Byte av drivknutsdamask

Forum Modellspecifika forum OG900 Byte av drivknutsdamask

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483671
    Toorner93
    Deltagare

    Hej har en 900 -88. Ska byta en brusten drivknutsdamask. Är det svårt eller lätt att byta en sådan och hur går man till väga?

    #483684
    Toorner93
    Deltagare

    Glömde skriva att det är yttre damasken

    #483773
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hejsan,

    Tja, det är väl egentligen inte så svårt. Men det finns ju ändå saker som kan trilskas.
    Beror väl mest på hur händig/erfaren du är (ursäkta om jag tolkas som nedlåtande).

    Placera träbitar eller annat under övre bärarm (detta för att sedan avlasta kulleder i styrspindelhus, som du också behöver lossa)
    ”Knäck” loss centrummutter till drivknuten(lättare om bilen står på hjul om du ska dra med spärrskaft/manuellt. Har du mutterdragare är det inte så noga när du gör det)
    Ta inte bort muttern, bara dra så den blir lös.
    Lyft upp bilen, eller så bara aktuellt hjul kommer upp från marken (nu vilar nedre bärarm på dina klossar, och spiralfjädern trycker inte på kullederna)
    Ta bort aktuellt hjul, lossa bromsok, och häng upp det i ståltråd eller dylikt från spiralfjädern eller bärarmen. (ajja-bajja att hänga det i bromsslangen)
    Lossa styrstag(p-ände kallas det också), och muttrar till övre och nedre kulled i styrspindelhuset
    (det kanske är tillräckligt att bara lossa en st. kulled, men jag minns inte).
    Bra att ha en ”avdragare” för att få ur kulledens koniska tapp (SPINDELLEDSAVDRAGARE 19-1254 på BILTEMA)
    går att slå med hammare också men har man otur så kan Mr Murphy ange ett besök…
    (Det går också att demontera skruvarna som håller kullederna i bärarmarna om man vill)
    Demontera centrummutter helt. Kan vara bra att knacka lite på drivknutens axelända, så den släpper ur splines:en (kan bli lite rost och sånt där om det inte är insmort)
    Nu kan styrspindelhuset tas bort. Man får lirka ur kullederna och drivknutens axelända samtidigt.
    Om inget annat gjorts, så är det endast inre drivknutsdamsk som håller drivaxeln på plats, så dra inte alltför hårt i den (kan vara bra att tänka på)
    Nu borde yttre drivknut vara tillgänglig, men det kan vara knepigt att få loss den av drivaxeln när den fortfarande sitter i bilen.
    Rekommenderar att demontera hela drivaxeln, sätta fast den i ett skruvstäd, så man har god sikt att ta loss knuten (och att axeln hålls still)
    Det är ett stålclips som håller yttre drivknut på drivaxeln. Detta kan vara besvärligt att vidga ut, så knuten kommer loss, speciellt då allt är dränkt i fett och klet.
    (torka rent så ser du hur det är) Bäst är ändamålsenligt låsclipstång(men det har nog inte alla), det går att pilla med skruvmejsel och dylikt också.
    Det kan va lite pilligt och irriterande, men går nog.
    Det går även att demontera inre drivknut av drivaxeln, för att sedan kunna trä på ny damask till yttre knut. Hur man själv behagar.
    (Kan behövas avdragare till tripod:en)

    Det borde vara proceduren… I alla fall i mitt huvud 🙂
    Värt att tänka på: Gummi är ju ett material som åldras. Så är ena sidans damask dålig, är det rätt troligt att andra sidans damask är i liknande skick
    (om den redan inte bytts ut vill säga)

    Bilder och text/beskrivning som kan vara till nytta: http://popeye.rty.nu/
    Allmännyttig video i framvagnsregionen: https://www.youtube.com/watch?v=–ipPv42dfE

    Kul med 900og
    Ställ mer frågor om nåt är oklart.

    Lycka till
    Ha de gött!

    #483827
    Toorner93
    Deltagare

    Tack så mycket för en väldigt utförlig beskrivning

    Ha det gött du också!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng