Byte av flexrör

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Byte av flexrör

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Byte av flexrör

  • Författare
    Inlägg
    • december 20, 2010 at 20:12 #25078

      Hej!

      Var på förbesiktning med mina kära SAAB (900 -97 2,0i) och fick utlåtandet “kostar mer att laga än bilens värde”. Självklart är detta trams, så mitt första steg i att få ordning på den inför besiktningen är att byta ut flexröret som läcker.

      Det ser ut ungefär som den här bilden: .
      (OBS, inte min bil eller bild). Som jag förstått det så har man två alternativ: 1. köp ny kat och byt ut. Mkt dyrare, men enklare. 2. Köp flexrör på Biltema/Mekonomen och svetsa fast. Krångligare men en tiondel av priset.

      Såklart kör jag på alternativ nummer två, men behöver dels veta vilken storlek jag borde välja (http://biltema.se/sv/Bil—MC/Motor/Avgassystem/Flexibelt-skarvror/” onclick=”window.open(this.href);return false;). Sen vore det skönt med lite råd och tips på vad man ska tänka på. Är ganska nybörjare på det här, men har hejdukar som är bra på att svetsa. Går det att göra utan att svetsa?

        december 21, 2010 at 07:58 #180597

        Det blir ganska stora brytkrafter under motorn så klammermodell är ej att rekommendera.
        Den modell du har med flexen under motorn ska enligt uppgift vara 2,5″.
        Det finns en till DP med flexen framför lådan istället, men den är bara 2 1/4″.

        Eller kolla med lokala skroten om de har en turbo inne. 5-700;- brukar de kosta för DP med kisse.

      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.