Brytarlöst!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Brytarlöst!

Detta ämne innehåller 18 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-27 13:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4029

    Jag vet att denna fråga har varit uppe förut men jag vill ändå stöta och blöta den igen!

    Ska gå över tändningen på min 96GL-79. Byta kablar, stift, fördelarlock, you name it!
    Är en ignitorsats att föredra eller skall jag montera klassiska brytare? Är inte hela världen för min del om det inte ser helt tidstypiskt ut utan vill bara att motorn skall gå så bra som möjligt. Verkar som om folk har haft en del problem med montaget på dem?

    Tackar för alla tankar!

    #27854

    emul
    Moderator
    #27869

    jesperlann
    Deltagare

    Hej!

    Jag beställde ett hot spark från http://www.hot-spark.eu/webshop/index.php och det tog mig ca 15 min att installera och starta upp bilen så det är väldigt enkelt att byta i alla fall. Tycker den går lite stadigare och lugnare ny dock har jag inte hunnit avverka så många mil ännu så kvaliteten vet jag inget om ännu.

    /Jesper

    #27875

    krister k
    Deltagare

    Har kört Hot Spark i ett halvår, funkar klockrent.

    #27882

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag kör med ignitor på min ena v4 och biltemas brytarlösa(gammalt system) och jag kommer inte byta tillbaka till brytare på nån av dom iallafall.

    ignitor är också lätt att montera, en del gör dock fel när de monterar kablarna, med haveri på hallgivaren som följd, +röd, ska till + på tänspolen, och -svart, ska till – på tändspolen, ingen annan eldragning krävs, enklare kan det inte bli.

    #27885

    @jesperlann wrote:

    Hej!

    Jag beställde ett hot spark från http://www.hot-spark.eu/webshop/index.php och det tog mig ca 15 min att installera och starta upp bilen så det är väldigt enkelt att byta i alla fall. Tycker den går lite stadigare och lugnare ny dock har jag inte hunnit avverka så många mil ännu så kvaliteten vet jag inget om ännu.

    /Jesper

    Vilken av dem på sidan är det jag skall ha! Fanns en rackarns många där ni! Är det någon skillnad mellan Ignitor och Hot-spark?

    #27888

    William
    Deltagare

    Jag beställde en tidigare ikväll, fick det att vara ”3BOS4U1” enligt min fördelares Boschnummer, verkar vara samma till alla V4or. BLev 530kr inkl frakt, helt okej 🙂

    #27896

    jesperlann
    Deltagare

    Precis som William säger så ska ”3BOS4U1” passa alla v4or.

    #27901

    Får nog bli att beställa ett sådant set tror Jag. Brytaren på min verkar trött. Känns lika bra att uppdatera lite. Behöver Jag byta till en kraftigare tändspole med eller?

    #27904

    rallysaaben
    Deltagare

    Nej det behöver du inte, men en del säger att om man byter till brytarlöst så ska man ta en spole från en bil med brytarlöst, tex en og900, det skiljer lite i resistens på en spole från ett brytarsystem och en från brytarlöst, men vad skillnaden blir/är rent konkret vet jag inte, jag har kört med originalspole+ignitor i min v4 både med original motor och trimmad och det har inte krånglat något för mig förut, jag ska dock uppgradera mig nu, men då börjar jag närma mig 140hk.

    #28110

    William
    Deltagare

    Fick Hot Sparken med posten idag, återkommer med recension när den är monterad. Måste bara hiva i motorn i bilen först 🙂

    #28111

    Bra! Om det blir positivt för dig med så tar jag nog och slår till jag med! Då har jag två positiva utlåtanden på produkten! Räcker för mig!

    #29108

    rally
    Deltagare

    Klockrent!! fick satserna på 2dagar!!! Lättare att montera än Ignitor samt bra Mkt billigare.
    Mycket nöjd! Enda klagomålet är väl att kablarna var för korta. Det var de på ignitorna också.

    Någon som vet vad orginalspolen har för ohm??

    /Fredrik

    #29121

    stefan
    Deltagare

    Bara som en fotnot i diskussionerna om annan spole eller ej så är det nog så att om det inte står nåt speciellt i installationsanvisningarna så kan man ha original tändspole eller motsvarande.
    Att diskussionen finns rent generellt hänger nog ihop med att i moderna tändsystem i produktionsbilar så brukar det vara en annan spole med andra motstånd men det hänger nog ihop med hur man konstruerar systemet i övrigt. Där kan man knäcka slutsteg och annat om man tar fel spole.

    #29141

    rallysaaben
    Deltagare

    @rally wrote:

    Klockrent!! fick satserna på 2dagar!!! Lättare att montera än Ignitor samt bra Mkt billigare.
    Mycket nöjd! Enda klagomålet är väl att kablarna var för korta. Det var de på ignitorna också.

    Någon som vet vad orginalspolen har för ohm??

    /Fredrik

    kan det vara 3,2ohm tro?

    Kan nog kolla det i kväll om inte annat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng