Byte av damask

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byte av damask

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Byte av damask

  • Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2003-06-23 02:36 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 12, 2003 at 15:54 #9563

      Hej!

      Tänkte byta en yttre drivknutsdamasker på min 99-84. Funderar lite på hur mycket som behövs lossas innan man kan dra ut drivaxeln. Enligt Haynes ska det räcka med att lossa den nedre spindelleden från länkarmen (efter hjulet och den stora bulten är väck) och sedan vippa upp styrspindelhuset. En del verkar dock mena att man ska lossa den övre spindelleden + styrleden för att få tillräckligt utrymme.

      Är det någon som har erfarenhet av det här och kan ge mig något tips? Vill helst inte lossa mer än nödvändigt (bultarna på den nedre spindelleden är fräscha).

      Har funderat på om det finns några genvägar – måste jag dra ut hela drivaxeln? Har ngn slags idé om att man kanske skulle kunna vippa styrspindelhuset så mycket så att man slapp och dra ut hela drivaxeln.

      Mvh

      Stefan

        juni 12, 2003 at 19:14 #69630

        Citat:


        Ursprungligen postat av Stefan99:
        [qb]
        Har funderat på om det finns några genvägar – måste jag dra ut hela drivaxeln? Har ngn slags idé om att man kanske skulle kunna vippa styrspindelhuset så mycket så att man slapp och dra ut hela drivaxeln.
        [/qb]


        Den nya damasken måste ju träs på drivaxeln, så du måste ju frilägga axeln, alltså ta bort en knut, i endera änden av drivaxeln – och det känns cirka 1000 gånger enklare att dra ur axeln och plocka av inre knuten, än att börja riva hjulnavet…

          Anonym
          juni 12, 2003 at 19:56 #69631

          Citat:


          Ursprungligen postat av enor:
          [qb]Den nya damasken måste ju träs på drivaxeln, så du måste ju frilägga axeln, alltså ta bort en knut, i endera änden av drivaxeln – och det känns cirka 1000 gånger enklare att dra ur axeln och plocka av inre knuten, än att börja riva hjulnavet… [/qb]


          OK, tanken var att vippa/dra ut styrspindelhuset så mycket att axeln åker ur navet. Därefter plocka av den yttre knuten som jag hade tänkt att rengöra. Men det kanske var lite optimistiskt. Det blir ju mera prylar att ta bort.

          En fråga: Hur lätt är det att få ut axeln ur navet? Jag hade tänkt att dra ur hela axeln och plocka bort den yttre knuten.

            juni 12, 2003 at 22:49 #69632

            Är man riktigt flummig kan man ju sätta dit såna där halva damasker som man limmar ihop efteråt, då behöver man inte lossa ett skit …skulle inte göra det själv dock.
            /Ras-mus

              Anonym
              juni 13, 2003 at 00:23 #69633

              Försökt med delbara damaskrar två gånger. En gång på den sidan som jag tänkte fixa nu. Delbar damasker är bra i teorin, men sen när man ligger där under bilen och ska försöka foga ihop den över drivaxeln som man slagit in i gladpack… Problemet är att få den där perfekta limfogen. Tror inte damaskern hållit mer än en vecka

              Tråkigt nog så höll den “riktiga” damaskern bara ett år…

              Känns som att jag är förföljd av spruckna damaskrar, vågar knappt inspektera dom längre…

              Stefan

                Anonym
                juni 16, 2003 at 19:56 #69634

                Sitter å kollar i verkstashanboken. Dä ä bara å lossa övre å nedre kulbult + styrleden. Om man är tillräckligt smidig kan man få ut axeln utan att lossa bromsledningen. Att lossa yttre mittmutter kan ge problem vid monteringen då det är ett dubbellager som måste dras och sedan dras efter igen (den har jag lossat vi byte av lager, å dä tog en vecka att få det bra igen). Sen tar man å lossar inre drivknut, sitter endast med en låsring längst ut på splinsen, tar av inre knut+ damsak. Monterar på den yttre damasken och sedan inre damask + knut + låsring. Har själv gjort dä två ggr – bör kunna gå på ca 1-2h beroende på hur hårt kulbult å styrled sitter. Glöm inte å fetta in vid montage – glömde själv en gång.
                // Mas

                  Anonym
                  juni 21, 2003 at 16:42 #69635

                  Tack för tipsen! Bytte faktiskt damaskern för några dgr sedan. Behövde bara lossa nedre spindelleden för att få ut drivaxeln (fast det var rätt tajt…).

                  Citat:


                  Att lossa yttre mittmutter kan ge problem vid monteringen då det är ett dubbellager som måste dras och sedan dras efter igen (den har jag lossat vi byte av lager, å dä tog en vecka att få det bra igen)


                  Gäller det här verkligen “nyare” 99:or? Navmuttern ska ju ha ett moment på typ 350Nm på min 99-84.

                    Anonym
                    juni 22, 2003 at 18:00 #69636

                    Jodå, jag vet, det står så i verkstadshandboken åxå – men vis av den verklighet som man håller på i själv så…
                    Dä va roligt att dä gick bra iallafall
                    // Mas

                      Anonym
                      juni 23, 2003 at 02:36 #69637

                      Citat:


                      Dä va roligt att dä gick bra iallafall


                      Tack. Fick för mig att jag skulle vara riktigt ambitiös och plockade isär den yttre knuten. Det var lätt att plocka isär, men fick hålla på ett tag när jag skulle få ihop allt igen…

                      Stefan

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.