Byta frostplugg i blocket.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta frostplugg i blocket.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta frostplugg i blocket.
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-24 16:15 av rikard.
-
FörfattareInlägg
-
Det är en väldigt liten risk att det kommer in några skadliga mängder spån, spånen drivs ju utåt när man borrar. Dom som kommer in hamnar ju i kylarvattnet och det är ju ganska liten risk att dom skadar något!?
Man kan ju skölja motorn en gång extra med bara vatten för att vara på den säkra sidan.//Björn
slå till med en mejsel på ena sidan av pluggen så att den åker in lite och vrider sig, om du förstår… sen när den står snett och du fått en liten glipa kan du ta tag i pluggen med en tång och vicka/dra ut pluggen. När man monterar in de nya pluggarna ska man bara se till att alla ytor är hela o rena, sen är det bara att snällt o fint knacka i den nya pluggen, gärna med en trä/plast kloss så man inte skadar den nya. Ingen tätmassa ska krävas…
Drog du i plåtskruven mitt i pluggen? Jag brukar ta dom så nära flänsen som möjligt.Där är plåten lite stadigare .Den jag bytte sist var riktigt jäklig och rostig.Det slutade med att bara flänsen satt kvar.Den fick jag ta med ett bågfilsblad och såga upp ett spår, då släppte spänningen i den / Mats
Jag började med att sätta en skruv ute vid kanten, men när inte detta gick så provade jag huggmejseln. Och då släppte den 😀
Har inte monterat den nya än, men då är det bara till att knacka i den försiktigt efter man rengjort hålet!
Är det ide att ge sig på att byta alla pluggar i blocket när man ändå är igång? Med tanke på att dom sitter så hårt och att de övriga verkar täta.
/Rikard
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.