Djävulens advokat =)

Forum Övrigt Allmänt Djävulens advokat =)

  • Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-29 14:21 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21172
    kortnos
    Deltagare

    Jag tänkte agera djävulens advokat. Så nu får ni ta det här på rätt sätt, jag gör det med glimten i ögat 😀

    (Så observera alla smilegubbar ni som har lätt att reta upp er)

    Jag har i min egen stillsamma observation märkt att av alla saabdårar och deras förärlek för en viss modell av saab, så är det just 9000 gänget som tar i dom högsta växlarna när dom berättar hur bra just deras bil modell är 😀

    Att få höra av någon att just deras bilmodell är den bästa saaben genom tiderna och till och med världens bästa bil!!! Sånt gör att det kliar lite i mina fingrar att ”retas” tillbaka lite. 😎

    Och för göra saken ännu värre har jag blandat in volvo i smeten (gud förbjude), titta på denna och sug på den kära 9000 älskare 😉

    http://www.youtube.com/watch?v=ENniiUvFZ20&feature=related

    Kanske ska tillägga att jag faktiskt aldrig kört en saab 9000 så kanske efter en tur så är jag lika övertygad som ni andra… men tills dess så titta jag på klippet

    #148687
    phermansson
    Deltagare

    Det var bättre förr…
    [video:youtube]ebmy9Q0ZHHU[/video]

    Men jag gillar 9000 också. Det där andra du skrev om vet jag inte riktigt vad det är 🙂

    #148688
    Per-Erik
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Kanske ska tillägga att jag faktiskt aldrig kört en saab 9000 så kanske efter en tur så är jag lika övertygad som ni andra…

    Alltså, risken är stor. Jag har sagt någonstans att jag aldrig kört en 9000 innan jag provade brorsans (numera min egen) Talladega för några år sedan, och det tog inte många meter i den förräns jag var övertygad om dess förträfflighet… Innan dess var det typ ”rattväxel annars kan det kvitta” som gällde. Men, så länge man lever kan man väl lära sig, eller hur det är man säger 😉

    #148690
    Per-Erik
    Deltagare
    #148703
    kortnos
    Deltagare

    OBS Kära läsare observera alla smilegubbar

    Nu förstår jag inte riktigt 😎 två av filmerna visar när andra saabar än 9000 spöar volvosar, den tredje film visa när den spöar en 240!!!!! kom igen, en 240 ;). Dom vet vi alla att dom är trötta och slöa ju. Är det inte som att själa godis från barn. Hur svårt är det att spöa ”urtraktorn” från 1970 talet (som i sin tur är en vidareutveckling på 140, 1960 tal) inte riktigt rättvist.

    Sista filmen är det enda beviset på att 9000 gör bra ifrån sig och mot vaddå en smutsig 940 med en burn glad bonde. 😀
    Tror inte det var ”top of the line” när det gäller upphottade volvosar.

    Och så handlade min argummenation om att saablådorna inte håller,(Ni missade väl inte den grejen i filmen, det var ju därför saab killen misslyckades för hans växellåda inte hängde med)

    Jag har egentligen aldrig ifrågasatt saabens snabbhet 😉 jag ville bara poängtera att ”världens bästa bil” borde inte ha haft dom här problemen (med växelllådan) 😎

    …hehe

    DISCLAIMER: Jag retas mest nu nu, så bli nu inte upprörda över att jag ev säger poltiskt inkorekta saker nu

    #148704
    hans h
    Deltagare

    Jag håller med Per-Erik.
    Mina favoriter innan var tvåtaktare och V4:or och 900OG. Men efter att ha fått (!) en 9000CD 2.3 -90 så är jag såld. Vilken rosthö…härlig bil !! 🙂

    Ja, karossen ger sken av skogsvrak, men den är kärnfrisk under och i maskin och den går som ett Troll. :racesmile:

    Jag har alltid trivts i Saabar. Det är som om deras inredningar är byggda för mig. Så nu är de enda Saabarna jag inte är helt övertygad om bilarna jag inte kört än. Hur är 9-2x? Och 9-7x ska ju vara en riktigt bra … Chevrolet.

    #148707
    Martin
    Deltagare

    Jag hade snudd på svurit min bruks900-89CC sedan 1992 evig trohet. Men efter ett tag i en 9000 insåg jag att jag fick bättre komfort och faktiskt bättre driftekonomi i vår bruks 9000-97 ägd sedan 2000. Snackar vi bruksbil trivs jag nog allra bäst i 9-3 SC från 2006.

    Men om det handlar om designikon är det få ”modernare” bilar som slår en 3D 900OG med läpp därbak.

    #148721
    Lustgasen
    Moderator

    Hörru, nu hitta jag inte klippet men de svenska Monster Garage när de sätter ihop en 9000 och en 850, vilken vinner 😉 , kopplingen på 850in sprängs…

    Vi syns ikväll .

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #148722
    Molte
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    OBS Kära läsare observera alla smilegubbar

    Nu förstår jag inte riktigt 😎 två av filmerna visar när andra saabar än 9000 spöar volvosar, den tredje film visa när den spöar en 240!!!!! kom igen, en 240 ;). Dom vet vi alla att dom är trötta och slöa ju. Är det inte som att själa godis från barn. Hur svårt är det att spöa ”urtraktorn” från 1970 talet (som i sin tur är en vidareutveckling på 140, 1960 tal) inte riktigt rättvist.

    Sista filmen är det enda beviset på att 9000 gör bra ifrån sig och mot vaddå en smutsig 940 med en burn glad bonde. 😀
    Tror inte det var ”top of the line” när det gäller upphottade volvosar.

    Och så handlade min argummenation om att saablådorna inte håller,(Ni missade väl inte den grejen i filmen, det var ju därför saab killen misslyckades för hans växellåda inte hängde med)

    Jag har egentligen aldrig ifrågasatt saabens snabbhet 😉 jag ville bara poängtera att ”världens bästa bil” borde inte ha haft dom här problemen (med växelllådan) 😎

    …hehe

    DISCLAIMER: Jag retas mest nu nu, så bli nu inte upprörda över att jag ev säger poltiskt inkorekta saker nu

    Det är inte växellådan det är fel på, det är motorn som är för stark:P Efter -96 blev lådorna lite starkare. Sen kan det ju va den som sitter bakom ratten som dödar lådor också. IOFS har inte saab något vidare rykte när det gäller växellådor…
    Måste vara lite patriotisk.. :racesmile:

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #148723
    William
    Deltagare
    Lustgasen wrote:
    Hörru, nu hitta jag inte klippet men de svenska Monster Garage när de sätter ihop en 9000 och en 850, vilken vinner 😉 , kopplingen på 850in sprängs…

    mm innan de började bygga så bromsade de Saaben till 160hk efter 31 000 mil, ganska bra för en som hade 150 från fabrik :racesmile:

    #148746
    berra_bus
    Deltagare
    Martin wrote:
    Men efter ett tag i en 9000 insåg jag att jag fick bättre komfort och faktiskt bättre driftekonomi i vår bruks 9000-97 ägd sedan 2000.

    Har ingen som helst erfarenhet av 9000 men hur kan du få mer driftekonomi med en 9000 jmf med en 16v 900OG?
    Letar efter en 16v 900i eller 900s i bra skick som vinterbil men jag kanske skall tänka om och fundera på en 9000?

    #148751
    Martin
    Deltagare

    Jag kör vår 9000-97 ”sugis” på landsväg 2*4,5 mil per dag på runt 0.7 l/mil. Marschhastighet cirka 90km/h på mätaren.

    Kalla tiden på året används motorvärmare hemma och på jobbet. Snålar jag kan jag krypa ned under 0.7. 900-89 16v låg med motsvarande körprofil på 0.75+. Har man väl fått upp farten har vikten mindre betydelse. Underhållskostnaderna är i mitt fall helt jämförbara.

    9000 har med sin tvärställda motor en något effektivare transmission och jag antar att även DI gör sitt till. Turbobilarna är ännu snålare. Cw-värdena på respektive bil har jag inte koll på.

    #148753
    Per-Erik
    Deltagare

    oj, det var bra siffror… vår 95:a CDE 2,3-16v har svårt att hålla sig under litern, meeen, å andra sidan kör jag mer kortare sträckor, typ 25km åt gången… Tallan å andra sidan ligger konstant på 0,85 för samma typ av körning…

    #148760
    emul
    Moderator

    Jadu Per-Erik, men den bilen har alltid hällt i sig bensin, det lovar jag dig! 😉

    Min 9000 (turbo med ”rätt” låda för att åka landsväg..) drar kring 0,7 landsväg och upp till 90, motorväg 110-130 ca 0,85-0,95!

    #148763
    William
    Deltagare

    En 9000 Aero vore något det. Som Björn Envall sagt i en intervju för FT.com;


    He still drives a black Saab 9000 Aero – the one marketed under Erik Carlsson’s name – but his pride in it was tinged with regret. “I just happen to think it is one of the best cars we ever did,” he said. “And the rest is compromise.”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng