Demontering av innetak/rutor på 93:a

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Demontering av innetak/rutor på 93:a

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Demontering av innetak/rutor på 93:a

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-09-29 15:58 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      september 28, 2005 at 18:19 #13204

      Håller på och renoverar en 93:a. Skulle helst vilja strippa den helt för att kunna lämna bort den för blästring. Är dock litet orolig för om jag får upp innetaket igen. Det har gått sönder något och ser allmänt skört ut. Är det svårt att montera igen? Går det att köpa nytt tyg och montera och hur svårt kan det vara att isf få upp det nya tyget?

      Angående bildens glasrutor. Hur knepigt är det att få ut rutorna utan att förstöra lister/rutor? Kan man behålla rutorna om man blästrar bilen? Kan tänka mig att göra litet avkall på slutresultatet.

      Många frågor blir det…

      / Jacob

        september 28, 2005 at 18:22 #89134

        Rutorna bör du ta ut om du ska blästra ( tycker iaf jag ) , det är inte alls svårt dessutom brukar det finns lite rost som bör åtgärdas under listerna .

          Anonym
          september 28, 2005 at 20:10 #89135

          Ok! Det låter ju bra att de inte är omöjligt att få ur rutorna. Finns det några knep man bör tänka på?

            Anonym
            september 28, 2005 at 21:09 #89136

            Jag gjorde som så att jag tog en skruvmejsel och körde under listen och sen skrapade bort all “fönsterkitt”. Sen tvingar man den innre sidan av gummilisten över plåtkanten, så fortsätter man och tvinga över, tillslut släpper det

            Kanske finns nån bättre metod?

              september 29, 2005 at 04:56 #89137

              Lite såpa på gummilisternas insida skadar inte heller. Rutorna glider ur riktigt lätt då.
              /Jonas

                september 29, 2005 at 06:27 #89138

                Angående taket så är själva tillbakamontaget inte så svårt. Jag demonterade innertaket i min M/57 för att tvätta det, och det stora problemet var att tyget var skört och gick sönder mycket lätt. Dessutom så hade kondesfukt fått stålställningen i taket att börja rosta på ett antal ställen, vilket gjorde att tyget “guckade fast”. Jag förstärkte upp taket med textil-limmade tycklappar ovanifrån på de ställen som var sämst innan jag monterade tillbaka det.

                Att sy upp ett nytt tak bör vara en enkel match om man har en bra mall eller “ritning”. Mitt tak krympte dock en aningens aning när jag tvättade det (plus att det som sagt gick sönder på ett antal ställen), varpå jag la nytillverkningsplanerna på is i väntan på att någon serverar mig en korrekt “ritning” över innertaket. Så om du mäter upp taket så får du gärna dela med dig av uppgifterna!

                Mvh
                Mårten

                  september 29, 2005 at 08:58 #89139

                  Jag har ett nytt innertak till min 93:a som är tillverkat av Örebro Agenturaffär AB för några år sedan. Kolla med dem!
                  Tel. 019 – 12 71 26, 13 21 60

                    Anonym
                    september 29, 2005 at 15:58 #89140

                    Tack för alla tips! Nu känns det som att jag kan ro det hela i land! Ska kolla med Örebro Agenturaffär! / Jacob

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.