Bytte generator – allt paj

Forum Modellspecifika forum 90/99 Bytte generator – allt paj

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-16 12:43.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22190

    johan k
    Deltagare

    Hej!
    Har en saab 99 -75.
    Bytte generator till en Biltema 12V 80 A idag. Efter montering funkar ingenting. Det säger inte ens klick när man vrider om nyckeln, ingen el, inga lampor. Har en huvudsäkring gått? Var sitter de i så fall? Batteriet är laddat.

    Oerhört tacksam för svar och tips.

    #158123

    porsche944
    Deltagare

    Alla kablar sitter på sina rätta platser?

    #158125

    johan k
    Deltagare

    Ja, men sladdarna till laddningsregulatorn är ju inte i i och med att den är inbyggd på den nya generatorn.

    #158127

    Per-Erik
    Deltagare

    ahh, men – det är nånting där har jag för mig, som man måste koppla om… kommer inte ihåg nu, men det gör säkert någon annan…

    #158128

    johan k
    Deltagare

    Nu har det hänt grejer! Vi satte på båda kablarna på B+, efter att ha insett att de två stiften på originalgeneratorn var samma pol. Då funkade tändningen och motorn startade finfint.

    MEN! Nu lyser varningslampan för laddning hela tiden. Sladden till den ska väl kopplas till D+? Men vad händer då med den gamla laddningsregulatorn? Måste man koppla förbi den? Och framförallt, var sitter den nånstans??

    #158137

    William
    Deltagare

    om det ser ut som på V4, så är regulatorn förbunden mot generatorn med ett kablage med tre-poligt kontaktstycke mot gamla generatorn. längs detta kablage är D+ ”T-kopplad” med en liten kontakt. Det är den sladden som ska kopplas till D+ på nya generatorn (lär behöva förlängas) Regulatorn och kablaget som förband denna med generatorn kan sedan tas bort om man vill.

    såhär var det iaf på min V4, men antar att det är samma Boschgrejjer på 99orna.

    #158139

    johan k
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Ja, det är ett trepoligt kontaktstycke som satt på den gamla generatorn (Bosch). Men det finns inga indikeringar på kontaktstycket som säger vilken som är d+. Vad menas med T-kopplad?

    Laddar generatorn även om lampan inte är inkopplad?

    #158140

    hotrodder
    Deltagare
    Gubbkeps wrote:
    Tack för svaret!

    Ja, det är ett trepoligt kontaktstycke som satt på den gamla generatorn (Bosch). Men det finns inga indikeringar på kontaktstycket som säger vilken som är d+. Vad menas med T-kopplad?

    Laddar generatorn även om lampan inte är inkopplad?

    Följ sladden med det trepoliga utaget som satt på generatorn. I andra ändan av den sladden som är ca 20-30centimeter hittar du regulatorn som sitter på innerskärmen i generatorns närhet. I rumpan på regulatorn (underifrån) sitter ett likadant kontaktstycke som på generatorn och där hittar du en röd? sladd som kommer från bilens elstam. Den lilla sladden klipper du loss från kontaktstycket, förlänger och kopplar in på generatorns D+ Laddlampan måste vara inkoplad för att generatorn ska börja ladda och det är den här sladden som går till lampan. Regulatorn med tillhörande sladd monterar du sedan givetvis bort.

    #158143

    William
    Deltagare

    jag hittade en bild på datorn från min inkoppling:

    har kluddat med Paint i bilden hur koplingen ser ut i en V4, den inringade delen visar var ”D+” dyker upp ur kabelstamen. jag ”offrade” kablaget till den gamla regulatorn så jag kunde behålla den enpoliga kontakten och särade ut den röda och bara sätta en flatstiftshylsa i änden som nu sitter på D+stiftet på generatorn.



    Allmänt onödigt vetande: (som jag själv bara ytligt fattar)

    När generatorn inte laddar jordar den ”D+” varpå lampan lyser eftersom den får 12V från batteriet via tändninglåset. När generatorn laddar ger den istället ”D+” laddspänningen som även ges batteriet och lampan slocknar eftersom det inte är någon spänningskillnad över glödtråden. (+ från bägge ändar så att säga)

    Hos ”våra” generatorer har även laddlampan funktionen att få generatorn att börja ladda först efter att motorn startat så generatorn inte belastar startmotorn. Detta gör laddlampan genom att med sin motstånds-effekt få en ström att vandra i kretsen som i sin tur alstrar ett magnetfält i generatorns fältlindingar som triggar laddningen. Det är därför instruktionsboken till 96/99/900 specar 2W för laddlampan så strömmen som flyter genom kretsen alstrar tillräckligt magnetfält för att starta laddningen. – Såå, när du nöter på startmotorn snurrar generatorn bara med och när du släpper tillbaka till tändläget får laddlampan 12V, alstrar magnetfältet som triggar den snurrande generatorn som börjar ladda och laddlampan slocknar.

    Jag själv gjorde tabben att sätta en 1,2W lampa som laddlampa och var då tvungen att gasa upp till ca 2500rpm innan generatorn började ladda. Tack vare felsökningen ”tvingades” jag dock läsa på om hur generatorn funkar och blev lite klokare på kuppen 🙂

    #158145

    johan k
    Deltagare

    Okej, jag hittade regulatorn nere till höger bredvid batteriet. I den satt ett kontakstycke. Vi satte en kabel direkt från den röda sladden (D+) till D+ på generatorn. Laddlampan lyser fortfarande hela tiden. Måste man ta bort de andra kablarna till regulatorn för att det ska funka? Eller ska resterande kablar sitta kvar i regulatorn?

    #158147

    johan k
    Deltagare

    Hej, nu funkar generatorn och laddar fint, 13,9 volt uppmättes på batteriet.

    Stort tack för hjälpen allihop!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng