Byte av flexrör

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Byte av flexrör

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-21 07:58.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25078

    eilertp
    Deltagare

    Hej!

    Var på förbesiktning med mina kära SAAB (900 -97 2,0i) och fick utlåtandet ”kostar mer att laga än bilens värde”. Självklart är detta trams, så mitt första steg i att få ordning på den inför besiktningen är att byta ut flexröret som läcker.

    Det ser ut ungefär som den här bilden: .
    (OBS, inte min bil eller bild). Som jag förstått det så har man två alternativ: 1. köp ny kat och byt ut. Mkt dyrare, men enklare. 2. Köp flexrör på Biltema/Mekonomen och svetsa fast. Krångligare men en tiondel av priset.

    Såklart kör jag på alternativ nummer två, men behöver dels veta vilken storlek jag borde välja (http://biltema.se/sv/Bil—MC/Motor/Avgassystem/Flexibelt-skarvror/” onclick=”window.open(this.href);return false;). Sen vore det skönt med lite råd och tips på vad man ska tänka på. Är ganska nybörjare på det här, men har hejdukar som är bra på att svetsa. Går det att göra utan att svetsa?

    #180597

    icecream
    Deltagare

    Det blir ganska stora brytkrafter under motorn så klammermodell är ej att rekommendera.
    Den modell du har med flexen under motorn ska enligt uppgift vara 2,5″.
    Det finns en till DP med flexen framför lådan istället, men den är bara 2 1/4″.

    Eller kolla med lokala skroten om de har en turbo inne. 5-700;- brukar de kosta för DP med kisse.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng