Dålig kompresson – drar olja

Forum Modellspecifika forum 90/99 Dålig kompresson – drar olja

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-23 22:59.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22504

    johan k
    Deltagare

    Hej!
    Min B-motor från 1975 drar rätt mycket olja, och har dåligt komp på 1:an och 2:ans cylindrar (ca 9 bar på ettan, knappt 8 på tvåan, 10 på trean och 9,5 på fyran).

    Tändstiftet på 1:an var dessutom ordentligt oljigt när jag tog ut det. Har läst mig till att detta kan bero på dålig topplockspackning, men den är bytt i mars i år (inte av mig).

    Kan det vara ventilerna som är dåligt justerade?

    Motorn är dessutom lite svårstartad när den är ”halvvarm”, men detta har nog inget med saken att göra…

    #160384

    saab-jonte
    Deltagare

    Hej!

    för att lösa problemet snabbare än kvickt så…

    motorn är den svenska B-motorn om jag förstår rätt så den är inte utbytt eller nått sånt. sen är väll anledningen till packningsbytet i mars en bra idé att kika närmare på. vad va det som gjorde att packningen var tvungen att bytas, eller va det något annat fel som gorde att någon trodde packningsbytet va aktuellt. kan även vara så att om motorn körts på blyfri bensin och inte haft blyersättning i under en lång tid så blir endera ventilsätena utslitna (olja läcker då in) samt att ventilerna fått en vändkant/slagg vilket gör att dom inte stängs helt och medför dåligt komp

    #160387

    johan k
    Deltagare

    Hej, tack för svaret.
    Yes, det är den svenska tvålitersmotorn. MEN! Block och topp är bytta i år. Därav topplockspackningsbytet. Anledningen till renoveringen var att det hade hänt nåt med ventilerna, så kolvarna hade pajat.

    Både jag och förre ägaren har alltid kört med blyersättning, så jag tror inte att det beror på det. Men kan man se om ventilsätena är dåliga om man öppnar ventilkåpan?

    #160389

    rallysaaben
    Deltagare
    Gubbkeps wrote:
    Men kan man se om ventilsätena är dåliga om man öppnar ventilkåpan?

    Jag törs nog påstå att det är helt omöjligt utan att ta av topplocket.

    #160399

    s-o.d
    Deltagare

    Oljiga stift brukar kunna hänföras till otäta kolvringar.Har svårt att se en koppling mellan ventiler och olja på stiften.Kolvringarnas ena uppgift är att föra tillbaks överflödig olja från cylindrarna ner till oljetråget igen.Men även dåliga ventilstyrningar kan göra att mängden olja runt stiften blir högre.Hur långt har motorn gått?

    #160403

    johan k
    Deltagare

    9-10 000 mil ungefär (enl uppgift).

    Kan det alltså vara den s.k skrapringen som är utsliten? Men ger detta automatiskt dålig kompression?

    #160411

    elvis
    Deltagare

    Du kan testa att ha i lite olja via tändstifthålen och ta kompprov, blir det bättre så är det troligtvis kolvringarna som läcker. Fyll inte hela cylinderutrymmet för du kan det blir stora motorskador.

    #160426

    s-o.d
    Deltagare

    Bra tips från Elvis.Ett gamalt beprövat sätt att kolla ringarnas skick.

    #160629

    johan k
    Deltagare

    Har testat att ha i lite olja och sen mäta igen. Kompressionen blev bara marginellt bättre, så jag antar att detta indikerar att det är ventilerna i alla fall?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng