Saab_ahed

  • Hej,

    Här händer det grejer 🙂

    Detta var hjälpsamma bilder för mig.
    Jag tror jag saknar dessa stag. Minns inte att jag hade dessa på min 92:a.
    Skall de vara monterade inuti reservhjulsutrymmet?

    Jag saknar lampglaset till innerbelysningen, jag har bara själva ”bottenplattan” med vippbrytaren och hållaren för glödlampan.
    Jag har förstått…[Läs mer]

  • Hej,

    Har du gjort ”stövelskaften” (stosarna till luftkanaler/kupévärme) själv, eller köpt dom?

  • Hej,

    Nu har den vita färgen torkat tillräckligt mycket för att kunna slipa ner den.
    Det tog löjligt lång tid för färgen att torka eftersom det applicerades tjockt med färg, och svänghjulet har förvarats i ett utrymme som inte är helt varmt.

    Som tidigare nämnts i tråden så är svänghjulet pulverlackerat svart, och jag har skrapat ur märkningarna…[Läs mer]

  • Hej,

    Där finns ju hur mycket frisk plåt som helst! 🙂 Kan ju inte vara mer än 10% av totala plåtytorna som är angripna.
    Och nya plåtar har du redan på plats. De blir bra dedär! 🙂

  • Hej,

    Tack för att du delar med dig.
    Informationen om vindrutetorkarnas spindelarmar var nyttig. Jag kom inte till att nämna det förut.
    En fråga om styrspindelhusen, bärarmarna och främre bromstrummor: är de målade/lackade i samma kulör som bilen?
    Bara undrar om du använt någon speciell ytbehandling som är lik original eller så…?

    Så…[Läs mer]

  • Hej

    Har du servicehandboken till bilen? Tänkte om det står något mer där än vad som finns i WIS
    Annars är en möjlighet att gå till en saabverkstad, fråga vilken olja dom rekommenderar/använder själva, och köpa olja av dom.

    Jag har själv ingen erfarenhet av dessa automatlådor, men säkerligen finns det någon annan här på forumet som vet 🙂

  • Dedär blir bra 🙂

  • Jag hade i tidigare inlägg visat bilder på frihjulet, och även nämnt att det finns två olika versioner på dessa.
    Har lyckligtvis bilder bilder på de två olika konfigurationerna bredvid varandra, så skillnaden enkelt kan ses.

    Den väsentliga skillnaden mellan dessa två, är att det senare frihjulet (stympad kuggkrans med två flata parallella s…[Läs mer]

  • Poff, så har vi kommit in i nästa mekarsäsong med nykommet vår-ljus och värme.
    Ett vinterhalvår gick fort mellan två inlägg i denna tråd.
    Men i skrivande stund (4:e December 2022) känns det nog som att ett vinterhalvår tar rätt länge att komma igenom…

    Det fanns lite kvar att pilla med växellådan som beslutats att användas.
    Vill…[Läs mer]

  • Ja jusst ja, du hade ju en automatlåda.
    Jag hittade inget om oljenivån i en automatlåda, endast volymen.

    Håller totalt 8 liter olja, men endast ca. 3 liter rinner ut ur bottenpluggen.
    Skall vara 1,25 liter olja i slutväxeln. Inte samma olja som i växellådshuset.
    Du kan nog använda ”manuell växellådsolja” för slutväxeln…[Läs mer]

  • Ahaaa, nu förstår jag.
    När jag tog isär dörrarna till Putte hittade jag fragment, spår av tyg, inne i dörren.
    Tänkte, varför är det tyg här? Måste ha hamnat här under årens lopp.
    Såg mer distinkta tygremsor i andra dörren, och tänkte faktiskt på att det kunde vara som skydd för glaset, men jag förstod inte hur de skulle sitta fast.
    Nu vet jag 🙂

  • Hej,

    Jag gillar bilden på traktorkärran och val av färgnyanser. Härligt att få vara ute i fint sommarväder och pyssla med sånt man gillar 🙂
    Jag är nog i samma behov av åtgärd för ratten till Putte, och nu har jag recept och bevis till hur det kan göras. Blev ju bra matchning av kulör på ratt och tutknapp.
    En annan tanke jag haft, vore att 3D-p…[Läs mer]

  • Hej,

    Enligt denna bild, så är oljenivån precis vid differentiallagrens periferi, så det kommer nog att läcka ut olja om du lossar flänsen till drivklockan.
    Exakt hur mycket olja som i så fall rinner ut vet jag inte.

    Om du skall byta olja, så skall det vara 3 liter olja i växellådan. Kom ihåg att hälla 0,3 liter olja in i primärhuset…[Läs mer]

  • En slutgiltig tvätt av växellådshusets halvor med rengörningsvätskan tillhörande kit:et för sprickindikeringen, innan den röda penetreringsvätskan applicerades.

    Blev lite brådis med att bli klar och stuva undan innan vinterförvaring i lokalen, så (den röda) sprickindikeringen hann inte riktigt torka fullt ut.
    Det hjälpte inte heller att te…[Läs mer]

  • Jag hade ju inget specialverktyg. Och inte heller hittade jag något att köpa.
    Men lite huvudkliande och knep o’ knåp, ledde fram till tanken att en skruv med en lång mutter kunde åstadkomma önskad hjälp.

    Blev dubbla uppsättning för att vara på den säkra sidan, så inget skulle spricka. Ingen aning om hur tajt detta satt fast.

    Sex…[Läs mer]

  • Den andra lådan då. Denna med serienummer 4594

    Mycket bättre, typ ingen rost alls. (inte van att se icke-rostiga delar)

    Inga sprickor eller nötning på insidan av diffhuset som den andra lådan hade.

    Frihjulet slitet dock, men fixa det, och så skulle nog denna låda vara duglig.
    På bilden ovan ses faktiskt en flat sida av den stympade…[Läs mer]

  • Hösten 2021 – Avslut av dåvarande års mekarsäsong.

    Mörker och kyla gjorde sin årliga entré. Saab-mekanikern var inte på långa vägar klar med allt vad som tänktes åstadkommas under mekarsäsongen.
    Hängivenhet (eller var det dumstridighet..?) ledde till några sista ryck i lokalen ända in i November månad.

    Berättelsen då… Jag hade(har fortfaran…[Läs mer]

  • BUU! (i sann Halloween anda)

    Ett superkort inslag här. I kommande inlägg ska jag skrämma livet ur växellådan.

  • Jag har ju lite rostig botten i mina dörrar till Putte…
    Men gissar att det kanske skiljer lite mellan 92 och 96.
    Och så är det väl dyrt att skicka en dörr kan jag tänka mig.

  • Hej,

    Min gissning är att detta sker p.g.a. vattnets kapillärkraft.
    Att belägga gummilisten med fett/silikon (vattenavstötande) kanske hjälper.
    Men finns det en glipa/springa, så kommer nog vatten att dras in där oavsett. Ett fysiskt fenomen…

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng