BYGGA EGEN CAB?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-01 14:53 av mats a.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymoktober 29, 2004 at 20:50 #11094
NÅN SOM VET HUR MAN GÅR TILL VÄGA ATT KAPA TAKET O FÅ DEN GODKÄND AV SFRO?
Tack på förhand.oktober 29, 2004 at 21:55 #78025Hoppa in på just SFROs hemsida och följ anvisningarna.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookoktober 30, 2004 at 14:05 #78027Man höjer trösklarna 70mm. Svetsar en lådkonstruktion under sitsen bak och en lådkonstruktion mellan stötdämparna bak. Efter det kapar man taket och hoppas att man gjort rätt. Det finns anvisningar på nätet som visar dom måtten du behöver för att få det godkänt.
Gör du detta så får du en bil som är betydligt lättare att gå i och ur än ovanstående Volvo.
Jag byggde min 99:a cab förra året och reg-besiktade med blankt papper. Total arbetstid var 4 helger inklusive tolkning av ritningar som är lite knepiga då dom är skrivna till en 900 men även godkända för 99.
SFRO rekomenderar också att om det är en modell som redan finns som cab så är det bättre att köpa en sådan än att bygga om en bil. Det blir bättre, enklare och man får igen det på andrahandsvärdet.
Tänk också på att får att få en snygg cab ska bilen helst sänkas. Sedan finns ju broblemet med sufletten…
Det finns en detalj som många väljer att förbise. Många modeller som finns både som täckt och öppen har en skillnad i lutningen av vindrutan som också är lägre. Dessutom brukar man sitta djupare i cabben.
Titta på de små bilderna till vänster i http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/index_flash.xml
Vindrutelutningen kan alltså lösas på en 96 genom att montera den låga kortnoserutan samtidigt som man vinklar a-stolpens förstärkning, den som står på torpeden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.