Buhu, remskivan lossnade…

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Buhu, remskivan lossnade…

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Buhu, remskivan lossnade…

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 30, 2007 at 20:47 #16636

      Bilen – Saab 90 – började låta illa som fan i dag. Upptäckte att remskivan på vevaxeln har lossnat Sad

      Hur gör man för att få dit den igen? Bytte motor i bilen för ett par månader sedan och förmodligen slarvade jag väl med remskivan även om jag kört några hundra mil.

      Måste jag verkligen ur med motorn igen? Det är ju väldigt trångt. Bulten har gängat ut sig så skivan glappar rätt mycket men bulten verkar inte sitta alldeles löst, kan inte dra runt den med handkraft i allafall.

        augusti 30, 2007 at 21:13 #111223

        Det är väl iallafall större mellanrum mellan motor och torpedvägg än på 99an. Frågan är om du kommer in där med ett spärrskaft och 32as hylsa , det kan bli knappt. Om det inte får plats testa ringnyckel men då måste du vara stark för den remskivan skall sitta ..

        Mvh Anton

        Saab 93B -59 (Blå)
        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

          augusti 31, 2007 at 07:55 #111228

          Nja, det är nog samma avstånd. Tror inte det finns en chans att få in en hylsa. Torpeden är ju inpressad lite just runt skivan.
          Nån som vet vad det är för storlek förresten?

            september 2, 2007 at 19:43 #111294

            Kilen lär väl också vara borta och Motorcentrum säljer dem inte längre. Vad göra?

              september 2, 2007 at 20:52 #111298

              Jag har bara svag aning hur det ser ut på en 90, men jag vill minnas att det är trångt. Jag gjorde en specialare på ett trångt ställe i ett annat sammanhang. En hylsa och en ringnyckel som passar utanpå hylsan. Måtta och svetsa fast ringnyckeln utanpå hylsan, skär vid behov bort det som ev sticker ut. Se bild

              Momentum har kilar, kolla med dom, ta med remskivan isåfall om du får ut den överhuvudtaget

                september 3, 2007 at 06:47 #111308

                En annan tanke är ett rör att trä över ringnyckeln eller att svetsa fast en hävstång på ringnyckeln.

                  september 3, 2007 at 07:44 #111312

                  är det separat kil till remskivan då? Är det inte det och den delar kil med kedjehjulet så är det ju risk för att kilen kan vara så skadad att den går av helt så småningom om det suttit löst.
                  Är det separat kil för just remskivan så kan du lugnt strunta i denne, den har ingen betydelse för förbandet som sådant annat än för positionering.

                    september 9, 2007 at 16:58 #111550

                    Ok, vet inte riktigt hur det ser ut men det verkar i allafall som det är olika kilar. Motorn går som den ska men skivan skaver som fan bara.

                    Har kollat nu och kilen är helt “rensad” och remskivan ser väldigt sliten ut. Så nu skulle jag behöva få tag på remskiva och kil men Motorcentrum säger att de inte säljer de längre.

                    Vilka Saabar har enkelspårig remskiva? Får inte plats med en dubbel på 90:an.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.