Det här med att flytta bilens identitet

Forum Övrigt Allmänt Det här med att flytta bilens identitet

Detta ämne innehåller 21 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-29 18:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21884

    kortnos
    Deltagare

    På det här forumet så diskuteras det ofta om hur lagligt eller rätt det är med att flytta identiteten från en bil till en annan. Att till ex ta papprena från en sport och sätta dem på en vanlig 96;a o påstå att det är en sport.

    Jag har hört rensonomang att det ska vara en vis procent sats av orginalbilen i den man flyttar över till för att det ska anses som lagligt. (rent nys)

    Nu hittade jag detta på vägverket under Vägverkets föreskrifter om teknisk identifiering av fordon
    avdelning; Historiska fordon

    CITAT
    6 § Ett fordon anses överensstämma med ursprungsutförandet om dess identitetsbärare huvudsakligen är tillverkad under modellåret. Identitetsbärare är chassi eller ram, såvida inte den ursprungliga tillverkaren har utnyttjat annan fordonsdel som identitetsbärare. Övriga fordonsdelar skall i allt väsentligt överensstämma med ursprungsutförandet i enlighet med vad som sägs i 4 §.

    SLUTCITAT

    Jag tolkar denna text att har du en sönderkörd sport så har du lagligt rätt att ta papprena och bilens utustnig och sätta dem på en vanligt saab 96 från samma år.

    Vad säger in andra, tolkar ni lagtexten på samma sätt??

    i såna fall så får ni som gnäller på sportägare som har bytta karoser sluta med den aktiviteten omedelbart, det verkar ju vara lagligt

    #155436

    enor
    Deltagare

    Njä

    Den där paragrafen talar ju bara om fordons utförande, inte om dess identitet. Det enda den säger är ”om du har en registrerad kaross från en Saab 96 ’62:a, så kan den ändå inte anses vara en 62:a i ursprungsutförande om du skarvat på merparten av en V4 -79 på den”

    #155437

    kaparn
    Deltagare

    Jag tycker så här, om du har bytt kaross på en bil och säljer den så ska du tala om det för köparen annars så är det fritt fram att byta så mycket man vill (läs så mycket som du kan komma undan med) eller så mycket som behövs för att få en fungerande bil.

    #155438

    turbocab
    Deltagare

    Ja, jag tolkar det på samma sätt, och det är även överens med vad som nämnts i någon artikel jag läste i Klassiker eller Classic motor för inte så länge sedan.

    Mao – Smäller man bilen, så kan man låta den leva vidare ändå med ny kaross, och bara flytta över hela klabbet! Absolut ingenting jag hade dragit mig för. Dock är det ju kymigt att göra denna operation, och sen inte tala om det vid tex försäljning. Då har man ju en upplyssningskyldighet mot köparen. Men det är en helt annan historia.

    #155442

    kortnos
    Deltagare
    enor wrote:
    Njä

    Den där paragrafen talar ju bara om fordons utförande, inte om dess identitet. Det enda den säger är ”om du har en registrerad kaross från en Saab 96 ’62:a, så kan den ändå inte anses vara en 62:a i ursprungsutförande om du skarvat på merparten av en V4 -79 på den”

    I ansökan om urprungskontroll (en process vars enda syfte är att identifera bilen ifråga) hänvisar man under ”Punkt 9 fordonet har tidigare varit registerad i sverige”till just vägverkets föreskrifter (vvfs 2007:490) ”Vägverkets föreskrifter om teknisk identifiering av fordon;”

    där återfinner denna paragraf, denna paragraf använd när man ska indentifera fordonets identitet samtidigt som bilens specificationer måste överenstämma med den ursprungliga reg papprena. Stämmer inte det tekniska utförandet kan man ju misstänka att det inte är rätt bil eller att den är ombyggd… men då är det en annan process man måste gå igenom

    Det är klart som snus, din tolkning gör hela paragrafen missvisande och malplacerad, vad har den och göra i förskrifter för kunna identifera fordon?

    ”teknisk identifiering av fordon” är ju ett verktyg för fastställa bilens identitet

    #155444

    henric
    Deltagare

    Håller med, upplysningar vid ägarbyte är viktigt, även om Stefans fråga var lite annan.Kolla om det finns några förarbeten till förordningen, där brukar det mesta förklaras.
    Så i sak håller jag med, byt kaross om det behövs och var ärlig med det bara, den som ljuger kommer aldrig till himlen…ha ha

    henric

    #155466

    chakka
    Deltagare

    När det gäller gamla Saabar är ju frågan mest en papperstiger. Vad skiljer egentligen en tom -62 Sport-kaross ifrån en lika tom vanlig 96:a? Om det inte är mer än några skruvhål som skiljer, vad är det då egentligen som säger att en fräsch karossbytt Sport skulle vara mindre äkta en en med tvärslut orginalkaross? Den är ju i så fall i utförandet identisk med hur bilen såg ut vid leverans, även om det inte råkar vara exakt samma järn- och kolmolekyler i stommen.

    Att det sedan hör till god ton att upplysa om karossbyte vid försäljning är ju mest en moralisk fråga. För oavsett hur lagen ser ut, är ju bilen i allt väsentligt identisk med en Sport. Dessutom handlar det ju om att flytta en identitet, inte att skapa några nya. Oavsett antal karossbyten finns det alltid bara en enda Sport med chnr 123456789!

    Frågan blir mer komplicerad när det gäller exempelvis USA-bilar, där karossernas inre struktur kan variera gansak mycket mellan olika varianter av samma årsmodell. Inte så kul att upptäcka att den nyköpta caben är en uppkapad HT, för där skiljer det gansak mycket i utförande. Vi är nog lite mer lyckligt lottade som håller på med ett bilmärke där man inte hade råd och möjlighet att göra några större förändringar mellan modellerna.

    #155467

    fredrik
    Deltagare

    Det gick faktiskt att köpa nya karosser som reservdel på Saab!

    Det som gör att en bil med orginalkarossen kvar är värd mer är för att det är Mkt Mkt ovanligt!
    Om karossen är Mkt lagad eller dåligt lagad så sänker det värdet.

    Jag tycker att det är viktigt med att vara tydlig med att upplysa om att detär kaross bytt eller inte!

    /Fredrik

    #155471

    kortnos
    Deltagare

    men poängen jag försöker göra är att det inte är olagligt att ta papprena från en sport som finns och sätta dem på en 96,a av samma årsmodell.

    Många inlägg, trådar och folks åsikter är att detta är en olagligt handling, jag anser utifrån transportstyrelsen regelverk så är det inte det! Det är dax att lägga alla dessa myter som florerar till vila.

    Och i ärlighetens namn är jag less på folk som säger. ”Ja det är en sport… men den är kaross byt” (med en föraktfullt ton)

    Som om det skulle föringa bilens kulturvärde eller dess ägares moral.

    Sen vad jag säger vid ev försäljning det beror på hur mycket moral mamma uppfostrade mig med (Och det kan jag säga är en hel del, jag är för ärlig)

    #155485

    kaparn
    Deltagare

    ”men poängen jag försöker göra är att det inte är olagligt att ta papprena från en sport som finns och sätta dem på en 96,a av samma årsmodell.”

    Visst är det olagligt att byta kaross utan registreringsbesiktning, det måste det vara och det måste finnas regler hur mycket plåt man får byta innan det anses vara oetiskt. MEN.. Man du måste ha klart för dig att gränsen är flytande från fall till fall och från besiktningsgubbe till besiktningsgubbe det finns ingen möjlighet att avgöra vad som är FÖR mycket utan att särgranska varje fall.

    Om du bytt kaross och gör det snyggt så att ingen kan klaga så är det ingen som kommer att klaga, Precis så är det.

    (Jag vet en rostfri 95 V4:a kaross som står på sida i ett garage, gubben som har den är för gammal att fortsätta, intresserad?)

    #155491

    kortnos
    Deltagare
    Kaparn wrote:
    Visst är det olagligt att byta kaross utan registreringsbesiktning, det måste det vara och det måste finnas regler hur mycket plåt man får byta innan det anses vara oetiskt. MEN.. Man du måste ha klart för dig att gränsen är flytande från fall till fall och från besiktningsgubbe till besiktningsgubbe det finns ingen möjlighet att avgöra vad som är FÖR mycket utan att särgranska varje fall.

    Men det är just det här jag menar. Alla man pratar med säger ”det är olagligt, det måste få finnas regler för hur mycket man får byta innan det bli oetiskt”, alla spekulerar hejdvilt sin emellan varandra och tar det för sanningar. Kan ingen visa mig paragrafen som säger att du får endast byta 80 procent av bilen innan det anses som identitetsbytet, att 20 procent eller någon annan procentsumma ska vara kvar av orginalbilen……. Nej just det för det finns inte.

    Jag tycker att i denna diskution är det helt orelevant vad olika besiktningsgubbar säger i enskilda fall. Det är väl klart att olika gubbar kan tolka saker olika (som fan läser bibeln) och vara mer eller mindre generösa (om det är en fredag eftermiddag och groggen hägrar) Men jag snackar om vad vår lagtext säger och den är inte mer eller mindre generös, den är vad den är. Här står det i klartext.

    CITAT
    6 § Ett fordon anses överensstämma med ursprungsutförandet om dess identitetsbärare huvudsakligen är tillverkad under modellåret. Identitetsbärare är chassi eller ram, såvida inte den ursprungliga tillverkaren har utnyttjat annan fordonsdel som identitetsbärare. Övriga fordonsdelar skall i allt väsentligt överensstämma med ursprungsutförandet i enlighet med vad som sägs i 4 §.

    SLUTCITAT

    Tolkar ni andre detta för nått annat än vad det är, har vi ingen jurist i klubben?

    Om jag tolkar texten fel så säg det och sen slänger ni en ny paragraf, regel eller föreskrift som bevisar mig fel.
    En paragraf som svenskbilprovning, svenska staten och transportstyrelsen har komit överens om. Inte nått Urban legend har sagt.

    Som ni ser så förösker jag få slut på spekulationerna och ersätta dem med något så fint och befriande som sanningen 🙂

    #155517

    enor
    Deltagare

    Jag kan inte för hela mitt liv tolka den där paragrafen som du gör. Den talar ju om kriterier för hur man bedömer om ett fordon är i ursprungsutförande, inget annat … ”utförande” och ”identitet” är inte samma sak. Det är fullt möjligt, inom ramen för den där paragrafens normer, för en bil att vara helt i ursprungsutförande, men med falsk eller oklar identitet.

    #155522

    kortnos
    Deltagare

    Paragrafer jag tidigare citerat har jag hämtat från:

    Vägverkets föreskrifter om teknisk identifiering av fordon: VVFS 2007:490

    I den kan följande läsas:

    1 kap. Inledande bestämmelser

    1 § Dessa föreskrifter omfattar de fordon som enligt 12 § lagen (2001:558) om vägtrafikregister skall registreras för att få brukas och innehåller närmare bestämmelser om fastställande av fordons tekniska identitet i samband med registreringsbesiktning enligt 2 kap. 6 § fordonslagen (2002:574).

    Jag fastnar för citatet: ”Dessa föreskrifter omfattar de fordon som enligt 12 § lagen (2001:558) om vägtrafikregister skall registreras för att få brukas”

    Vidare i texten kan man läsa:

    2 kap. Teknisk identifiering av fordon

    Allmän bestämmelse om teknisk identifiering av ett fordon

    1 § Teknisk identifiering skall göras genom jämförelse av fordonets primära, och i förekommande fall sekundära, identifieringsmärkning med dokumentation om fordonet som lämnats i samband med ansökan om ursprungskontroll och med de uppgifter om fordonet som registrerats i vägtrafikregistret.

    Jag fastnar för

    Teknisk identifiering skall göras genom jämförelse av fordonets primära, och i förekommande fall sekundära, identifieringsmärkning

    Tittar man längre ned så kommer man tillslut komma till den paragraf jag citerat ett antal gånger nu.

    Vad är oklart? vad är det du inte förstår? vad är dessa paragrafer till för annars? Jo, för att identifera en bil både dess identiet via chassinummer samt bekräfta detta genom att titta tekniskt på bilen och se om den har samma tekniska utförande som påstås i dom papper som följer med bilen.

    Om denna författningssamling inte används för för identifera en bil genom att man följer dessa paragrafer för att se att bilen uppfyller alla dom tekniska föutsättnigar som dom ursprugliga reg papprena påstår. Då måste jag fråga dig när använder man dessa paragrafer?

    Inte vid en vanlig kontroll beskitning iallfall

    Så då är jag lite nyfiken när tycker du att denna författningssamling används?

    #155531

    rodder76
    Deltagare

    Jag har ingen som helst koll på vad som verkligen är lagligt/olagligt. Men som jag har förstått så är det bara bilar med vagnbok som får göra karossbyte (flytta över chassinummer på annan kaross) och detta ska framgå i vagnboken om och när det är gjort.

    Däremot kan man flytta över all utrustning från en bil till en annan och få den godkänd. I detta fall, att flytta över allt från en Sport till en ”vanlig” 96:a och kunna registrera den. Men chassinumret ska fortfarande vara karossens/chassits originala nummer. Således blir det en Sport in i minsta detalj, men för paragrafryttare ”bara” en sportkonverterad 96:a

    Vad gäller ovanstående paragrafer så ser jag INGET som säger att man får flytta chassinummer mellan karosser ”hur som helst”. Däremot anser jag att den stödjer att du kan registrera en 96:a med alla Sportspecifika detaljer och på så sätt skapa en Sport av en ordinär 96:a

    Högst personligt:
    Jag skulle hellre betala mer för en dålig eller sämre upplagad originalbil med originalkaross än en med bytt kaross. OM bilen har bytt kaross skulle jag enbart värdera detta lika högt om man kan påvisa bilens tävlingshistoria, ty då berättar även karossbytet något av historien för individen. Personligen skulle karossbyte annars värderas lägre.

    #155536

    ulf
    Deltagare

    Inte ens på en rallybil är det enkelt att byta kaross lagenligt. Först skall en besiktningsman se båda bilarna, alltså den gamla karossen samt den nya som skall användas.

    Den nya karossens identitet kollas noga för att sedan avföras ur registret.
    Det går även att hämta en tom kaross på skroten. Men då skall besiktningsmannen kolla bilen innan den lämnar skroten. Där stämplar han på ett nummer som sedan används vid homologeringsbesiktningen.

    Sedan skall överflyttningen av chassiplåt göras i hans närvaro.

    Det går att göra 2 karossbyten. sedan är denna identitet förbrukad. Nästa gång får man göra en nybyggnation på en annan identitet.

    Det kanske är därför det görs så många ”svartbyten” även på en rallybil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng