Byte av vindruta på en Sonett III

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Byte av vindruta på en Sonett III

  • Författare
    Inlägg
    • mars 13, 2011 kl. 18:53 #23710

      Eftersom innertaket på bilen behöver bytas/limmas om så
      kanske det vore bara bra att även byta rutan.

      Behöver man ta bort den främre delen av karossen?

      Bilglasfirman påstår att de kan ta fram rätt ruta
      bilen samtidigt som Sonettklubben kanske har även
      de passande rutor.

      Vilket alternativ bör man ta – försäkringsbolaget är
      dessutom inblandad pga skada

      Vilket kanske gör alternativet med bilglasfirman
      fördelaktigare?

      Vad säger ni andra Sonettägare?

      Gunnar

        mars 14, 2011 kl. 20:26 #170529

        Hej!

        Been there..om du har en hyfsat felfri originalruta som passar på bilen så är mitt tips att vara rädd om den (och skulle du ändå få för dig att byta så är jag nog intresserad av att köpa den 🙂 )

        Jag har åtminstone sett en nytillverkad ruta (av okänt ursprung) som var alldeles för ’platt’ för att kunna monteras.
        En annan tillverkades med mitt original som mall men var ändå svår att få vettigt på plats (vet inte hur originalrutan passade, det var inte jag som plockade ur den). Vilken list man råkar ha påverkar väl också.

        Jag har inte ’locket’ på så om fronten behöver tas bort kan jag inte svara på.

        Mvh
        Anders

          mars 16, 2011 kl. 18:50 #170609

          Nästan 200 visningar och ett svar!

          Det är kanske för tidigt på året för Sonettägarna :duck:

          Jodu Anha – rutan har ett fint stenskott på ett olämpligt
          ställe så det är lika bra att byta.

          Tänkte lämna in bilen på Textil/Marin för fixandet av taket
          och fick då höra att de kunde plocka ut rutan eftersom det
          nästan är nödvändigt för att få ett bra resultat.

          Sedan tipsade de om att glasmästaren i Johannelund kunde
          montera den nya medan bilen stod kvar där.

          De (glasfirman) påstod att det inte var något problem att
          skaffa fram en ny dito 😮

          Jag har dock en känsla av att rutorna där kanske inte är den
          bästa lösningen – men vet inte riktigt hur det funkar med
          Sonettklubbens rutor med transport/försäkringsbolag.

          Hade varit enklare när reservdelslagret låg här i Linköping.

          Väntar spänt på fler förslag och tips från Sonettåkare

          Gunnar

            mars 16, 2011 kl. 21:27 #170620

            Jag har ingen aning hur mkt man behöver demontera, vår är ju…helt demonterad. 😉 Men jag har för mig att grejer var klämt med rutan och rutlisten. Inte helt hundra.

              mars 16, 2011 kl. 21:27 #170621

              Trist med rutan men förhoppningsvis går listen att återanvända. Jo innertaket är nog svårt att byta utan att plocka ut rutan. Vidare måste väl störbågen (vilket för med sig bakrutan) och listen kring bakrutan ut samtidigt.

              Min ruta ordnades via ’Veterania’ i Söderköping (Stegeborg) och tillverkades i Finland. Om den är bättre eller sämre än dom som klubben resp. glasmästaren kan ta fram har jag ingen aning om (det kan ju vara så att det är samma leverantör till alla tre).

              Även om det var ett par år sedan jag hölls med detta så kan jag i sammanhanget ge ’credit’ till den ’stora’ glasfirman bilglas nånting på Engelbrektsgatan här i stan som ställde upp på ett mycket engagerat och proffsigt sätt. Dom skar också till nya glas till backspeglarna för en rimlig kostnad.

              Anders

                mars 16, 2011 kl. 21:41 #170622

                Jag har nog sett ditt inlägg men jag vet inte exakt hur det ser ut på en Sonett III:a, bara på en Sonett II:a. Vi antar att det är lika.

                Det går att byta taket utan att ta bort vindrutan men det är inte lätt och det blir bättre om man tar bort den.

                Det finns rutor både på Sonettklubben och hos bilglasmästaren som tar sina direkt ifrån Pilkington. Jag tror att Sonettklubbens ruta är färgad i överkant.

                Byter man ruta så bör man väl också byta rutlisten. Rutlisten är en vanlig ”traktorlist” och den kan man köpa på bla. Kuntze . Jag minns inte vilka mått det ska vara så det måste man mäta, både ”glastjocklek” och ”godstjocklek”. När det gäller ”godstjockleken” så måste man räkna med tjockleken på taktyget. Listen ska sedan skäras i dom nedre hörnen och vulkas ihop med ett speciallim från ex. Loctite. Kan vara svårt att få till men man kan köpa en halvmeter list extra och öva på :/ . Vi skar vinkeln med en vass plåtsax men det finns säkert något bättre verktyg att använda.

                Hur ska man då gå tillväga? Jag skulle nog åka till bilglasmästaren och förklara läget. Visa upp den skadade rutan först (för försäkringsärendet) och fråga om man kan ta bort rutan själv hemma. Han beställer ny ruta och under tiden så fixar du ny rutlist och fixar innertaket hemma. När det är klart så får han sätta i den nya rutan.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.