Byta AC rem Saab 9000s -89

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Byta AC rem Saab 9000s -89

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Byta AC rem Saab 9000s -89

  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2013 at 20:17 #7006

      Hej, har köpt mig en Saab 9000s från 1989 som är importerad från USA på 90-talet. så den har ju trevliga extra saker som AC, el-taklucka, elhissar, färddator m.m.

      Men nu är det så att remmen till AC:en gick isönder pga av torrspricker. Så min fråga är:

      Är det svårt att byta remmen själv för en person som aldrig gjort det förr? och är det något speciellt som man ska tänka på när man gör det?

      Eller vet någon vad det kostar på ett ungefär att lämna in det på verkstad?

      Mvh

      Frank

        maj 2, 2013 at 10:56 #55215

        Bör vara en separat smal rem till kompressorn. Då är det väldigt smidigt. Spänn hjulet sitter under kompressorn. Ska bara vara att lossa.

        Är det en turbo bil eftersom den heter 9000s?

        MVH Filip

          maj 2, 2013 at 19:03 #52934

          Tack för hjälpen, bytte remmen idag. Men visade sig att AC kompressorn har gått sönder för hjulen stod helt stilla.
          Lite surt att den går sönder dagen efter man köpt bilen. Men inte konstigt att något går sönder när bilen nästan inte har körts något dom senaste åren.

          Bilen har ingen turbo, vanlig 131 hk motor. Vet faktiskt inte vad S.et står för.

            maj 2, 2013 at 20:15 #55228

            Utrustningsnivå, som på ng900?

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              maj 3, 2013 at 04:34 #55235

              det är inte säkert att kompressorn är sönder. Kolla om du har gastryck, köldmedium, genom att försiktigt trycka på en av schraderventilerna med en liten skruvmejsel. Pyser det har du tryck, annars är systemet tomt.

              Vilket hjul står helt still, är det hela remskivan, så att remmen glider runt och bränns av, eller är det bara magnetkopplingen som står stilla?

                maj 3, 2013 at 10:31 #55239

                Som ytterliggare förklaring: om trycket i systemet är för lågt så drar inte magnetkopplingen och kompressorn står still, men remskivan snurrar. Man kan koppla in spänning som drar kopplingen manuellt en kort stund för att se att kompressorn går runt utan missljud.

                  maj 3, 2013 at 11:10 #55240

                  Det är hela remskivan som sitter fast. Går inte ens att rubba den.
                  Förra Ac remmen gick sönder samt smälte sönder så det osade bränt gummi överallt.

                  Med vänlig hälsning

                  Frank

                    maj 3, 2013 at 11:16 #55241

                    Kanske har en lös kompis om du är intresserad, ta ett foto på skylten på din och skicka 😉

                      maj 3, 2013 at 16:51 #55252

                      @Per-Erik wrote:

                      det är inte säkert att kompressorn är sönder. Kolla om du har gastryck, köldmedium, genom att försiktigt trycka på en av schraderventilerna med en liten skruvmejsel. Pyser det har du tryck, annars är systemet tomt.

                      Vilket hjul står helt still, är det hela remskivan, så att remmen glider runt och bränns av, eller är det bara magnetkopplingen som står stilla?

                      Ursäkta lite offtopic men vad använder du för program för att editera i bilderna, jag var tvungen att släppa mitt gamla program när jag tvingades övergå till Win 7.

                      Mvh GK

                        maj 3, 2013 at 19:29 #55256

                        Det lilla gjorde jag med paint…

                          maj 3, 2013 at 20:45 #55258

                          Har bestämt mig att inte byta Ac, känns inte värt det, för först ska man hitta en begagnad som är i bra skick, sen kommer verkstads kostnader och därefter måste systemet fyllas på igen. Men tack för erbjudandet Per-Erik.

                          Har lagt upp bilen på Garaget.org nu så ta gärna en titt.
                          http://www.garaget.org/?car=328527&image=3100025

                          Mvh

                          Frank

                            maj 3, 2013 at 20:51 #55259

                            Kom och tänka på en annan sak. Färgkoden på bilen är 202 H och skulle behöva lite färg till den för att bättra på samt täcka över lite rostskydds färg. Har någon här lite färg i sina gömmer eller vet någon ställe som säljer den färgen?

                            Mvh

                            Frank

                              maj 3, 2013 at 23:08 #55260

                              Kolla med tex Halmstad Lackdepå, mkt duktiga på att blanda till, du får det i sprayburk…

                                maj 4, 2013 at 00:04 #55262

                                @Per-Erik wrote:

                                Det lilla gjorde jag med paint…

                                Tack för svaret.

                                Mvh Janne

                                  maj 4, 2013 at 10:01 #55279

                                  Ok, ska kolla med det stället sen 🙂

                                  En annan fråga, har kopplat in en modern cd-spelare i bilen för den som satt i fungerade inte. Men den enda radiokanalen jag får in är 96,0, har bytt kontakten till antenn kabeln där bak samt bytt antenn eftersom den förra var av avbruten.

                                  Så min fråga är, var kan det vara för fel eftersom jag inte får in fler kanaler? :bh

                                  Mvh

                                  Frank

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.