Byta bromssköld bak, OG 900?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta bromssköld bak, OG 900?

• Författare

Hej,

Hur stort jobb är det att byta en sönderrostad bromssköld vänster bak på en OG 900 -88? Min bil har såvitt jag förstår nya bromssystemet och jag har sett på en sprängskiss från EPC att skölden verkar sitta innanför hjulnavet… Går de ens att få tag på längre? Behövs skölden, eller kan man köra utan?

Tack på förhand! 🙂

Mvh Johan

maj 5, 2014 kl. 08:48 #175253

Ja den är skruvad bakom så du får lossa skiva, ok, och hela navet. (men det är ju skitlätt på en og900 bak). Men jag gissar att du inte får tag på nya sköldar ändå. Skulle väl säga att dom inte är jätteviktiga alls, men på en vinterbil så kan det väl bli ökat spray av salt och vatten mm, vilket kanske kan påverka bromseffekten negativt temporärt. Men nån funktion i övrigt har dom ju inte.

maj 5, 2014 kl. 09:06 #173792

Har inte klubben sköldar?

maj 5, 2014 kl. 10:54 #175255

Tack för svaren!

Är inte skölden också till för att stoppa värmestrålning mot bromsslangar och hjulupphängning? Turbocab skriver förresten att det är enkelt att lossa navet bak på OG 900 – sitter inte det pressat och kräver specialverktyg?

maj 5, 2014 kl. 11:17 #175257

Det kan säkert vara för värmen, men hur hårt kör du din og900? Varmast blir det ju fram dessutom…

Hjulnavet bak på og900 är en komplett enhet som sitter dragen med stor centrumbult ala drivaxeln fram. Bara lossa med stor hylsa (kommer inte ihåg storlek, 32 kanske) och sen dras hela navet rakt ut. När man köper lager bak till og900 så får man hela insatsen, pressat och klart! Jag har bytt på minst 3x og900 1988- bak så jag har hyfsad koll på detta….. Se till att ha lite press på hylsan innåt och en rejäl förlängare kan behövas, jag kör med 1,5 meter långt stålrör på ett förlängningshandtag så lossnar det. Knack funkar säkert, men då behövs en rejäl.

maj 5, 2014 kl. 15:20 #175268

Tror jag har 2 st fina i garaget kan ta bild på dom om det är intressant 😉

Mvh Nisse

maj 5, 2014 kl. 19:09 #175280

Tack för bra beskrivning, Turbocab! Jag ska konsultera lite reparationshandböcker och se om jag ger mig på det i sommar.

longjohn61: Jag skickar ett PM!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.