Demontera framskärmar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Demontera framskärmar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Demontera framskärmar

  • Författare
    Inlägg
    • maj 8, 2013 at 14:34 #26189

      Någon vänlig själ som vet och kan förklara hur man tar bort framskärmarna?

      Märkte att det sitter små svetsloppor ovanpå till innerskärmarna, lär man ta bort dom med eller får jag lov att ta med mig vinkelslipen till skroten?

        maj 8, 2013 at 15:48 #195733

        Skärmarna är tyvärr punktsvetsade i bilen

        Om du ska ha lös en på skroten snabbt och smidigt så kan du nog ta med en tigersåg också och såga lite utanför alla svetsskarvar, sen kan du i lugn och ro i garaget separera ytterskärmen från innerskärmen. och de andra delarna

          maj 8, 2013 at 23:04 #195737

          @joH900 wrote:

          Skärmarna är tyvärr punktsvetsade i bilen

          Om du ska ha lös en på skroten snabbt och smidigt så kan du nog ta med en tigersåg också och såga lite utanför alla svetsskarvar, sen kan du i lugn och ro i garaget separera ytterskärmen från innerskärmen. och de andra delarna

          Okej, antar att det blir mycket svetsjobb att få dit dom sen igen alltså :/

          Tack för snabbt svar

            maj 8, 2013 at 23:07 #195712

            Ja det är en del svetspunkter, bland annat behöver du nog bort med dörren för att komma åt de punkterna i bakkant, sen är den punktad runt hela hjulhuset mellan inner och ytterskärm. Undersidan har nog några loppor också och sen även de du ser när du öppnar huven

            Beroende på hur dålig skärmen är så kan man ju byta bara skärmkanten också, men det beror ju på vart den är dålig.

              maj 9, 2013 at 08:24 #195741

              finns ekonomiplåt till skärmkant höger bak

              sitter fint på vänster fram iaf 🙂 man får skarva i mitten men i slutändan blir det bra

                maj 9, 2013 at 12:01 #195744

                Nästan båda fram-skärmkanterna har rostat bort… och på höger sida fram är rosten riktigt otäck! den har vandrat från skärmen fram mot lyktan typ en decimeter :S

                http://www.blocket.se/dalarna/SAAB_99_900_Skarmkanter_46641601.htm?sa=1

                Såg den blocketannonsen och dom ska ju tydligen passa utan att man får skarva, ska mäta lite och med tur så kanske den lappar över där plåten inte finns kvar längre 😛

                  maj 26, 2013 at 07:14 #190845

                  Skaffa en punktsvetsfräs…kostar ett par hundra.
                  http://www.forch.se/documents/thumbs/547201028_20091407035520_150x132_Pad_1_0.png
                  Man sätter den i en vanlig borrmaskin, sätter stiften mot punktens mitt, sedan skär fräsen runt svetspunkten så plåten ploppar loss.
                  Slipa ned den topp som bildats och voila..lägg dit din nya plåt på en plan yta.
                  Suveränt för tex trösklar…eller Saabskärmar.
                  Kostar ett par hundra..INTE 1400:- som vissa tar!!!!!
                  Då bilar ofta är punktade samman…är det så klar en sådan fräs man skall ha. Det tar ingen tid att använda jämfört med att slipa, bända rikta etc loss plåt.
                  Kör sakta, så inte fräsen slits ned av värmen. När du skaffar en..kör extra fräshuvuden..som kostar 50-100 kr och är dubbla../vändbara.
                  När du en gäng provat använda en P-f, kommer du att undra vad i h du tänkte på tidigare som trodde att våld var svaret på hur man delar en bilplåt.

                  Sedan kan du så klart behöva en halv del…då tar jag sticksågen..inte vinkelslipen!
                  Ju mer du ställer till ytorna, desto mer jobb att passa in delarna sedan..så regeln är demontera plåt som du demonterar andra delar. Med rätt verktyg är det lättare än du trott.
                  (Jag tittade på när en verkstad bytte mina trösklar på en gammal amazom..på en timme! Båda sidorna! Då blev jag frälst..fast en punktsvets..för 3600 ny, blev jag aldrig färdig till att skaffa..Det borde man kanske ha gjort med regeln att göra som fabriken gjorde en gång. Den de hade var snabb som en häftapparat. En liten handhållen apparat 220volt.)

                    maj 26, 2013 at 07:18 #190808

                    Lite rimligare pris. (Det är fräshuvudet som kan variera i kvalitet så of c…dyrare är bättre men den jag har, billig har jag haft i 20 år..med tre extra frasar och den är bara inne på tredje “vändningen” Fräshuvuden är dubbla..så ett huvud är två fräsar..)

                    http://www.bildelar.nu/product/1069134-punktsvetsfras.aspx

                      maj 26, 2013 at 07:43 #190769

                      När du sedan sätter dit din nya plåt..stansar du först hål I DEN YTTERSTA PLÅTEN, som du fyller med svetsen, för att skapa nya “punkter” Tror de kallas stanstång, och finns som combos..med fals och stans..eller separat..som jag har.
                      Du svetsar alltså punkten genom att svetsa på den innersta plåten, genom ditt hål..tills det yttre hålet i den yttre plåten fylls och flyter lite ut över..så det liknar en punktsvets..kör detta på intervall om du har, då du skall liksom ha mycket värme för att skapa punkten men inte för mycket då du i så fall bränner igenom den innersta plåten-
                      FÖRSÖK INTE punktsvetsa utan att först göra ett hål i yttre plåten !!!!

                      Effeckt..tja 1 max räcker…6 min/liters flöde om du kör gammaldags mig med gas. Trådhastigheten så det låter som när man steker bacon. där du inte stöter mot plåten vid matning (för hög hastighete) eller tråden bränns av inne i hylsan så du inte ser vad som smälter (För sakta matning)

                      Säkerhet !!!
                      Svetsa/slipa inte ute om det är vått, Och koppla in en jordfelsbrytare på kabeln…även om du har en i huset! Så slipper frysen bli strömlös för att miggen hostar till.

                      ANVÄND SVETSHJÄLM !!!!
                      Jag skaffade Julas billiga med led 399 funkar suveränt…

                      Ha bomull i öronen eller hörselskydd…loppor som sprätter hamnar där om man har osis…och då och då har man ju det…så klart..

                      Är du inne ha ventilation, är du ute, se till att det inte blåser mer än ett par sek/meter..gasen skall göra så svetsen hålls ren från syre..och blåser den bort…

                      Miginställningen på svetsglas skall vara 11 till 13. 11 räcker oftast. INTE lägre ! Och fuska inte med gasglasögon de skyddar bara upp till 7..så dina ögon kan skadas trots dessa används.

                      Om du miggar mycket..köp bedövningssalva på apoteket..bra att ha om man trots allt råkar bränna ögonen. Kan köpas i engångs tub utan recept. Tro mig !!! Jag har testat att bränna linsen för 30 år sedan..och det är “very onice” känns som ett glödande spett i ögat..om någon nu testat det? 😉 Salvan bedövar ögat tills det lugnat ned sig. Du behöver ofta inte åka till doktorn men räkna med att vara snöblind ett dygn! Totalt svart..scary…

                      MEN detta är viktigt…!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      OM DU FÅR METALL I ÖGAT sök akut ögonläkare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lätt hänt om man slipar eller värre stålborstar med vinkelslip…Järn i ögat är superfarligt och en vanlig orsak till “hemmagjord blindhet” Så….vad gäller? Var smart..använd heltäckande ögonskydd som är godkända! Swedol har billiga som ser ut som coola solglasögom liksom procurator. Jag har gula, svarta och klarglas själv..ca 50 kr paret..godkända osv..och funkar även på mc..om man möter en humla…i 110 km/h

                      (Flusstråd…inte min grej…men det funkar säkert med.)

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.