Brytarlöst tändsystem till TT saabarna?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Brytarlöst tändsystem till TT saabarna?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Brytarlöst tändsystem till TT saabarna?
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-13 06:28 av urban.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan.
Har funderingar på att bygga brytarlöst till min tvåtakt från 62, tänkte däremot att denna bil skulle vara ett budget bygger så att jag kommer få köra med den åtminstonde under nästa år någon gång.
Så de jag hittade anpassade för saaben i sverige kändes lite i blodigaste laget för min budget.Hittade däremot en hel del system på ebay som ser ut att kunna vara exakt likadana system som de som kan köpas på hemmaplan.
Är det någon som har erfaranhet av dessa? Funkar det sålänge man har ett anpassat för trecylindrigt eller är det annat man bör tänka på, är ju trots allt bara en tredjedel av priset många gånger.ett par av de jag kikat på är följande:
Efter lite sökningar så såg jag att någon använde den modellen som var i första länken för sin fördelare med vakumklocka.
@potatis wrote:
Hejsan.
Har funderingar på att bygga brytarlöst till min tvåtakt från 62, tänkte däremot att denna bil skulle vara ett budget bygger så att jag kommer få köra med den åtminstonde under nästa år någon gång.
Så de jag hittade anpassade för saaben i sverige kändes lite i blodigaste laget för min budget.Hittade däremot en hel del system på ebay som ser ut att kunna vara exakt likadana system som de som kan köpas på hemmaplan.
Är det någon som har erfaranhet av dessa? Funkar det sålänge man har ett anpassat för trecylindrigt eller är det annat man bör tänka på, är ju trots allt bara en tredjedel av priset många gånger.ett par av de jag kikat på är följande:
Efter lite sökningar så såg jag att någon använde den modellen som var i första länken för sin fördelare med vakumklocka.
Hej,
Eftersom http://www.ebay.de/itm/Pertronix-1832-I … 4d127e6cde är den enda som rekommenderas för Bosch Fördelare, ville jag tro, att man skulle välja denna. Bosch-fördelar-beteckningen VJ-3BR-2T på Petronix sidan är inte helt korrekt, den rätta beteckningen till Saab är VJU-3BR-2T (Fördelare med vakuumdosan).
1831 och 1832 är till tvåtaktarna. Den ena till fördelare med vakuumklocka den andra till fördelare utan vakuum/låst tändplatta. Kommer inte ihåg vilken som är vilken men det går att läsa sig till. Köp med fördel till högeffektständspolen som finns där så passar det.
Tack för svaren.
Har två olika fördelare liggande, en i bättre skick än den andra, dock båda med vakumklocka.
Däremot är det två olika namn på dem.
Måste forkas vidare i, den i sämre skick heter VJU-3BR2T vilket verkar stämma hyggligt överrens med den första ignitorn, Den andra har jag för mig hette VFU, ser däremot identiska ut.@lars2t wrote:
1831 och 1832 är till tvåtaktarna. Den ena till fördelare med vakuumklocka den andra till fördelare utan vakuum/låst tändplatta. Kommer inte ihåg vilken som är vilken men det går att läsa sig till. Köp med fördel till högeffektständspolen som finns där så passar det.
Hej!
Gott nytår!Vi har just med stort success :race monterad några Pertronix systemer på 2taktarna :wrench , båda med och utan vakuumklocka.
Till tvåtakt Saabarna utan vakuumklocka måste du bruke 1831!!januari 6, 2014 at 10:53 #62485Hej
Någon som testat detta konceptet? Det är tändsystemet på en DKW Junior, Och som jag förstått så sitter det som en tändplatta direkt mot vevaxeln med tre brytare?? Och sedan en tändspole till varje stift. Har funderingar på att bygga något liknande med tre tändspolar fast kanske använda hallgivare istället. Vore kul att diskutera lite i detta ämnet om nån är intresserad och har egna erfarenheter kring detta.
/Rickard
@2t-Larsson wrote:
Någon som testat detta konceptet?
Så här ser en motor ut som står i mitt garage just nu. Jag köpte den av Janne2takt förra året till en bil jag gör i ordning inför försäljning. Jag vet att den fungerar fast det inte är jag som byggt den 😀
Den har reedventiler och annat jox samt individuell tändning på varje cylinder. Två av de givarna går att justera, men jag har inte behövt studerat dem närmare än. Snart ska den läggas i bilen och då går den att provköra oxå. Du får ta dig en tur hit ner istället Rickard, verkar inte bli så mycket is i år… :weeping:/D
januari 7, 2014 at 19:03 #62583@Dicst wrote:
@2t-Larsson wrote:
Någon som testat detta konceptet?
Så här ser en motor ut som står i mitt garage just nu. Jag köpte den av Janne2takt förra året till en bil jag gör i ordning inför försäljning. Jag vet att den fungerar fast det inte är jag som byggt den 😀
Den har reedventiler och annat jox samt individuell tändning på varje cylinder. Två av de givarna går att justera, men jag har inte behövt studerat dem närmare än. Snart ska den läggas i bilen och då går den att provköra oxå. Du får ta dig en tur hit ner istället Rickard, verkar inte bli så mycket is i år… :weeping:/D
Isen lyser med sin frånvaro tyvärr…… :sad men till helgen lovas 10grader kallt typ.
Ja man kanske skulle göra sig en tur söder ut, skulle behöva lite tips och råd till den motorn jag ska bygga.
Denna motorn som bilderna visar verkar ju intressant! Kommer tändningen från nån annan bil eller är det helt och hållet hemma pulat? I mitt fall så skulle jag vilja få bort fördelaren helt och göra nått annat tex hallgivare. Borde väl gå och använda nått från snöskoter???/Rickard
Det är helt hempulat.
Jag har även några andra varianter på trigger och tändsystem liggandes om du vill kolla.
För gemene man tycker jag det är allra minst arbete och mest pang för pengarna med Ignitorn; Enkel att konvertera och enkel att byta tillbaka för lagom mycket pengar på rimlig tid. Fast den har du ju redan Rickard…januari 12, 2014 at 11:54 #171923Vore kul att få se!
Jo ignitorn är ju smidig och funkar bra, men till den motorn jag ska bygga nu så vore det kul att testa något annat. :wrench/Rickard
januari 12, 2014 at 12:01 #171877Om du köper dig ett Arduino kan du programmera ett eget
http://www.youtube.com/watch?v=4uwDf5FTEk4
januari 12, 2014 at 19:03 #171747@Christian Haugsöen wrote:
Om du köper dig ett Arduino kan du programmera ett eget
Har faktiskt funderat på något sådant också…….
/Rickard
Funderade på det där med tändspole som passar systemet.
Har nu tagit hem boschen anpassad för 3 cylindriga motorer, men är det vanliga 3 Ohms spolar man ska ha till 2 tanktarna?
Tex denna?
http://butik.arvikael-motor.se/index.php?route=product/product&keyword=pertronix&category_id=0&product_id=139Som ni förstår så är detta första gången jag håller på med en sådan bil och man försöker ta reda på så mycket som möjligt.
Avgörande för valet av en tändspole är, hur många gnista/min behöva din motor.
Bosch garantera för 3 Ohm tändspole inte mer än 12 000 gnista /min med tillräcklig högspänning (17 000 kV), motsvarande 4000 varv/min i en Saab 2T.
Vill du varva över 4000 v/min med tillräcklig högspänning , så måste du har en tändspole med 1,5 Ohm och förkopplingsmotstånd.
DKW och Wartburg använda 3 brytare och 3 stycken 3 Ohm tändspoler. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.