    Kollade på denna snabbt dessutom, kanske något för dig 🙂
    http://www.blocket.se/lund/Saab_9_3_SE_2_0_Turbo__200_hk__36434569.htm?ca=23_11&w=1,

    EDIT: Endast 4500-5000 mil, 1 ägare dessutom
    http://www.blocket.se/helsingborg/SAAB_9_3_SE_Coupe_2_0T_3D_36331663.htm?ca=23_11&w=1

    Uppgifter från Transportstyrelsen:
    Fordonsidentifikation
    Registreringsnummer: FDZ424
    Fabrikat: SAAB 9-3 SE COUPÉ 2.0 T
    Färg: LGRÅ Fordonsslag: PB
    Fordonsår: 1998 Fordonsslagsklass: I
    Chassinummer: DE35N2W2068329
    Typgodkännandenummer: e4*95/54*0012*04
    Typgodkännandedatum: 1997-12-18
    Senaste EU-regbevis del 1: Nytt EU-regbevis del 1 är ej utfärdat, det gamla beviset är giltigt.
    Senaste EU-regbevis del 2: Nytt EU-regbevis del 2 är ej utfärdat, det gamla beviset är giltigt.
    Handelsbeteckning:
    Upplysningar:

    Fordonsdata
    Fordonsstatus: I trafik (1998-07-17)
    Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
    Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
    Fordonet tillverkat:
    Producentansvarig: 556258-8912
    I trafik första gången i Sverige: 1998-07-17
    I trafik första gången i utlandet:

    Ägarbunden dispens: Nej
    Ägarbunden dispens upphör: Nej

    Besiktningsuppgifter
    Besiktningstermin: 2012-02-01 – 2012-06-30
    Senast godkända besiktning: 2011-06-29

    Vägmätarställning, km: 44194

    Skatteuppgifter
    Fordonsskattepliktigt: Ja
    Årsskatt, kr: 1870

    Återbetalning vid avställning, kr: 1558

    Betalningsmånad/er: augusti

    Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

    Tekniska data
    Motornummer:
    Kaross: Kombi (03)
    Karosserikod särskilda ändamål:
    Slagvolym, cm3:
    Växellåda: MANUELL

    Antal passagerare, max: 4
    Antal sittande passagerare, max:
    Antal bältade passagerare, max:
    Antal passagerare i rullstol, max:
    Antal stående passagerare, max:

    Skattevikt, kg: 1430
    Tjänstevikt, kg: 1430
    Totalvikt, kg: 1850
    Sänkt totaltvikt, kg:

    Max släpvagnsvikt, kg: 1600
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 720
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1430
    Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3450
    Max lastvikt, kg: 420

    Kopplingsavstånd, mm:
    Kopplingsavstånd EU, mm:

    Effektiv bromsanordning: Nej
    Lastutrymmets längd, mm:
    Främre överhäng, mm:
    Bakre överhäng, mm:
    Utrustning:
    Drivande axlar fram:
    Drivande axlar bak:
    Antal hjul:
    Däckdimension axel 1: 195/60 R15 88V Fälgdimension axel 1: 6X15
    Däckdimension axel 2: 195/60 R15 88V Fälgdimension axel 2: 6X15

    Bandbredd, mm:

    Längd, mm: 4650 Bredd, mm: 1720
    Höjd, mm:

    Drivmedel 1: BENSIN

    Motoreffekt, kw: 136,0
    Effektnorm: EG

    Ljudnivå dB, vid körning: 73
    Ljudnivå dB, stillastående: 83

    Miljöklass: MK3

    Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #33471

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag tycker ng900-og9-3 är klart underskattade. Visst, de är semi-Oplar men enligt mig ändå helt ok kvalite och de kostar INGENTING. Såg en skattad o besiktigad fulltryckare i hyfsat skick, från -96 för 5,5 kkr…

    #33472

    turbolamko
    Deltagare

    @janne Hagnell wrote:

    Jag tycker ng900-og9-3 är klart underskattade. Visst, de är semi-Oplar men enligt mig ändå helt ok kvalite och de kostar INGENTING. Såg en skattad o besiktigad fulltryckare i hyfsat skick, från -96 för 5,5 kkr…

    Jag har haft min NG900 i över 1 år och har inte blivit mindre nöjd 😀 Dock så fick massa saker bytas då min bil gått 30000+…

    Tar man NG900 så skulle jag hellre ta 1997 och 1998 årsmodeller = samma bromsar som OG9-3 = bättre bromsar samt växellådan är bättre dessutom, man ska även komma ihåg att de nyare klarat sig betydligt bättre rostmässigt än vad 94orna och 95orna gjort te.x!

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #33473

    Håller med Janne! Klart underskattade bilar, riktigt trevliga bilar. Både till långkörning och lite mer inspirerad körning. Bra värme och kanon vinteregenskaper är två viktiga saker på min checklista. Sen fullständigt kryllar det av bra och billiga reservdelar till dem både nya och begagnade. Med lite plock kan de även bli riktigt snygga!

    #33478

    Jonas Åberg
    Moderator
    #33485

    Beeos
    Deltagare
    #33486

    William
    Deltagare

    Saabar och speciellt 9-5orna går för ”ingenting” på KVD.se just nu…

    #33487

    turbolamko
    Deltagare

    @beeos wrote:

    @jonas99 wrote:

    Varför inte..
    http://www.blocket.se/halland/Saab_99_T16_34371924.htm?ca=23_11&w=2
    eller
    http://www.blocket.se/ystad/Saab_V4_35929038.htm?ca=23_11&w=1

    http://www.blocket.se/malmo/Saab_96_V4_Veteran_25000___36483163.htm?ca=23_11&w=1

    Lite synd att ha som vinterbilar kanske 🙁

    Måste hålla med här faktiskt!

    Har du kollat på 2 senaste av dessa 9-3or som jag länkat?

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #33488

    Beeos
    Deltagare

    @dansaab wrote:

    @beeos wrote:

    @jonas99 wrote:

    Varför inte..
    http://www.blocket.se/halland/Saab_99_T16_34371924.htm?ca=23_11&w=2
    eller
    http://www.blocket.se/ystad/Saab_V4_35929038.htm?ca=23_11&w=1

    http://www.blocket.se/malmo/Saab_96_V4_Veteran_25000___36483163.htm?ca=23_11&w=1

    Lite synd att ha som vinterbilar kanske 🙁

    Måste hålla med här faktiskt!

    Har du kollat på 2 senaste av dessa 9-3or som jag länkat?

    En ägar 9-3an är klart intressant.
    Skall se ifall jag kan få med en kompis så jag kan titta på den.
    Verkar vara en gubbe som äger den.

    #30709

    turbolamko
    Deltagare

    Fördelar med den 1ägar 9-3an jag länkat:
    – Lågmil
    – 185 hk T5 motor = ingen oil sludge, plus goare 4 cylindrigt ljud än vad T7 har 😉
    – Coupe = inget hundben som rostar så som 5 dörrarsversionerna kan göra vid den lilla listen på bakskärmen.

    Du har oss o tacka dessutom som kör nyare bilar till vardags som alltid kan vara till hjälp vid såna situationer som du är i nu med tanke på våra erfarenheter av de nyare modellerna 😎

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #30705

    rodder76
    Deltagare

    Själv är jag inget större fan av ng900/og9-3.
    Letade själv bruxholk ett tag och förvånas kraftigt av prisbilden på bilar(na) jag kikade på.

    9000Aero är i relation till vissa andra bilar alldeles för högt prissatta.
    9000A50/Classic kan vara riktiga fyndbilar
    og9-3 lockar mig inte alls till de priserna
    9-5 billigt så det förslår.

    Jag köpte en 9-5 Aero -00 med 18500mil på mätaren för 20000:- skattad och besiktad. Kikade först efter 02or när jag insåg hur läskigt billigt man kan få dessa, men föll för ”Aero är en Aero”. Min var dessutom lite udda i Cirriusvitt med beige skinn, men är tyvärr lite snålt utrustad i övrigt. Men priset på dessa fina vagnar gör att det blev massor pengar över till att personifiera bilen.
    I vår ska den skilja sig från mängden……. (och därmed kanske bli en oduglig bruxholk för mor med spädbarn :ID )

    Köp en billig 9-5 så får du massor pengar över till annat.

    #30691

    Martin
    Deltagare

    Kan hålla med om det. Gav 25´för en 9000Aero med 18.9´på mätaren förra året
    Men det går att köra toksnålt och prestanda finns där redo att plockas fram om det behövs, och de känns oerhört väl ihopskruvade.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng