Byta motor elle fixa den?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta motor elle fixa den?

  • Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-26 04:14 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7390
    freddy-fixer
    Deltagare

    Hallå!

    Har en Saab V4 från -75.
    Den har nästan gått 40 00mil.
    Det stora problemet är att den skramlar / klunkar som F’**ur motorn men den går att köra.
    Så min fråga är, är det värt att renovera motor eller fixa en bättre begagnad?
    Och om att renovera motorn, hur mycket går på ungefär??

    #56484
    DanS
    Deltagare

    @Freddy-fixer wrote:

    Hallå!

    Har en Saab V4 från -75.
    Den har nästan gått 40 00mil.
    Det stora problemet är att den skramlar / klunkar som F’**ur motorn men den går att köra.
    Så min fråga är, är det värt att renovera motor eller fixa en bättre begagnad?
    Och om att renovera motorn, hur mycket går på ungefär??

    Byt motor innan den rasar finns fortfarande en uppsjö av V4 motorer eller gör som jag köp en reservdelsbil :wrench klart risken är att efter ett tag så tycker man att den bilen är för fin för att skrota :weld2 lätt köp en till och sen så slutar det med att man har 12 v4 stående i olika skick :bh

    #56508
    freddy-fixer
    Deltagare

    Ok 😛 har lite problem när det gäller att ha en reservdelsbil stående =/ Ingen splats.
    Men börja läsa om att det går att få i Ford V6, då de har samma fästen. Har en Ford Capri 2.6 motor liggandes. Funderar att sätta i den om den passar.
    Någon som vet? Och om de går hur mycket måstes göra?

    Har kollat med fästningarna till växellådan och det verkar stämma

    #56509

    Allt går!!! :h :wrench :weld :weld2

    Klart du skall ha V6 i bilen :mrgreen:

    #54373
    freddy-fixer
    Deltagare

    De vet jag 😛 Men hur mycket måste göras om för att det ska gå 🙂

    #56522
    jesperlann
    Deltagare

    Det kan bli lite trångt med kylare framför motorn men det kan gå med en tunn kylare och elfläkt kanske. Annars får man :h lite eller sätta kylaren någon annanstans. 🙂 kör hårt :wrench Lägg upp en projekttråd så vi får se arbetet i så fall.

    #56879
    mats a
    Deltagare

    Jag har sett två lösningar: 1) Kylaren liggande bakom motorn, ovanför växellådan. Batteriet i låda i skuffen. 2) Kylaren i skuffen, elfläkt, ventilationshål i innerskärm.

    Se upp bara. Du måste matcha chassiet, annars blir bilen tungstyrd.

    #56884
    mas1
    Deltagare

    Har en nyblästrad/grundlackad renplockad V4:a kaross hängande i stativ.
    Det sitter 2,3 liters V6:a i ett stativ (letar efter vevstakslager) i garaget.
    Nu saknas det bara lite tid :czy
    Men jag siktar på kylaren samt batteriet i skuffen, det blir ju lite bättre vikt förhållande.
    Men jag lurar lite på elektriska vatten pumpar, några tips ?

    #176931
    handsomehansson
    Deltagare

    Freddy fixer blev det någon 6:a i den?? Nästan säker på att det är min gamla v4 du kör förresten, köpte du den av Dufström??

    #189285
    solveslamsug
    Deltagare

    Är det en Tysk eller engelsk motor/bil? Har jag förstått rätt så passar inte engelska motorer, bara tyska? Men om jag inte missminner mig helt så är 2,6 L en tysk motor, då är det bara att bulta på.
    Håller på med ett liknande projekt själv.

    https://www.youtube.com/watch?v=NvJ28trOiS4

    Här är en film på en V6 konverterad 96:a där man ser hur de löst placeringen.

    #188498
    solveslamsug
    Deltagare

    En annan V6 konvertering.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng