Dags att besiktiga,MEN…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dags att besiktiga,MEN…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dags att besiktiga,MEN…

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-17 14:07 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 16, 2002 at 12:45 #8566

      Hej!
      Nu är det dags för nålsögat för 71:an.
      Jag bara undrar över förgasarinställningen,bilen är “trimmad”eller utbytt motor med solex 2-portare.

      Det funkar lite dåligt bara,slukar bensin snabbare än jag hinner tanka nästan,2-3 liter milen i stadstempo.tomgången är ena stunden obefintlig för att nästa gång vara bra eller hög.(som en luftläcka som jag inte hittat).

      Vad är alla munstycken och justerskruvar till?
      Jag har bara hållit på med insprut så detta är lite krångligt men jag vill lära!/Magnus

        maj 16, 2002 at 16:56 #64041

        Citat::


        Jag har bara hållit på med insprut så detta är lite krångligt men jag vill lära!


        Nu kände jag mig riktigt, riktigt gammal!

          maj 16, 2002 at 21:14 #64042

          samma här

            Anonym
            maj 17, 2002 at 07:36 #64043

            Man vet nu att intresset för gamla saker ökar med åldern!

            Snart pillar jag på skruvar och munstycken ändå men lite hjälp på traven?? nån?

            När jag får lust och tid och pengar monterar jag ett sprut istället men det lär dröja och bilen ska besiktigas nu!./Magnus

              maj 17, 2002 at 07:49 #64044

              Riv förgasaren i småbitar och gör ren den.
              Kolla bara var alla munstycken sitter, de kan vara lika för förstaporten och andraporten men ha olika storlekar.
              Kolla att nålventilen är just till flottören.

                Anonym
                maj 17, 2002 at 09:57 #64045

                Tack fuling!

                Men….menar du att den kan vara bestyckad med samma storlek på munstyckena i bägge portar?/M

                  maj 17, 2002 at 10:31 #64046

                  Nja, skulle inte tro att munstyckena är lika stora(men kan se lika ut med blotta ögat).
                  Så var oppsarvant på vad det står på dessa och var de sitter i förgasaren, det var det jag menade.

                  Dessa 2-ports Solex har jag bra haft på std bilar(flytta häcken objekt) och dessa har funkat hittills utan problem. Så jag har sluppit att riva i dessa

                    Anonym
                    maj 17, 2002 at 11:59 #64047

                    Tack igen Fuling!

                    Jo munstyckena är olika enl den märkning som är på dom.

                    Jag frågar på lite till när du ännu är igång med din kunskap.

                    Vad rekomenderar du för förgasare annars om man inte ska ha ett “flyttahäckenobjekt”?
                    Nu är bilen lite seg och lådan på upphällning så allt ska ur vad tiden lider och göras klokt med original “look”.Webrar med korsinsug hade vart mumma men dom växer inte på träd!

                    Först ska det andra projektet bli klart bara (99 med 9000 2,3T Trionic 5)/Magnus

                      maj 17, 2002 at 13:14 #64048

                      Förgas altenativ:
                      På std 2-portsinsug så var det är/var vanligt med Weber 40DFI. Jag tro att en 28/36 e 36/36 DCD duger lika bra och är lättare att hitta än en 40DFI. En DCD förgasre räcker till för ca 130hk om jag inte är ute och cyklar.
                      Det finns också Weber 32/36 DGV(alt DGAV),vart det rätt nu?
                      se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=001262
                      Vid köp av begagnad förgasre gäller det att det sitter någulunda rätt grejor i, som halsringar munstycken mm se
                      http://www.misab.se/ (förgasre>bestyckning)
                      Nästa altenativ:
                      Kors med dubbla DCOE 45or, svårt att hitta och ska man ha någon användning av dessa så måste toppar och bottendel mm vara anpassat för det.
                      se http://home.c2i.net/w-278088/Norsk/tilbehorsalbum.htm

                      3e alt.
                      Insug med 2st stående Webrar typ 40 DCNF eller Selexar(ej samma som till std insuget). Detta insug är lika vanligt som ett kors om inte ovanligare 🙂
                      se http://home.bip.net/davidgustafsson/doc/frame.html
                      [SAAB] > Gallary

                      4e alt:
                      Snickar något själv.
                      Jag har ett hemmabyggt insug på bilen nu, en typ fågelholk med 1st Weber 45DCOE på, fungerar klockrent 🙂

                      Har jag glömt något????

                        Anonym
                        maj 17, 2002 at 14:07 #64049

                        OJ!!
                        Tack för din utförliga demonstration i ämnet:Saab v4.
                        Detta hjälper mig en bra bit på traven…..

                        Det där med att bygga själv ligger nog närmast till hands när man ska uppgradera.

                        Tack än en gång./Magnus

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.