Byta frostplugg i blocket.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta frostplugg i blocket.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Byta frostplugg i blocket.

  • Författare
    Inlägg
    • maj 11, 2008 at 13:44 #17875

      Går det att byta frostplugg i blocket (under 2:a cylindern) medans motorn ligger kvar i bilen? Eller det är som jag misstänker att motorn måste ur? Den måste kanske till och med slås ut innifrån (via oljesumpen)? Eller hur får man annars ut den?

      /Rikard

        maj 11, 2008 at 14:00 #121422

        Hej!
        Om du kommer åt kan du borra hål i pluggen och dra i en rejäl plåtskruv ca 2/3.
        Därefter bänder du ut pluggen med en kofot el liknande.
        Björne

          maj 11, 2008 at 16:58 #121428

          Men då blire väl spån i motorn?
          Mitt förslag försök slå med en plattmejsel i kanten å bända ut den, men det kan nog bli svårt med tanke på utrymmet.

          Saab 93B -59 (Blå)
          Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
          Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

            maj 11, 2008 at 19:53 #121439

            Det är en väldigt liten risk att det kommer in några skadliga mängder spån, spånen drivs ju utåt när man borrar. Dom som kommer in hamnar ju i kylarvattnet och det är ju ganska liten risk att dom skadar något!?
            Man kan ju skölja motorn en gång extra med bara vatten för att vara på den säkra sidan.

            //Björn

              maj 23, 2008 at 11:40 #122097

              Blir att jag plockar ur motorn ur bilen idag och får sen försöka dra ur pluggarna med en plåtskruv eller liknande…

              Ska man montera någon tätningsmassa på dom nya pluggarna när man monterar dom?

              /Rikard

                maj 24, 2008 at 10:48 #122122

                Har testat att dra i en plåtskruv idag, men drar jag i den sen så följaer inte pluggen med ut. Blir bara större och större hål.

                Om man slår med en plattmejsel, finns det ingen risk att man skadar blocket eller trycker pluggen innåt i blocket?

                /Rikard

                  maj 24, 2008 at 12:15 #122124

                  slå till med en mejsel på ena sidan av pluggen så att den åker in lite och vrider sig, om du förstår… sen när den står snett och du fått en liten glipa kan du ta tag i pluggen med en tång och vicka/dra ut pluggen. När man monterar in de nya pluggarna ska man bara se till att alla ytor är hela o rena, sen är det bara att snällt o fint knacka i den nya pluggen, gärna med en trä/plast kloss så man inte skadar den nya. Ingen tätmassa ska krävas…

                    maj 24, 2008 at 13:34 #122128

                    Drog du i plåtskruven mitt i pluggen? Jag brukar ta dom så nära flänsen som möjligt.Där är plåten lite stadigare .Den jag bytte sist var riktigt jäklig och rostig.Det slutade med att bara flänsen satt kvar.Den fick jag ta med ett bågfilsblad och såga upp ett spår, då släppte spänningen i den / Mats

                      maj 24, 2008 at 16:15 #122131

                      Jag började med att sätta en skruv ute vid kanten, men när inte detta gick så provade jag huggmejseln. Och då släppte den 😀

                      Har inte monterat den nya än, men då är det bara till att knacka i den försiktigt efter man rengjort hålet!

                      Är det ide att ge sig på att byta alla pluggar i blocket när man ändå är igång? Med tanke på att dom sitter så hårt och att de övriga verkar täta.

                      /Rikard

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.