Det där med spackling

Forum Övrigt Allmänt Det där med spackling

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-23 23:58 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17517
    kortnos
    Deltagare

    Tjaaa
    Det kan finnas en vis risk att detta inläggg ligger fel men vet inte var jag ska lägga det annars, det rör en gamsaab iallfall.

    Vad:
    Har två punkter jag måste göra, Kita skarvar och fula svets kanter i hjulhusen. Samt rätta till en ful lagning inne i karrossen.

    Frågor:

    1. Kaross kitt, finns det nått rätt o fel där eller bara åka in o köpa närmsta o börja kitta???

    2. Spackling om jag vill rätta till en större yta som är bucklig o knottrig av svettsning kan man lägga glasfiberväv o spackel för att bygga upp en jämn yta. För tar jag vanligt spackel så får jag väl inte bygga mer en ett par milimeter, för annar riskerar det väl o spricka…pedagogisk tips lista sökes

    3. Hur undviker jag att skapa en framtida rosthärd med en sån spackelhistoria, det jag ska rätta till är inne i kupen o jag kommer nog vara tvungen att stirra på den ytan varge gång jag sätter mig i bilen så jag måste spackla, har ingen möjlighet att dölja den under mattor eller liknande

    Tips, trix o dåd sökes. Kan säga att alla ytor som jag spacklar är förmålade (så vi får hoppas att fägen håller sig kvar)

    Sen så är det där med målning o antal lager. Tips lista sökes även här, hur många lager färg på plåten o vad är det för färg. Hur gör ni på slitytor, hjulhus, underreden o hur gör ni på fin ytor, dörrar, tak osv…. pedagogisk tipslista sökes för ny i gemet

    ”Frågas… kom”
    Stefan

    #118611
    mats a
    Deltagare

    Jag har med framgång spacklat stora hål (antennhål etc) med glasfiberarmerat spackel. Det är ett 😡 att slipa men med tålamod så…

    #118612
    rodder76
    Deltagare

    Det finns två olika läger om man ska ha grundfärg på plåten och sedan spackel, eller spackel direkt mot plåten och grundfärgen ovanpå detta.
    De ena lägret hävdar att spacklet fäster bättre som ren plåt medan det andra lägret pratar om att rostskyddet skulle bli bättre med grundfärgen direkt mot plåten.
    Vilket som är rätt och fel låter jag var och en ta ställning till, men jag vet vad mitt huvud tänker.

    Att använda glasfibermatta låter inte rätt… Är blåten så pass dålig är det nog bättre att byta en del utav ytan. Däremot glasfiberarmerat spackel för att bygga upp en rak jämn yta (om det inte ser ut som Grand Canyon).
    Ovanpå detta ett tunnt lager finspackel för att få till ytan.

    Problemet med spackel är ju att det sjunker/”sätter sig” med tiden. Detta gör att man gärna kanske bara prime:ar bilen första året för att sedan lägga toppöack när spacklet satt sig. Då är det väldigt väldigt viktigt att lägga en topplack även under den tillfälliga perioden då primer och dyl. inte är täta utan släpper igenom fukt till en viss del, o du kan själv fundera på vad som händer då…… Inget som märks till en början, men som mycket möjligt straffar sig i långa loppet.

    En annan nit att akta sig för är ”sprutspackel”/”slipgrund”. Detta verkar vara djävulens påfund och man bör i största möjliga mån akta sig för detta ”jag tar enkla vägen”-medel. Det kan binda både fukt och trots att man lägger väldigt väldigt tunnt lager så ger det sjunkningar.
    Detta kan man säkert använda för sista finish innan man lägger sin temporära lack. Men när man ska lägga sin seriösa lack efter nåt år så bör man inte använda något nytt spackel alls utan ”bara” slipa/”matta ned” i det man lade innan. Detta för att få en hållbar lack med superfinish i många år

    Glöm inte att lägga en topp av klarlack oavsett kulör. Det kommer att bespara dig en massor jobb i långa loppet då man inte upptäcker att lacken oxiderat på samma sätt som man gör på färger utan klarlack.

    Nu kanske detta låter som om jag är nån expert. Men icke, missta er inte. Det är bara vad jag lärt mig av alla misstag jag själv och mina vänner gjort eller stött på genom åren, idoga informationssökning och mycket snack med personer som strävar efter perfektion i långa loppet.

    #118613
    martin valentin
    Deltagare

    jag vill påstå att förutom byte av plåt så är tennspackling det ENDA seriösa sättet om man vill ha ett långtids resultat.

    #118615
    alfamats
    Deltagare

    Ang tennspackling så får man tänka på att göra det på rätt ställen.I hörn,rundningar och ställen där plåten är tillräckligt styv.Men har du en stor plan yta tex mitt på dörren så är risken att plåten slår sig istället om man inte är van att tennspackla.Att tänka på är att plåten inte alltid är så tjock som den var när man alltid tennade plåtskador .Men håller med att det är seiöst.Gör det själv.
    Min erfarenhet med spackel på grundfärg är att det är ingen fara om du har en epoxiprimer tex.Själv lägger jag ett lager mellan varje lager spackel när jag kör plastspackelmetoden.
    Klarlack över basfärgen är i princip självklart nu när de flesta säljer vattenbaserat,men det finns några som har kvar det gamla systemet(solidlack).Är det pigmentkänsliga färger som tex blått och rött så tycker jag inte att man ska ha vattenbaserat utan en vanlig solidlack..Jag rubbar hellre upp ytan än ser att pigmenten blir sämre och sämre under klarlacken.Har sett alldeles för många röda bilar blivit rosa :crazy:.Ja, det är en hel vetenskap om man vill.Men jag tror det är bättre att slänga in frågor allteftersom du kommer till momenten.Kan ju bli många svar om allting och det blir rörigt.Vet inte om mitt inlägg blev ett sådant
    😀 / Mats

    #118616
    Martin
    Deltagare

    En viktig sak är förstås att använda produkter från samma tillverkare eller som man med säkerhet vet att de är kompatibla. Jag brukar grunda med 2K och därefter vid behov spackla.

    Det vart en liten ändring om det där med vattenbaserade lacker. Först skulle de gamla lackeringssystemet bort i om med årsskiftet 06/07. Privatpersoner, dvs icke näringsverksamhet skulle få köpa fram till 07/08. Nu är det tydligen ändrat så att till gamla fordon (>30år), får det gamla lösningsmedelbaserade* systemet fortfarande säljas. Men med vikande efterfrågan kommer det säkert att försvinna på lite sikt.

    Då jag talade med de som på uppdrag av Saab byggde min limousin, Heinels i Malmö, berättade de att de använt tennspackling helt och hållet vid bygget. Det förpliktigar…

    Klarlack över basfärgen är i princip självklart nu när de flesta säljer vattenbaserat,men det finns några som har kvar det gamla systemet(solidlack).

    *Använder populärnamnet lösningsmedelbaserad. I själva verket har båda systemen högre eller mindre grad av lösningmedel.

    #118617
    alfamats
    Deltagare

    Det var bra info ang vattenbaserat.Själv tyckte jag inte om de första bestämmelserna.Som alltid när det är någor nytt och lite krångligare.Ang din limo så läste jag för en kvart sedan om den i klassiker.Finns det någon byggtråd om den här i forumet? Ursäkta att det blev offtopic nu :blush: / Mats

    #118618
    Martin
    Deltagare

    (OT)
    Det kommer! 🙂
    (Slut OT)

    #118638
    saabcustom
    Deltagare

    En liten not bara om tennspackling, det går, i motstats till plastspacklat, att rikta en tennspacklad yta. Tennet sitter ju liksom mer fast i plåten än vad plasten någonsin kan göra och är dessutom formbar (plastisk 😉 ). Och så får man ju dessutom rostskydd på köpet 🙂

    När vi ändå pratar underjobb… Har nån nåt bra tips på vad man gör åt spalt-rost, annat än ”montera isär” spalten, blästra, rostskydda och montera ihop igen…. vilket visserligen är seriöst men JOBBIGT i överkant…..

    / Kenth

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng