Buhu, remskivan lossnade…

Forum Modellspecifika forum 90/99 Buhu, remskivan lossnade…

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-09 16:58 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16636
    piraya2
    Deltagare

    Bilen – Saab 90 – började låta illa som fan i dag. Upptäckte att remskivan på vevaxeln har lossnat Sad

    Hur gör man för att få dit den igen? Bytte motor i bilen för ett par månader sedan och förmodligen slarvade jag väl med remskivan även om jag kört några hundra mil.

    Måste jag verkligen ur med motorn igen? Det är ju väldigt trångt. Bulten har gängat ut sig så skivan glappar rätt mycket men bulten verkar inte sitta alldeles löst, kan inte dra runt den med handkraft i allafall.

    #111223
    Lustgasen
    Moderator

    Det är väl iallafall större mellanrum mellan motor och torpedvägg än på 99an. Frågan är om du kommer in där med ett spärrskaft och 32as hylsa , det kan bli knappt. Om det inte får plats testa ringnyckel men då måste du vara stark för den remskivan skall sitta ..

    Mvh Anton

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #111228
    piraya2
    Deltagare

    Nja, det är nog samma avstånd. Tror inte det finns en chans att få in en hylsa. Torpeden är ju inpressad lite just runt skivan.
    Nån som vet vad det är för storlek förresten?

    #111294
    piraya2
    Deltagare

    Kilen lär väl också vara borta och Motorcentrum säljer dem inte längre. Vad göra?

    #111298
    stefan w
    Deltagare

    Jag har bara svag aning hur det ser ut på en 90, men jag vill minnas att det är trångt. Jag gjorde en specialare på ett trångt ställe i ett annat sammanhang. En hylsa och en ringnyckel som passar utanpå hylsan. Måtta och svetsa fast ringnyckeln utanpå hylsan, skär vid behov bort det som ev sticker ut. Se bild

    Momentum har kilar, kolla med dom, ta med remskivan isåfall om du får ut den överhuvudtaget

    #111308
    phermansson
    Deltagare

    En annan tanke är ett rör att trä över ringnyckeln eller att svetsa fast en hävstång på ringnyckeln.

    #111312
    stefan
    Deltagare

    är det separat kil till remskivan då? Är det inte det och den delar kil med kedjehjulet så är det ju risk för att kilen kan vara så skadad att den går av helt så småningom om det suttit löst.
    Är det separat kil för just remskivan så kan du lugnt strunta i denne, den har ingen betydelse för förbandet som sådant annat än för positionering.

    #111550
    piraya2
    Deltagare

    Ok, vet inte riktigt hur det ser ut men det verkar i allafall som det är olika kilar. Motorn går som den ska men skivan skaver som fan bara.

    Har kollat nu och kilen är helt ”rensad” och remskivan ser väldigt sliten ut. Så nu skulle jag behöva få tag på remskiva och kil men Motorcentrum säger att de inte säljer de längre.

    Vilka Saabar har enkelspårig remskiva? Får inte plats med en dubbel på 90:an.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng