Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Chokevajer / Chokewire byte på Saab 900 -88?
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-02 19:12 av .
- FörfattareInlägg
- 30 december, 2010 kl. 19:48 #23269
daniel1982
DeltagareHej!
Som rubriken lyder, jag undrar hur man enklast byter chokevajer på min 900 -88? Chokereglaget går att dra ut, men då man trycker ner det så påverkas inte vajern alls. Har köpt en ersättningskabel utan fjäder på biltema.
För att komma åt att lossa vajern i bilen, behöver man ta bort båda sätena för att i sin tur kunna lossa mittkonsolen och därefter infästningen för vajern? :/
Tacksam för svar!
M.v.h. Daniel
30 december, 2010 kl. 20:24 #166227fredrikc
DeltagareCiterar Haynes rep. handbok: 1. Notera hur vajern är monterad för att kunna återmontera den korrekt. 2. Lossa vajern från hävarmen på förgasaren och lossa vajerhöljet från fästet/fästena. 3. Skruva loss chokereglageknappen, demontera växelspakshusets skruvar och lyft ut den tillräckligt för att kunna lossa vajer och ledningar. 4. Lossa genomföringen från torpedväggen och dra ut vajern. 11. Montering sker i omvänd ordning.
Har aldrig gjort detta själv, så jag kan inte bidra med mer än så.
31 december, 2010 kl. 21:20 #166302daniel1982
DeltagareTack så mycket för ditt svar, skall se om jag kan få det fixat på söndag. Verkstäderna här uppe tar 900/timmen så det är ju värt ett försök… 🙂 M.v.h. Daniel
2 januari, 2011 kl. 19:12 #166384daniel1982
DeltagareDet gick bra, jag lossade den gamla vajern och drog den genom kupèn ut till motorrummet. Den nya vajern hade jag fasthakad i den gamla. Inget lätt jobb, och ett jobb för två. Mitt tips är att ta bort båda stolarna för att lossa mittkonsolen, det gick ju utan att göra det, men kanske det blev onödigt krångligt. Skönt att ha en choke igen iaf! 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.