Bygga biltransport.

Forum Övrigt Off Topic Bygga biltransport.

  • Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-21 12:01 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7874

    Är sugen på att skaffa mig ett bilsläp men priserna på släp är ju astronomiska. Därför funderar jag på att bygga mig ett eget.

    Som bas funderar jag på att använda mig ett husvagnschassie.

    Har sökt runt lite på internätet och hittat flera projekt där folk bygger egna släp. Men har inte hittat någonstans vilka krav det faktiskt finns. Vilka dimensioner, mått och så vidare det måste ha!

    Är det någon här som gått i liknande tankar alt har byggt ett själv som kan komma med lite tips på vart jag kan hitta info.

    #59854
    jol
    Deltagare

    Behåller du husvagnens yttermått och reflexer och lampor är det inga problem.

    Dock är de flesta husvagnar för klent byggda och en klen axel, så när man förstärkt så det tål en bil är släpet för tungt för att tillåta nån rimlig maxlast.

    Se rejsa om bygge av biltransport

    #59855
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ett alternativ kanske är att gå ihop några stycken och köpa ett riktigt bilsläp? Sedan går det ju att hyra ut för att få lite återbäring och pengar till underhåll, besiktning med mera.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #59856

    http://www.blocket.se/kalmar/Cabby_Alpha_535_49773928.htm?ca=7&w=3

    Tänkte bygga på ngt sådant här! Två axlar och med en 9-5 så får det väga runt 1700

    De flesta i mitt bilumgänge har ett eget släp..

    #58152
    mas1
    Deltagare

    Det är en fördel med boggie.
    Köpte ett nytt enkelaxlat släp från trailerimport, Ifor Williams tillverkat i England.
    Helt suveränt bra släp utan torsionsfjädring men med blad fjädrar i stället, vilket ger en mjuk gång.
    Men det har ett stort fel.
    Däckdimensionen.
    155/70-12C vet någon vem som säljer sådana DUBBDÄCK så är jag spekulant.
    Men byt till 13 tum sa någon…..
    Ja just det, med landrover bultmönster, letar på ebay men….
    Om jag lagt till lite pengar till en extra axel så hade jag inte haft detta problem.
    Men det är skönt med ett bilsläp. :CH

    #59857
    Dicst
    Deltagare

    Finns en hel del att hitta i folkracesvängen om man jagar ombyggda husvagnschassin. Annars är min erfarenhet att det blir snabbt dyrt om man måste byta bromsar etc på en begagnad axel, än värre om det är lite halvunikt (typ tåla mer än 750kg). Då ska du nästan få husvagnen gratis om det ska vara nån idé. Att byta lager och belägg samt lite wire räknades snabbt ihop till 3000:- på min befintliga axel, därtill hade jag behövt byta bussningar och en trumma för 1500:-. Som jämförelse köpte jag en flong ny komplett axel med ny påskjutsbroms, wire och hela midewitten för 6500:- (!)

    En sak är dock säker: Har du inga kompisar? Köp en biltrailer!

    #59858

    Gratishusvagnar verkar inte vara så svårt att få tag på som man kanske skulle kunna tro!

    Ett ”billigt” bilsläp verkar dock vara omöjligt!

    #59866
    jol
    Deltagare

    Här är rejsabygget, http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014

    Lite stadigare än standard 70tal underrede http://www.kalle.mbps.se/Husvagn/2008/20080608%20045.jpg

    #59871

    Hmm, det ska nog gå och lösa detta!

    Har fortfarande svårt att hitta vilka ”måsten” som finns. Får medar och ramper se ut hur som helst? Måste det vara en sarg? Hur många surrningspunkter måste där finnas?? osv osv.

    Ska nog försöka ta och ringa någon på bilprovningen under morgondagen och se vad de har att säga!

    #59880
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Christian Haugsöen wrote:

    Gratishusvagnar verkar inte vara så svårt att få tag på som man kanske skulle kunna tro!

    Word! De brukar stå på ensliga parkeringar, obesiktigade och med ägaren boende minst 20 mil bort… :duck Fast de är ofta av den mindre sorten, enligt min erfarenhet.
    Skämt åsido så tror jag du har rätt i ditt påstående.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #58239
    kallkan
    Deltagare

    Så här ser min före detta husvagn ut.
    6 meter lång 2,20 bred.lastar 890 kg.

    #60026
    jocke.p
    Deltagare

    En sån husvagn som den måste vi ju kunna samsas om här i norra K-D distriktet! 🙂

    #60594
    kaparn
    Deltagare

    Om man kan tänka sig att ha ratten på Höger sida så finns det fynd att göra i England. Där kan du köpa en färdig bil för 10 000:- sedan kostar det förstås lika mycket till att köra hem den, byta strålkastare och regga in den men 20 papp för en biltransport tycker inte jag är något att bråka om.
    Exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/Iveco-Recovery-Truck-5ton-mot-Exempt-/121203643963?pt=UK_Commercial_Trucks&hash=item1c384cd63b
    Eller sök på http://www.ebay.co.uk ”recovery truck” eller ”flatbed truck”

    #60597

    Kan man få dem registrerade i Sverige eller är det nån byråkrat med stor stämpel som omöjliggör detta?

    #60602
    kaparn
    Deltagare

    I stort sett allt som rullar i ett annat EU-land går att registrera i Sverige. Jag har tagit in 4 bilar från England hitills och det har inte varit några problem. (Utom en senil besiktningsgubbe i Falun som slarvade bort papper vid två olika tillfällen och ställde till ett helvete) Men nu har jag reg.besiktat i Uppsala dom senaste gångerna och det har varit otroligt smidigt.

    Jag måste bara berätta vad besiktningsgubben lyckades med. Jag hade köpt en VW Beetle av 2000 års modell i England och gubben som registreringsbesiktade bilen lyckades få den inskriven i registret som en WV 1200 limousin (alltså en bil som slutade tillverkas 1966) med en motor på 120 hk. Den skulle kosta 9800:- att trafikförsäkra och naturligtvis så hade gubbjäkeln passat på att gå på semester och tydligen hade han fått med sig mina papper hem. Det tog mig två dagar i telefon och ett telefonsamtal till Bilprovningens högsta chef innan jag fick reg.beviset rättat så att jag kunde få den påställd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng