- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-29 14:21 av .
- FörfattareInlägg
- 27 november, 2009 kl. 17:34 #21172
kortnos
DeltagareJag tänkte agera djävulens advokat. Så nu får ni ta det här på rätt sätt, jag gör det med glimten i ögat 😀
(Så observera alla smilegubbar ni som har lätt att reta upp er)
Jag har i min egen stillsamma observation märkt att av alla saabdårar och deras förärlek för en viss modell av saab, så är det just 9000 gänget som tar i dom högsta växlarna när dom berättar hur bra just deras bil modell är 😀
Att få höra av någon att just deras bilmodell är den bästa saaben genom tiderna och till och med världens bästa bil!!! Sånt gör att det kliar lite i mina fingrar att ”retas” tillbaka lite. 😎
Och för göra saken ännu värre har jag blandat in volvo i smeten (gud förbjude), titta på denna och sug på den kära 9000 älskare 😉
http://www.youtube.com/watch?v=ENniiUvFZ20&feature=related
Kanske ska tillägga att jag faktiskt aldrig kört en saab 9000 så kanske efter en tur så är jag lika övertygad som ni andra… men tills dess så titta jag på klippet
27 november, 2009 kl. 18:11 #148687phermansson
DeltagareDet var bättre förr…
[video:youtube]ebmy9Q0ZHHU[/video]Men jag gillar 9000 också. Det där andra du skrev om vet jag inte riktigt vad det är 🙂
27 november, 2009 kl. 18:17 #148688Per-Erik
DeltagareKortnos wrote:Kanske ska tillägga att jag faktiskt aldrig kört en saab 9000 så kanske efter en tur så är jag lika övertygad som ni andra…Alltså, risken är stor. Jag har sagt någonstans att jag aldrig kört en 9000 innan jag provade brorsans (numera min egen) Talladega för några år sedan, och det tog inte många meter i den förräns jag var övertygad om dess förträfflighet… Innan dess var det typ ”rattväxel annars kan det kvitta” som gällde. Men, så länge man lever kan man väl lära sig, eller hur det är man säger 😉
27 november, 2009 kl. 18:30 #148690Per-Erik
Deltagare27 november, 2009 kl. 21:25 #148703kortnos
DeltagareOBS Kära läsare observera alla smilegubbar
Per-Erik wrote:Nu förstår jag inte riktigt 😎 två av filmerna visar när andra saabar än 9000 spöar volvosar, den tredje film visa när den spöar en 240!!!!! kom igen, en 240 ;). Dom vet vi alla att dom är trötta och slöa ju. Är det inte som att själa godis från barn. Hur svårt är det att spöa ”urtraktorn” från 1970 talet (som i sin tur är en vidareutveckling på 140, 1960 tal) inte riktigt rättvist.
Sista filmen är det enda beviset på att 9000 gör bra ifrån sig och mot vaddå en smutsig 940 med en burn glad bonde. 😀
Tror inte det var ”top of the line” när det gäller upphottade volvosar.Och så handlade min argummenation om att saablådorna inte håller,(Ni missade väl inte den grejen i filmen, det var ju därför saab killen misslyckades för hans växellåda inte hängde med)
Jag har egentligen aldrig ifrågasatt saabens snabbhet 😉 jag ville bara poängtera att ”världens bästa bil” borde inte ha haft dom här problemen (med växelllådan) 😎
…hehe
DISCLAIMER: Jag retas mest nu nu, så bli nu inte upprörda över att jag ev säger poltiskt inkorekta saker nu27 november, 2009 kl. 21:27 #148704hans h
DeltagareJag håller med Per-Erik.
Mina favoriter innan var tvåtaktare och V4:or och 900OG. Men efter att ha fått (!) en 9000CD 2.3 -90 så är jag såld. Vilken rosthö…härlig bil !! 🙂Ja, karossen ger sken av skogsvrak, men den är kärnfrisk under och i maskin och den går som ett Troll. :racesmile:
Jag har alltid trivts i Saabar. Det är som om deras inredningar är byggda för mig. Så nu är de enda Saabarna jag inte är helt övertygad om bilarna jag inte kört än. Hur är 9-2x? Och 9-7x ska ju vara en riktigt bra … Chevrolet.
27 november, 2009 kl. 21:33 #148707Martin
DeltagareJag hade snudd på svurit min bruks900-89CC sedan 1992 evig trohet. Men efter ett tag i en 9000 insåg jag att jag fick bättre komfort och faktiskt bättre driftekonomi i vår bruks 9000-97 ägd sedan 2000. Snackar vi bruksbil trivs jag nog allra bäst i 9-3 SC från 2006.
Men om det handlar om designikon är det få ”modernare” bilar som slår en 3D 900OG med läpp därbak.
28 november, 2009 kl. 09:54 #148721Lustgasen
ModeratorHörru, nu hitta jag inte klippet men de svenska Monster Garage när de sätter ihop en 9000 och en 850, vilken vinner 😉 , kopplingen på 850in sprängs…
Vi syns ikväll .
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
28 november, 2009 kl. 10:47 #148722Molte
DeltagareKortnos wrote:OBS Kära läsare observera alla smilegubbarPer-Erik wrote:Nu förstår jag inte riktigt 😎 två av filmerna visar när andra saabar än 9000 spöar volvosar, den tredje film visa när den spöar en 240!!!!! kom igen, en 240 ;). Dom vet vi alla att dom är trötta och slöa ju. Är det inte som att själa godis från barn. Hur svårt är det att spöa ”urtraktorn” från 1970 talet (som i sin tur är en vidareutveckling på 140, 1960 tal) inte riktigt rättvist.
Sista filmen är det enda beviset på att 9000 gör bra ifrån sig och mot vaddå en smutsig 940 med en burn glad bonde. 😀
Tror inte det var ”top of the line” när det gäller upphottade volvosar.Och så handlade min argummenation om att saablådorna inte håller,(Ni missade väl inte den grejen i filmen, det var ju därför saab killen misslyckades för hans växellåda inte hängde med)
Jag har egentligen aldrig ifrågasatt saabens snabbhet 😉 jag ville bara poängtera att ”världens bästa bil” borde inte ha haft dom här problemen (med växelllådan) 😎
…hehe
DISCLAIMER: Jag retas mest nu nu, så bli nu inte upprörda över att jag ev säger poltiskt inkorekta saker nuDet är inte växellådan det är fel på, det är motorn som är för stark:P Efter -96 blev lådorna lite starkare. Sen kan det ju va den som sitter bakom ratten som dödar lådor också. IOFS har inte saab något vidare rykte när det gäller växellådor…
Måste vara lite patriotisk.. :racesmile:- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska28 november, 2009 kl. 11:00 #148723William
DeltagareLustgasen wrote:Hörru, nu hitta jag inte klippet men de svenska Monster Garage när de sätter ihop en 9000 och en 850, vilken vinner 😉 , kopplingen på 850in sprängs…mm innan de började bygga så bromsade de Saaben till 160hk efter 31 000 mil, ganska bra för en som hade 150 från fabrik :racesmile:
28 november, 2009 kl. 15:01 #148746berra_bus
DeltagareMartin wrote:Men efter ett tag i en 9000 insåg jag att jag fick bättre komfort och faktiskt bättre driftekonomi i vår bruks 9000-97 ägd sedan 2000.Har ingen som helst erfarenhet av 9000 men hur kan du få mer driftekonomi med en 9000 jmf med en 16v 900OG?
Letar efter en 16v 900i eller 900s i bra skick som vinterbil men jag kanske skall tänka om och fundera på en 9000?28 november, 2009 kl. 15:53 #148751Martin
DeltagareJag kör vår 9000-97 ”sugis” på landsväg 2*4,5 mil per dag på runt 0.7 l/mil. Marschhastighet cirka 90km/h på mätaren.
Kalla tiden på året används motorvärmare hemma och på jobbet. Snålar jag kan jag krypa ned under 0.7. 900-89 16v låg med motsvarande körprofil på 0.75+. Har man väl fått upp farten har vikten mindre betydelse. Underhållskostnaderna är i mitt fall helt jämförbara.
9000 har med sin tvärställda motor en något effektivare transmission och jag antar att även DI gör sitt till. Turbobilarna är ännu snålare. Cw-värdena på respektive bil har jag inte koll på.
28 november, 2009 kl. 15:58 #148753Per-Erik
Deltagareoj, det var bra siffror… vår 95:a CDE 2,3-16v har svårt att hålla sig under litern, meeen, å andra sidan kör jag mer kortare sträckor, typ 25km åt gången… Tallan å andra sidan ligger konstant på 0,85 för samma typ av körning…
28 november, 2009 kl. 17:39 #148760emul
ModeratorJadu Per-Erik, men den bilen har alltid hällt i sig bensin, det lovar jag dig! 😉
Min 9000 (turbo med ”rätt” låda för att åka landsväg..) drar kring 0,7 landsväg och upp till 90, motorväg 110-130 ca 0,85-0,95!
28 november, 2009 kl. 18:05 #148763William
DeltagareEn 9000 Aero vore något det. Som Björn Envall sagt i en intervju för FT.com;
”
He still drives a black Saab 9000 Aero – the one marketed under Erik Carlsson’s name – but his pride in it was tinged with regret. “I just happen to think it is one of the best cars we ever did,” he said. “And the rest is compromise.”
” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.