Dimensioner vindruta Saab 96 V4 -75

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dimensioner vindruta Saab 96 V4 -75

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-12 17:39.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14435

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag behöver dimensionerna på vindrutan till en Saab 96 V4 1975 års modell samt eventuella övriga data som en glasmästare behöver för att kunna tillverka en ny vindruta utan tillgång vare sig bilen eller den gamla vindrutan som mall.

    Tacksam för snabba svar!

    #96140

    kaparn
    Deltagare

    Det finns väl ingen glasmästare som tillverkar en ruta han beställer en från leverantören sen monterar han den sen tar han jäkligt bra betalt för det.
    Säg att du har en 96:a från -75 så fixar han resten, om han inte fixar det så skulle jag gå till en annan glasmästare.

    #96141

    gammsaaben
    Deltagare

    Det är tyvärr inte fullt så enkelt, annars skulle det varit klart för länge sen. Bilen står i Polen osv osv och det verkar som att den här glasmästaren tilverkar rutor. Åtminstone behöver säger han sig kunna fixa en ruta om han får dimensionerna.

    Så, frågan kvarstår. Om någon orkar gå och ta mått på en lös ruta eller vet var jag får tag på måtten/uppgifterna så vore det finemang!

    #96142

    Vågar påstå att det är näst intill omöjligt att ”ta mått” på en ”glasbit” som inte är plan. Även om du kan göra en mall, hur ska du beskriva krökningsradien?
    Försök att hitta en ruta att skicka till Polen!

    #96143

    gammsaaben
    Deltagare

    Jo, var inne på det tidigare, men sen blev jag lovad av en firma här i Polen att de skulle ordna en vindruta till ett bra pris. Nu, en vecka innan hemfärd, så säger dom att dom inte kommer fixa det. Om nu den här nya firman jag fått kontakt med faktiskt kan ordna en vindruta så vore det kanon, men dom behöver uppgifter eller en mall. Jag kan få hit den spräckta vindrutan på fredag, men det är i senaste laget, så…

    Hade kunnat fixa en vindruta själv under tiden om jag vetat hur det skulle gå för firman som tog på sig uppdraget, men nu så börjar det brinna i knutarna. Jag är dessutom i slutet på min vistelse här, likväl som i slutet på tillgångarna så det får inte kosta för mycket heller.

    #96144

    kaparn
    Deltagare

    Skär till en eloxanskiva och fäst den med karosserikitt (det skadar förmodligen inte lacken som tejp skulle göra) med torkarna på plats så sitter den ända hem, åk hem skaffa en ny ruta på skroten, klart.
    Jag tvivlar starkt på att en glasnisse i Polen fixar en laminerad ruta så att det funkar.
    Alternativt köp ett par skidglasögon och åk herregud så långt är det inte.

    #96145

    gammsaaben
    Deltagare

    Kaparn,

    Förmodligen har du rätt, men jag vill ändå försöka få tag på en laminerad ruta i första hand. Det är ändå 50 mil till Gdansk och färjan och polackerna kör som dårar. Tror inte flickvännen skulle acceptera skidglasögon.

    Har försökt fixa en plastruta också men glasmästarna vägrar eftersom det är olagligt att köra med sådan. Men snart har jag inget val så man får väl gå och köpa en stor plastbit och såga själv.

    Eloxan som du nämner Kaparn, är det plexi eller något annat? Går en sådan ruta att fästa med rutlisten eller är det kitt som gäller?

    Jag är fortfarande intresserad av måtten, det skulle underlätta även om jag köper plast.

    #96146

    anders jensen
    Deltagare

    Byt glasmästeri.
    Hos glasmästerierna i Borås är det inga problem att få vare sig en ny laminatruta eller en i lexan ”plexi”.
    Fö har väl inte glasmästaren med att göra om du kör rallycross eller på vägen, det är ju ditt ansvar.

    /Anders

    #96147

    gammsaaben
    Deltagare

    Det blev en vindruta i plexi till slut, men det var ett litet äventyr att få en gjord. Var tvungen att ljuga och säga att bilen inte skulle köras innan det blev nåt av. Det är helt andra spelregler i Polen, inte alls som här hemma.

    Här är resultatet efter lackeraren ”monterat” den. Den var lite för stor så jag fick fila till den själv för att den skulle passa riktigt, samt pressa i kromlisten. Nu är bilen i Sverige igen, 60 mil kvar till Umeå.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng