Bytte generator – allt paj

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bytte generator – allt paj

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bytte generator – allt paj

  • Författare
    Inlägg
    • maj 15, 2010 at 20:14 #22190

      Hej!
      Har en saab 99 -75.
      Bytte generator till en Biltema 12V 80 A idag. Efter montering funkar ingenting. Det säger inte ens klick när man vrider om nyckeln, ingen el, inga lampor. Har en huvudsäkring gått? Var sitter de i så fall? Batteriet är laddat.

      Oerhört tacksam för svar och tips.

        maj 15, 2010 at 20:44 #158123

        Alla kablar sitter på sina rätta platser?

          maj 15, 2010 at 21:30 #158125

          Ja, men sladdarna till laddningsregulatorn är ju inte i i och med att den är inbyggd på den nya generatorn.

            maj 15, 2010 at 23:27 #158127

            ahh, men – det är nånting där har jag för mig, som man måste koppla om… kommer inte ihåg nu, men det gör säkert någon annan…

              maj 15, 2010 at 23:32 #158128

              Nu har det hänt grejer! Vi satte på båda kablarna på B+, efter att ha insett att de två stiften på originalgeneratorn var samma pol. Då funkade tändningen och motorn startade finfint.

              MEN! Nu lyser varningslampan för laddning hela tiden. Sladden till den ska väl kopplas till D+? Men vad händer då med den gamla laddningsregulatorn? Måste man koppla förbi den? Och framförallt, var sitter den nånstans??

                maj 16, 2010 at 08:51 #158137

                om det ser ut som på V4, så är regulatorn förbunden mot generatorn med ett kablage med tre-poligt kontaktstycke mot gamla generatorn. längs detta kablage är D+ “T-kopplad” med en liten kontakt. Det är den sladden som ska kopplas till D+ på nya generatorn (lär behöva förlängas) Regulatorn och kablaget som förband denna med generatorn kan sedan tas bort om man vill.

                såhär var det iaf på min V4, men antar att det är samma Boschgrejjer på 99orna.

                  maj 16, 2010 at 08:59 #158139

                  Tack för svaret!

                  Ja, det är ett trepoligt kontaktstycke som satt på den gamla generatorn (Bosch). Men det finns inga indikeringar på kontaktstycket som säger vilken som är d+. Vad menas med T-kopplad?

                  Laddar generatorn även om lampan inte är inkopplad?

                    maj 16, 2010 at 09:49 #158140
                    Gubbkeps wrote:
                    Tack för svaret!

                    Ja, det är ett trepoligt kontaktstycke som satt på den gamla generatorn (Bosch). Men det finns inga indikeringar på kontaktstycket som säger vilken som är d+. Vad menas med T-kopplad?

                    Laddar generatorn även om lampan inte är inkopplad?

                    Följ sladden med det trepoliga utaget som satt på generatorn. I andra ändan av den sladden som är ca 20-30centimeter hittar du regulatorn som sitter på innerskärmen i generatorns närhet. I rumpan på regulatorn (underifrån) sitter ett likadant kontaktstycke som på generatorn och där hittar du en röd? sladd som kommer från bilens elstam. Den lilla sladden klipper du loss från kontaktstycket, förlänger och kopplar in på generatorns D+ Laddlampan måste vara inkoplad för att generatorn ska börja ladda och det är den här sladden som går till lampan. Regulatorn med tillhörande sladd monterar du sedan givetvis bort.

                      maj 16, 2010 at 10:51 #158143

                      jag hittade en bild på datorn från min inkoppling:

                      har kluddat med Paint i bilden hur koplingen ser ut i en V4, den inringade delen visar var “D+” dyker upp ur kabelstamen. jag “offrade” kablaget till den gamla regulatorn så jag kunde behålla den enpoliga kontakten och särade ut den röda och bara sätta en flatstiftshylsa i änden som nu sitter på D+stiftet på generatorn.



                      Allmänt onödigt vetande: (som jag själv bara ytligt fattar)

                      När generatorn inte laddar jordar den “D+” varpå lampan lyser eftersom den får 12V från batteriet via tändninglåset. När generatorn laddar ger den istället “D+” laddspänningen som även ges batteriet och lampan slocknar eftersom det inte är någon spänningskillnad över glödtråden. (+ från bägge ändar så att säga)

                      Hos “våra” generatorer har även laddlampan funktionen att få generatorn att börja ladda först efter att motorn startat så generatorn inte belastar startmotorn. Detta gör laddlampan genom att med sin motstånds-effekt få en ström att vandra i kretsen som i sin tur alstrar ett magnetfält i generatorns fältlindingar som triggar laddningen. Det är därför instruktionsboken till 96/99/900 specar 2W för laddlampan så strömmen som flyter genom kretsen alstrar tillräckligt magnetfält för att starta laddningen. – Såå, när du nöter på startmotorn snurrar generatorn bara med och när du släpper tillbaka till tändläget får laddlampan 12V, alstrar magnetfältet som triggar den snurrande generatorn som börjar ladda och laddlampan slocknar.

                      Jag själv gjorde tabben att sätta en 1,2W lampa som laddlampa och var då tvungen att gasa upp till ca 2500rpm innan generatorn började ladda. Tack vare felsökningen “tvingades” jag dock läsa på om hur generatorn funkar och blev lite klokare på kuppen 🙂

                        maj 16, 2010 at 11:52 #158145

                        Okej, jag hittade regulatorn nere till höger bredvid batteriet. I den satt ett kontakstycke. Vi satte en kabel direkt från den röda sladden (D+) till D+ på generatorn. Laddlampan lyser fortfarande hela tiden. Måste man ta bort de andra kablarna till regulatorn för att det ska funka? Eller ska resterande kablar sitta kvar i regulatorn?

                          maj 16, 2010 at 12:43 #158147

                          Hej, nu funkar generatorn och laddar fint, 13,9 volt uppmättes på batteriet.

                          Stort tack för hjälpen allihop!

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.