Byta frostplugg i blocket.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta frostplugg i blocket.

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-24 16:15 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17875
    rikard
    Deltagare

    Går det att byta frostplugg i blocket (under 2:a cylindern) medans motorn ligger kvar i bilen? Eller det är som jag misstänker att motorn måste ur? Den måste kanske till och med slås ut innifrån (via oljesumpen)? Eller hur får man annars ut den?

    /Rikard

    #121422
    axel
    Deltagare

    Hej!
    Om du kommer åt kan du borra hål i pluggen och dra i en rejäl plåtskruv ca 2/3.
    Därefter bänder du ut pluggen med en kofot el liknande.
    Björne

    #121428
    Lustgasen
    Moderator

    Men då blire väl spån i motorn?
    Mitt förslag försök slå med en plattmejsel i kanten å bända ut den, men det kan nog bli svårt med tanke på utrymmet.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #121439
    bjorn g
    Deltagare

    Det är en väldigt liten risk att det kommer in några skadliga mängder spån, spånen drivs ju utåt när man borrar. Dom som kommer in hamnar ju i kylarvattnet och det är ju ganska liten risk att dom skadar något!?
    Man kan ju skölja motorn en gång extra med bara vatten för att vara på den säkra sidan.

    //Björn

    #122097
    rikard
    Deltagare

    Blir att jag plockar ur motorn ur bilen idag och får sen försöka dra ur pluggarna med en plåtskruv eller liknande…

    Ska man montera någon tätningsmassa på dom nya pluggarna när man monterar dom?

    /Rikard

    #122122
    rikard
    Deltagare

    Har testat att dra i en plåtskruv idag, men drar jag i den sen så följaer inte pluggen med ut. Blir bara större och större hål.

    Om man slår med en plattmejsel, finns det ingen risk att man skadar blocket eller trycker pluggen innåt i blocket?

    /Rikard

    #122124
    Per-Erik
    Deltagare

    slå till med en mejsel på ena sidan av pluggen så att den åker in lite och vrider sig, om du förstår… sen när den står snett och du fått en liten glipa kan du ta tag i pluggen med en tång och vicka/dra ut pluggen. När man monterar in de nya pluggarna ska man bara se till att alla ytor är hela o rena, sen är det bara att snällt o fint knacka i den nya pluggen, gärna med en trä/plast kloss så man inte skadar den nya. Ingen tätmassa ska krävas…

    #122128
    alfamats
    Deltagare

    Drog du i plåtskruven mitt i pluggen? Jag brukar ta dom så nära flänsen som möjligt.Där är plåten lite stadigare .Den jag bytte sist var riktigt jäklig och rostig.Det slutade med att bara flänsen satt kvar.Den fick jag ta med ett bågfilsblad och såga upp ett spår, då släppte spänningen i den / Mats

    #122131
    rikard
    Deltagare

    Jag började med att sätta en skruv ute vid kanten, men när inte detta gick så provade jag huggmejseln. Och då släppte den 😀

    Har inte monterat den nya än, men då är det bara till att knacka i den försiktigt efter man rengjort hålet!

    Är det ide att ge sig på att byta alla pluggar i blocket när man ändå är igång? Med tanke på att dom sitter så hårt och att de övriga verkar täta.

    /Rikard

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng