diskussion på jobbet…..

Forum / Övrigt / Off Topic / diskussion på jobbet…..

  • Författare
    Inlägg
    • april 15, 2013 kl. 03:12 #7427

      Förutsättning:
      Bruksbil ej äldre än 30 alltså ingen veteran.
      Man kan besikta med dubbdäck på sommaren eller tvärtom.
      Tvisten:
      Får man åka med dubbdäck på sommaren eller tvärtom för att ta sig till verkstad eller besiktning.
      Jag hävdar att så är inte fallet. polisen blir inte glad.
      Länka gärna till någon myndighetssida. :hug

        april 15, 2013 kl. 04:32 #54532

        Undantag från kravet
        Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

        Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
        Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
        Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
        Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
        för körning med tung lastbil när fordonet används i anläggningsarbete eller liknande arbete, eller
        om fordonet brukas av Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
        Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

        http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/dack/vinterdack/

          april 15, 2013 kl. 04:34 #54533

          står bara om undantag åt ena hållet, inte åt andra…

            april 15, 2013 kl. 11:12 #54545

            Tvivlar på att myndigheten tänkte så långt… :duck

            96 V4 1975 ”Bollen”

              april 19, 2013 kl. 11:13 #54722

              😀

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.