- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-05-22 19:18 av .
- FörfattareInlägg
- 24 november, 2002 kl. 16:32 #11828
jlarsson
DeltagareHej Hå…..
Far min har ledsnat på sina dubbelförgasare,och vill nu ha enkelförgasare…..
Är det bara att ta en förgasare från vilken 900 som helst dvs 79-87?? Eller skilljer de sig åt? Jag har t.ex. förgasare från -82, -84, och -87, varav den senare från en 900c ser lite annorlunda ut!!??
Är den bättre eller sämre än den gamla vanliga varianten??
Nåt jag ska tänka på?? :rolleyes:
Mvh
24 november, 2002 kl. 17:43 #82788anonymous
DeltagareVad är det för årgång på bilen? det ska ju generellt inte vara något problem. Du behöver förgasaren och insuget från en en-förgasar bil + dess luftrenare och lite slang. Kolla i en rephandbok (Haynes eller dylik) där finns det uppgifter om differenser och annat smått. Bytte själv från dubbel till enkel på en -80:s 900 och det hela var mycket odramatiskt, dom sa inget på besiktningen ens! lycka till!
24 november, 2002 kl. 19:31 #82789jlarsson
DeltagareHej!!
Ok! Det låter bra! Bilen i fråga är en 82:a
26 november, 2002 kl. 13:27 #82790jlarsson
DeltagareHej igen!
Ska ta och byta imorgon…. Ska man klistra på insugningsrörspackningen eller är det onödigt? Båda sidorna isåfall eller?
Mvh Johan
26 november, 2002 kl. 15:16 #82791micke36
DeltagareVARNING E de en Hmotor så måste du sätta på ett insug från en Hmotor(EJ ngn Bmotor d.v.s. äldre än 1980)
26 november, 2002 kl. 19:58 #82792walle
Deltagareja har satt på en insug från en 900-83a på min 99-74cc med dubbla förgasare funkar skit bra varför skulle det inte funka?????
28 november, 2002 kl. 13:29 #82793Morten S.
ModeratorBle H-motoren levert med dobbel-forgasser?
Isåfall, var dette kun på 900?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid28 november, 2002 kl. 14:11 #82794jlarsson
DeltagareSaab 900GLs Hade dubbelförgasare….
29 november, 2002 kl. 07:21 #82795Peder Andersen
DeltagareMorten, H-motorn levererades med dubbelförgasare.
900GLS 81-83 hade H-motor och dubbla förgasare. Vissa modeller, oftast de med automatlåda hade dubbla förgasare och EGR ventil på insuget.22 maj, 2007 kl. 19:18 #106792micke36
DeltagareJa det blev den mellan 81-84 och heter GLS som tidigare. M85 kom 900C(carburator)med ett nytt förgasarfabrikat, då försvann dubbelförgasaren.
Mvh Micke som jobbade på Saabfabriken på den tiden
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.