Cologne-trim på Essex motor?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-28 13:06 av mook.
-
FörfattareInlägg
-
Hallå, ny medlem här, tänkte inleda med att be om lite gratis hjälp.. 🙂
Då alltså, har en Ford Consul -59, som de alltså sitter en rak fyra i, men skulle gärna stoppa ner en v4 på plats istället av flera anledningar.
Givetvis vill man ju ha en Ford motor, vilket nästan uteslutande innebär antingen “Saab”/ Taunus v4 (cologne) 1.5 eller “Transit” (Essex) 1.7, just nu har jag ögonen på en billig Essex motor, men de vore kul att kunna köra på allt “rally-trim” som finns till Saab 95 o så, passar dom grejerna på Essex-motorn från Transit?
Först och främst: Jag vet inte säkert… Detta är gissningar.
Essexmotorns och kölnermotorns främsta skillnad är som jag vet fördelarens placering. Fördelaren på en essex sitter i fram. Det kan få en del konsekvenser för trimdelar.
Trim 1: Portade toppar. :confused: Passar de så gäller ju samma värden etc.
Trim 2: Kamaxel. Eftersom fördelardrevet sitter i andra änden är det väl ingen galen gissning att tro att kamaxeln inte går att flytta över.
Trim 3: Insug. Om fördelaren sitter i fram på essex måste ju insuget vara unikt för den motorn.Läs mer här – på engelska.
Det går dåligt att kombinera engelsk och tyskt när det gäller v4/växellåda. Essexmotorn går inte att stoppa i en 96:a, således borde det inte gå att stoppa i en cologne i en consul från dom brittiska öarna. Skiljer rotationsriktningen också??? eller hur var det.
Red ut begreppen den som vet exalt, snälla.Har rotat lite i ritningarna över de stationära Cologne- och Essexmotorerna och det verkar tveksamt om dessa har något öht gemensamt, förutom Fordloggan förstås. En annan indikation på detta finns här.
“Neither engine has anything in common with the Essex type V6, which this engine replaced for emissions reasons.”
augusti 27, 2008 at 20:06 #126201Mer läsning:
http://saabklubben.com/saabfacts/9596/rep-mod/ford_v4.php
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.