Byte av hastighetsmätarvajer

Forum / Övrigt / Allmänt / Byte av hastighetsmätarvajer

Forum / Övrigt / Allmänt / Byte av hastighetsmätarvajer

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2006 at 11:55 #14647

      Jag har stött på problem i bytet av denna vajer. Har fått loss aluminium”muttern” från växellådan men vajern sitter som fastgjuten ändå. Har testat att dra lite försiktigt med en polygrip men vet inte hur hårt jag vågar dra.
      Är det något jag har missat , eller är det bara att ta i tills det släpper?

      Tacksam för hjälp,
      BÅJ

        augusti 10, 2006 at 12:06 #97395

        Det skall inte vara något mer att lossa. Försök lirka upp det hela. Är det bara vajern eller är det höljet också som sitter fast?

        Om du kommer till Ljungbyhed kan vi ju titta på det hela om det fortsätter spöka.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          augusti 10, 2006 at 12:12 #97396

          Det är bara vajern som sitter fast.
          Självklart skall jag till Ljungbyhed, men tyvärr kommer inte Sonetten dit. Bilen är inte besiktigad än.
          Jag provar att lirka lite till!

            augusti 10, 2006 at 12:20 #97397

            Bryt inte för mycket så att ändan på vajern går av bara.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              augusti 20, 2006 at 15:26 #97398

              Nu är vajern bytt men dessvärre utan önskat resultat. Nålen står envist kvar på 0km/h.
              Testade hastighetsmätaren och vajern med hjälp av skruvdragaren så jag vet att dessa fungerar.
              Någon som har tips på vad jag kan testa nu?

              /BÅJ

                augusti 20, 2006 at 15:44 #97399

                Då är det kanske hastighetsmätardrivningen i växellådan?

                [image]http://akesson-motorsport.se/tech/spedo.jpg[/image]

                /B


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  augusti 20, 2006 at 16:18 #97400

                  Tack för tipset. Ut i garaget igen.

                  /BÅJ

                    augusti 20, 2006 at 18:03 #97401

                    Jag hade nyligen det felet att vajern hade blivit för kort(!). Höljet hade nog varit dåligt iskruvat, och därför hade den fyrkantiga delen som ska sticka in i givaren i vxllådan blivit rund och slirade. Kantänka hade vajern gått av i ett tidigare liv, eller det var fel vajer. I alla fall övervägde jag först att korta höljet lite, men det verkade komplicerat, så jag tog en bit av mitt outsinliga förråd av 0,1 mm hård mässingplåt och bockade till ett litet fyrkantrör som passade in i givarens fyrkantiga hål. detta lilla fyrkantrör lyckades jag tennlöda i änden på vajern, fyllde det även med tenn. Vaajern blev därmed 10 mm längre vilket gorde susen. Går som tåget!

                    Blev visst lite mångordigt, men hoppas det kan hjälpa.

                    Lycka till
                    MO

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.