Bruksbils jakt!
- Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-19 04:58 av Beeos.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 8, 2011 at 14:07 #28962
Fördelen med OG9-3 i jämförelse 9-5: Ingen T7 motor som kan orsaka oil sludge och även kolvar som blir kassa…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)oktober 8, 2011 at 18:31 #30729@Topponaut wrote:
@DanSaab wrote:
Fördelen med OG9-3 i jämförelse 9-5: Ingen T7 motor som kan orsaka oil sludge och även kolvar som blir kassa…
Min 9-3 Aero 2002 samt 9-3 Viggen 2001 har båda T7-motor om jag inte missminner mig… svart “tändlåda” på ventilkåpan…
Därför ska man välja de äldre OG9-3 för att slippa den motorn, därför valde jag NG900 för att bli garanterad en T5 motor.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@Martin wrote:
Kan hålla med om det. Gav 25´för en 9000Aero med 18.9´på mätaren förra året
Men det går att köra toksnålt och prestanda finns där redo att plockas fram om det behövs, och de känns oerhört väl ihopskruvade.Jag skulle nog vara beredd att ge de pengarna för den bilen, om den var manuell och hade taklucka (och inte hade någon hemsk färg). Men man ser ofta de priserna för 30’+-milare med obefintliga framskärmar, nersuttna stolar och allmänt sjabbiga Aero’s.
Jag sökte en bruksholk och köpte en bruxpulka med skavanker…. men jag anser att jag fick mest bil för pengarna.@DanSaab wrote:
Fördelen med OG9-3 i jämförelse 9-5: Ingen T7 motor som kan orsaka oil sludge och även kolvar som blir kassa…
Du har en poäng, men…
Idag finns det såpass mycket kunskap kring detta att det inte är så mycket att oroa sig över. Ska man oroa sig över oilsludge på bilar så kan du knappt köpa en bil från valfritt bilmärke, tillverkad efter 1995 utan att plugga på riktigt riktigt noga. Volvo, VW, Toyota, välj det bilmärke som inte har de problemen. BMW och Audi likaså.Stora problemet med T7 är att oljevolymen i tråget “är för liten” alternativt att oljelampan inte tänds förens tre av fyra liter är försvunna. Tittar man akdrig på sin sticka utan kör tills oljelampan tänds, så har man bara en liter tjära kvar i tråget. Värre är de ägare som notoriskt vägrar att fylla på själva, “för det ska jag inte behöva göra”, och därmed självmant kör till motorhaveri.
Tar du en titt på oljestickan med jämna mellanrum så kanske du kommer lida av en förhöjd oljeförbrukning, men motorn behöver nödvändigtvis inte ta skada av det. Skulle man lida av den höga oljeförbrukningen så finns det några quickfix-metoder som kan förbättra tillvaron och ibland helt bota den sjuke patienten.Som jämförelse så har flertalet tyskar upp emot åtta liter i sina oljetråg, men fortfarande varningen efter tre förbrukade…. då finns det i vilket fall olja kvar i maskinen. Tydligen behövs det både livrem och hängslen nu för tiden…..
Priset var helt OK. Två ägare, den första var Saab fram till -98, och den andra var säljaren. Serviceboken väl ifylld. Svart med glaslucka, manuell och utan TCS motsvarade precis min köpspec. Ett alternativ hade varit en blå eller röd.
9000 Aero är ju lite av en ikon. Pilotstolarna flörtar inte så lite med GT och Saab Sport & MC.
Men en 9-5:a tycker jag låter som ett oförskämt bra köp med hänsyn till vad man får för pengarna. 9000 var tex bland det mest trafiksäkra som fanns, men med 9-5 nådde Saab nya höjder.
@rodder76 wrote:@Martin wrote:
Kan hålla med om det. Gav 25´för en 9000Aero med 18.9´på mätaren förra året
Men det går att köra toksnålt och prestanda finns där redo att plockas fram om det behövs, och de känns oerhört väl ihopskruvade.Jag skulle nog vara beredd att ge de pengarna för den bilen, om den var manuell och hade taklucka (och inte hade någon hemsk färg). Men man ser ofta de priserna för 30’+-milare med obefintliga framskärmar, nersuttna stolar och allmänt sjabbiga Aero’s.
Jag sökte en bruksholk och köpte en bruxpulka med skavanker…. men jag anser att jag fick mest bil för pengarna.Det blev inget köp av denna idag. http://www.blocket.se/helsingborg/SAAB_9_3_SE_Coupe_2_0T_3D_36331663.htm?ca=23_11&w=1
Bilderna lämnade mer att önska, en del saker som jag störde mig på. Tyvärr.
Priset är inte förhandlingsbart alls heller.oktober 9, 2011 at 18:08 #33536Denna då?
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_SE_Coupe_2_0T_M__valdigt_fint_skick__35969087.htm?ca=23_11&w=1
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)oktober 9, 2011 at 20:08 #33544“DanSaab wrote:Därför ska man välja de äldre OG9-3 för att slippa den motorn, därför valde jag NG900 för att bli garanterad en T5 motor.Vad man ska välja är väl upp till var och en. Visst är väl T5-motorerna generellt sett hållbarare men en bil med den motorn är ju som nyast 12-13 år gammal. Känns som det är lättare att hitta en -02:a i bra skick. Det finns ju annat på en bil att ta hänsyn till och som kan gå sönder. En -02:a borde ju generellt sett vara mindre rostig dessutom. Inte för att min 9-5 från 02 är direkt rostfri men ändå… 😳 den är iaf fräch i motorn. 😎
oktober 9, 2011 at 20:49 #33552@Fredrik Magnusson wrote:
“DanSaab wrote:Därför ska man välja de äldre OG9-3 för att slippa den motorn, därför valde jag NG900 för att bli garanterad en T5 motor.Vad man ska välja är väl upp till var och en. Visst är väl T5-motorerna generellt sett hållbarare men en bil med den motorn är ju som nyast 12-13 år gammal. Känns som det är lättare att hitta en -02:a i bra skick. Det finns ju annat på en bil att ta hänsyn till och som kan gå sönder. En -02:a borde ju generellt sett vara mindre rostig dessutom. Inte för att min 9-5 från 02 är direkt rostfri men ändå… 😳 den är iaf fräch i motorn. 8-)[/quote]
Eller så kan man köpa en 9-3 02a te.x och sen sätta i T5 motorn i den 😎 Därför ska jag ställa in min NG900 då hundbenen(plåten vid lilla listen på bakskärmen) tar väldigt mycket stryk av saltet…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)oktober 10, 2011 at 18:12 #33590Nä men nu borde vi hålla oss till ämnet då Beeos vill hitta en bruksbil.
Får man fråga hur det går nu då? 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Nja. Den i helgen gick ju åt skogen.
Men efter att ha kört en 9-3 så är jag nästan säker på att jag vill ha en sådan. Riktigt go komfort!
Denna är jag sugen på http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_SE_Coupe_2_0T_M__valdigt_fint_skick__35969087.htm?ca=23_11&w=0oktober 10, 2011 at 18:24 #33600@Beeos wrote:
Nja. Den i helgen gick ju åt skogen.
Men efter att ha kört en 9-3 så är jag nästan säker på att jag vill ha en sådan. Riktigt go komfort!
Denna är jag sugen på http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_SE_Coupe_2_0T_M__valdigt_fint_skick__35969087.htm?ca=23_11&w=0Var ju den jag skickade 😎 Kan man förvänta sig att det blir denna innan veckans slut då? 😉
Perfekt bil som man kan köra med dagligen faktiskt dessutom och nära där du bor också.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@DanSaab wrote:
@Beeos wrote:
Nja. Den i helgen gick ju åt skogen.
Men efter att ha kört en 9-3 så är jag nästan säker på att jag vill ha en sådan. Riktigt go komfort!
Denna är jag sugen på http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_SE_Coupe_2_0T_M__valdigt_fint_skick__35969087.htm?ca=23_11&w=0Var ju den jag skickade 😎 Kan man förvänta sig att det blir denna innan veckans slut då? 😉
Om ägaren svarar på mail, och att den känns rätt.
Den gröna lågmilaren kändes ok att köra. Men annat som var väldigt galet. :WHoktober 10, 2011 at 18:28 #33602@Beeos wrote:
@DanSaab wrote:
@Beeos wrote:
Nja. Den i helgen gick ju åt skogen.
Men efter att ha kört en 9-3 så är jag nästan säker på att jag vill ha en sådan. Riktigt go komfort!
Denna är jag sugen på http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_SE_Coupe_2_0T_M__valdigt_fint_skick__35969087.htm?ca=23_11&w=0Var ju den jag skickade 😎 Kan man förvänta sig att det blir denna innan veckans slut då? 😉
Om ägaren svarar på mail, och att den känns rätt.
Den gröna lågmilaren kändes ok att köra. Men annat som var väldigt galet. :WHVad var det som var galet med den gröna?
Bästa är ju att du ringer istället, större chans att få veta mera om den.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.