Chokespjäll på Fomoco

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Chokespjäll på Fomoco

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Chokespjäll på Fomoco

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • september 13, 2021 at 20:21 #488613

      Hej,
      Har tagit isär min förgasare, Fomoco med automatchoke 73 TF-KEA, för rengöring.

      I chokespjällhuset sitter medbringaren på en “skruv” som går ut andra sidan där stegskivan via en förbindelsestång är kopplad. Den “skruven” sitter fast som berget. Det gör ju att choken inte funkar då det inte finns något som förbinder bimetallfjädern med stegskiva och spjäll. Eller tänker jag helt fel? Tips på vad man kan göra och om nån annan råkat ut för detta?

      Se kort där jag markerat “skruven” I chokespjällhuset som sitter fast.

      Tacksam för hjälp

        september 14, 2021 at 07:28 #488619

        Rostlösare-värme-tålamod skulle jag satsa på. Eller kanske ännu hellre en förgasare utan den där ? automatchoken.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          september 14, 2021 at 13:21 #488634

          Ja, det kanske får bli en annan förgasare… Har försökt få loss med kärlek, värme, kyla, våld och massiva mängder rostlösare.

          Tack för svar!

            september 14, 2021 at 19:42 #488649

            Finns även ombyggnadssats till manuell men då måste ju den fastrostade axeln lossa likafullt.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              september 15, 2021 at 23:24 #488682

              Tack för tips. Axeln rör sig inte en millimeter trots intensiv uppvaktning så måste lösa det först. Eller se mig om efter en annan förgasare. Och då är inte automatchoke det jag kommer att ha som högsta prio… ?

                september 16, 2021 at 16:03 #488694

                Jo alltså automatchoke…..
                Jag har ju en modern (haha) 96:a med V4, det är en -79:a så den har den mindre omtyckta Solex 2 ports förgasaren med automatchoke.
                Jag har testat & justerat & testat & justerat &… ja ni förstår.

                Nu har jag faktiskt lyckats att få bilen riktigt trevlig, choken fungerar finfint, tändstiften har en bra färg ( har ingen egen CO-mätare men det kanske kommer) och bränsleförbrukningen är högst normal.

                Fast det skall erkännas, när jag väl vill kan jag vara riktigt enveten säger min fru 🙂

                SAABoholic

                95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.