- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-29 14:21 av .
- FörfattareInlägg
- 28 november, 2009 kl. 18:58 #148772
berra_bus
DeltagareOk, hade fått för mig att en 9000 gärna vill ha närmare litern. Vilken motor är snålast hos 9000?
28 november, 2009 kl. 19:02 #148773Per-Erik
Deltagareemul wrote:Jadu Per-Erik, men den bilen har alltid hällt i sig bensin, det lovar jag dig! 😉Min 9000 (turbo med ”rätt” låda för att åka landsväg..) drar kring 0,7 landsväg och upp till 90, motorväg 110-130 ca 0,85-0,95!
Jaa, du borde ju veta, eftersom den bott större delen av sitt liv i er familj 🙂
29 november, 2009 kl. 01:53 #148789svarvaren
Deltagare9000 ÄR bland det bästa som SAAB gjort,speciellt 2,3turbo!
200hk motorn har ett vridmoment på 324nm vid 1800 r/min,och 225hk motorn(aero) har 342nm vid 1800 r/min!.Den axar till 100 på 6,9 sek….Trots det är dom bränslesnåla tack vare ett avancerat styrsystem (trionic)som fanns från-93.Det finns ännu idag ingen Volvo som har sådan teknik.Dessutom åker man som en kung i 9000 med en bra väghållning.Läs om 9000 som tävlingsbil på http://www.abbottracing.com/cat/Saab%209000/scrolla ner på sidan och läs om ”The most successful SAAB ever”
”On winding country roads, a well modified 9000 is one of the worlds fastest and most underrated saloon cars, capable of shaming many newer and smaller cars, yet inside the 9000, no matter how fast you travel the atmosphere is still calm and quiet.”
/Owe
29 november, 2009 kl. 09:48 #148794rodder76
DeltagareFörsta filmen var det väl två stycken Saab 9000 mot varandra?
För mig veterligen så är Volvo 850 nästan mer Saab än vad Saab 9-5 blev. Bilen är ju en hisingevariant på en 8år äldre Trollhättemoped.
Jag ska erkänna att jag trivs rätt bra i kompisens Volvo 850R -96, men antagligen beror det just på att bilen är en kopia på Saab 9000. Framhjulsdrift, tvärställd överladdad motor, bra sittkomfort och en instrumentering som liknar Saabens fast en aningen mer kantig. Till och med elhissknapparna sitter mellan sätena så som de ska göra på en Saab.
Det enda som jag gillar bättre med 850 är 5cylindrar. Skön gång i motorn och ett ljuvligt ljud ur 5:orTill de som kritiserar filmen där en Volvo 240 lämnas bakom: Jag har flertalet vänner som vägrade rejsa mot Volvo 240 förr i tiden. Man vet nämligen aldrig vad som gömmer sig under huven på en 240. Den kan vara precis hur snabb som helst.
Nä, 9000 må vara lite småtråkig och jag har full förståelse för alla som har svårt att förstå min egna förtjusning över 9000. Men bilen var helt klart före sin tid och jag har faktiskt svårt att tänka mig så många andra 80talare jag skulle vilja bruka på samma sätt som en 9000. ”Dän bäste bil ja’ ha’tt”
29 november, 2009 kl. 10:03 #148795Martin
DeltagareDe som äger eller ägt 9000 Aero är närmast lyriska över bilen.
Eller hur Göran D, Dick S mflMinns fö när 850 kom. Det bästa betyget i mina ögon var att den upplevdes som en Saab.
En eloge till Volvo som så radikalt gick från en skola (240/740) till en annan (850 och framåt) och fick med sin trogna kundkrets.29 november, 2009 kl. 13:11 #148804svarvaren
DeltagareSAAB 9000s svaghet växellådan som beror på vridet som skjuter bottenstocken i växellådan i sidled avhjälpes med en rakskuren drevsats.Om man ska jämföra med 850 kan man titta på motorn som är skottsäker på 9000.Underdelen på kortmotorn (94-98)kolvar,stakar och vevaxel klarar imponerande [color:#FF0000]500hk[/color] i John Andersson från Västerviks dragrace 9000.
Han har en rakskuren drevsats från Quaife som också är skottsäker.Volvos motor kräver grövre stakar osv vid trimning.
Han är tillsammans med en till 9000 på Topp 10 i Bredshult Racing Club 2009,och ingen Volvo i sikte….
Det är en 1/8 mile strip=201,17m.
John jobbar förövrigt som mek på Volvo…./Owe
29 november, 2009 kl. 13:23 #148805rodder76
DeltagareMartin wrote:En eloge till Volvo som så radikalt gick från en skola (240/740) till en annan (850 och framåt) och fick med sin trogna kundkrets.Synd att så många av dem som valde 850 och blev lyriska över dess förträfflighet aldrig kunde/kan tänka sig en Saab.
29 november, 2009 kl. 14:21 #148808Martin
DeltagareDet nysvenska ordet ”mindset” antar jag.
Det kvittar hur bilen ser ut bara det är en…. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.