Det här med att flytta bilens identitet

Forum / Övrigt / Allmänt / Det här med att flytta bilens identitet

Forum / Övrigt / Allmänt / Det här med att flytta bilens identitet

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 28, 2010 at 13:23 #155537
      Rodder76 wrote:
      Vad gäller ovanstående paragrafer så ser jag INGET som säger att man får flytta chassinummer mellan karosser

      NEJ! för dom ovanstående paragraferna citerade jag för att reda ut identitet och utförande går hand i hand (vilket Enor inte riktigt tyckte)

      Men som jag tidigare sagt och vilket jag styrker hela min argummentation så finns det en paragraf länge ned i samma dokument som säger

      “6 § Ett fordon anses överensstämma med ursprungsutförandet om dess identitetsbärare huvudsakligen är tillverkad under modellåret. Identitetsbärare är chassi eller ram, såvida inte den ursprungliga tillverkaren har utnyttjat annan fordonsdel som identitetsbärare. Övriga fordonsdelar skall i allt väsentligt överensstämma med ursprungsutförandet i enlighet med vad som sägs i 4 §.”

      Det är den understykna delen som gör att jag tolkar att man kan ha en annan kaross än orginal bara den är samma årsmodell.

      Tolkar ni andra det understyckna delen på något annat sätt? Nu när vi rett ut att identiet och utförande har med varandra att göra i denna författningssamling.

      Och jag håller med dig att en karossbyt bil inte är lika “Wow” som en orginal bil med speciellt typ eller chassinummer men jag tycker inte riktigt att denna diskution handlar om det, det handlar om vad regelverket FAKTISKT tilltåter.

      Så jag står fast vid mitt påstående att det är fullt lagligt att ta en sönderkörd/urrostad saab sport och flytta över dess utrustning samt papper och sätta dem på en 96;a från samma år!

      Det man måste vara tydlig med som jag inte riktigt har kollat upp, väl att man kanske bli skydlig att redovisa på ett tydlig sätt att ersättningskarossen inte är från en stulen bil, men det lär väl svenskbilprovning kunna svara på

        mars 28, 2010 at 13:55 #155539

        Identitetsbärare borde vara plåten som chassinumret är in stansat i. Är det in stansat i karossen borde det betyda att du inte kan byta kaross men i stort sett laga den hur mycket som helst. Om man skulle byta kaross så har den ju redan ett chassinummer, då borde det gälla om du inte köper en reservkaross som reservdel som aldrig har haft ett chassinummer. Bara min egen teori.
        Egentligen borde detta inte vara ett problem. MHRF har säkert haft frågan uppe ett flertal gånger. Ring och fråga.
        Johan

          mars 28, 2010 at 17:05 #155553
          Kortnos wrote:
          Så jag står fast vid mitt påstående att det är fullt lagligt att ta en sönderkörd/urrostad saab sport och flytta över dess utrustning samt papper och sätta dem på en 96;a från samma år!

          Hmmm. Vad är du ute efter?
          Enligt min mening så får du flytta allt, men jag tror inte att du får flytta papper. Papper är det jag kallar identitet i detta sammanhang. Således blir resultatet, i detta fall, en Saab Sport i allt förutom identitet/papper.
          Till “papper”/identitet ingår som jag förstår det chassinummer samt reg.plåt.

          Kortnos wrote:
          Det man måste vara tydlig med som jag inte riktigt har kollat upp, väl att man kanske bli skydlig att redovisa på ett tydlig sätt att ersättningskarossen inte är från en stulen bil, men det lär väl svenskbilprovning kunna svara på

          Återigen. Om du flyttar över allt som går att lossa med skruv och mutter blir det “inga” problem eftersom du inte förändrar identitet (förutom eventuellt tillägg).

          Men OM det är just identitet/papper du är ute efter att få flytta så betvivlar jag att detta går att göra lagligt förutom på bilar med vagnbok. Brasklappen i detta skulle vara en tom oregistrerad kaross, alias utbyteskaross. En sådan har aldrig haft identitet och till dessa lär man få flytta över en redan existerande identitet.

          TROR att jag blev likt en papegoja på ovanstående inlägg.

            mars 28, 2010 at 18:57 #155569

            Inte för jag har nån jurkand med några års juridikstudier i alla fall.
            Jag tycker det blandas bland korten här., man ska inte rycka text ur sitt sammanhang Vi har haft det här snacket på forumet förut och alltid kommit fram till samma sak, dvs byt det som behövs på bilen men smussla inte med indentiteter.
            De bestämelsen Stefan hänvisar till rör inte vad jag kan se bilar i allmänhet utan som det står i texten, Fordon som ska registreras och registreringsbesiktas. Den besiktningen är alltså steg 2 om man har ett oreggat fordon. Det som hänt innan är att man ansökt om en ursprungskontroll.
            alltså, om du har en sport som fallit ur registret kan du renovera och byta hur mycket du vill bara du använder samma identitet vid ursprungskontroll och regestreringsbesiktning. Identiteten går ju bara att använda på en bil i alla fall. Det är ju det man intygar då man gör sin ursprungskontroll. Om det finns nån som i det läget snor en annan identitet så är ju det olagligt. Ett exempel skulle vara om jag tar en 96-60 vilken som helst och förker regga som CM skoghs vinnarbil i Midnattssolsrallyt 1960 med gamalt regnr P 9293. Men då är vi ju inne i en helt annan diskussion och även kanske i brottsbalkens paragrafer.

            Det jag tror att att Stefan är ute efter är hur man får göra med redan registrerade fordon. Reglerna Stefan hänvisar till gäller ju bara de fordon som är oregisterade. Att använda dom reglerna på registrerade fordon och göra nåt alags analogislut kan vara lite vanskligt. Utan att kolla upp gällande regler, så är det skillnad på att byta ut en orginaldel mot en orginaldel helt OK ex motor. Men om du vill in med en V8 i din V4 så måste du regga om på nåt sätt.
            Som nån skriver i början av den här tråden så reddes detta upp till en viss del i en biltidning för inte så länge sedan så kolla där vet jag, eller ring Transportstyrelsen, det borde ju vara enklast så slipper vi gissa här.

            Henric

              mars 28, 2010 at 21:31 #155588

              Nu ska jag se om jag kan bringa ordning i ordningen, det jag menade rör fordon som har ramlat ur registret, inget annat. Jag är dock nyfiken vilket regelverk som gäller vid registerade bilar, men jag har inte varit o snoka i det.

              Så för att ge ett exempel på vad jag menar:

              Om jag är ute i skogen och plockar blåbär och plötsligt uppenbarar sig en Saab sport framför mig i lingonriset. Karossen är bortom räddning. Men jag tar kontakt med skogsägaren, köper lös bilen med kvitto, hämtar hem det som finns av bråtet. Sen så sätter jag mig ned fyller i en Ursprungskontroll ansökna, skickar med kvitto och papper från länskarkivet som styrker att bilen funnits i registret en gång (men nu fallit ur eller skrotas)

              Sen nån vecka senare faller domen in från transportstyrelsen dom har tittat över papperna, kollat att allt är i sin ordning, att bilen inte är stulen och allt sånt. Dom godäner rubb o stubb, ger mig ett ärendenummer och uppmamanar mig att besöka närmsta besiktning för jag göra en registernigs besiktning.

              Jag tar chassinummerskylten skruvar på den på min 96;a jag har hemma (av samma årsmodell) flyttar över det som gick att rädda från vraket, åker in med bilen till bilprovningen. Där gör dom en teknisk kontroll av bilen(det där jag har tjatar om i inlägg efter inlägg) dom tittar att allt är i sin ordning och bedömmer allt som okej och bilen släpps igenom. Vips så äger jag plötsligt en Saab sport och allt detta är helt lagligt.

              Till saken är att jag trodde inte detta var möjligt eller lagligt innan jag läste regelverket

              Vad som gäller bilar som redan är registerade vågar jag inte utala mig om i denna tråd för att inte blanda begreppen (vlket vi redan tycks ha gjort)

              Är alla med på vad jag pratar om?

                mars 29, 2010 at 07:01 #155602
                Kortnos wrote:
                vad är dessa paragrafer till för annars? Jo, för att identifera en bil både dess identiet via chassinummer samt bekräfta detta genom att titta tekniskt på bilen och se om den har samma tekniska utförande som påstås i dom papper som följer med bilen.

                Om denna författningssamling inte används för för identifera en bil genom att man följer dessa paragrafer för att se att bilen uppfyller alla dom tekniska föutsättnigar som dom ursprugliga reg papprena påstår. Då måste jag fråga dig när använder man dessa paragrafer?

                Fast det är inte det man gör. Man identifierar inte genom att kolla om bilen uppfyller dessa förutsättningar… Utan det är som du säger i ditt eget första stycke – “identifiera först för att sedan verifiera”. Man identifierar först (genom att kolla chassinummer) och kollar sedan att den fortfarande uppfyller de ursprungliga tekniska förutsättningarna. Det är två separata moment, som båda ingår i den helhet som kallas “ursprungskontroll”.

                Den paragraf du så ivrigt citerar anger förutsättningar för del 2 i processen… hur man kontrollerar om en kaross fortfarande är i ursprungsutförande, alltså inte ombyggd till något helt annat. En viss karossindivid får inte vara ombyggd till ett 20 år nyare utförande om den skall återregistreras, utan en återreggning via ursprungskontroll förutsätter att bilen är i originalskick; en “bastard” kan inte tas tillbaks in i registret med detta förfarande.

                Men fortfarande: texterna du citerar ger inte stöd för att det skulle vara lagligt att byta identitet på en befintlig kaross.

                  mars 29, 2010 at 18:58 #155651

                  Urpsrungskontroll är bara processen när transportstyrelsen identiferar papprena och kollar att allt stämmer. Jag har inte pratat om den processen. Jag har syftat på vad som försegår på regbesiktningen som sker när pappersarbetet är klart.

                  Allt jag har diskuterat som som rör tekniks identifernig och alla paragrafer jag har kastat över folk syftar jag på när man står hos bilprovaren och han ska se att papprena jag har med mig stämmer med bilen jag har med mig Inget annat

                  Klart som snus att ursprungskontroll och regbesiktningen (då den tekniska idfentiferingen sker) är två speratat moment och jag har pratat hela tiden om det du kallar del 2

                  Och min uppfattnig är att bilprovaren måste identifera bilen genom att kolla chassinummret innan har går vidare med utförandet, sen om du vill kalla det för verifera så är det en annan sak. Men det heter ju endå teknisk identifering i protokollet, men det känns mer som sematik

                  vidare:

                  Hur tolkar du raden:
                  “Ett fordon anses överensstämma med ursprungsutförandet om dess identitetsbärare huvudsakligen är tillverkad under modellåret.”

                  Varför skriver dom huvudsakligen och under modellåret, dom väger ju sina ord nogrannt när dom skriver dom här grejerna. Jag tolkar det som att det är okej att komma med en kaross från samma år, inte nödvändigtvis orginalkarossen. För hade dom krävt det så borde det stå, eller?

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.