Dra bromsrör i kupén?

Forum Övrigt Allmänt Dra bromsrör i kupén?

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-01 19:48 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24297
    Janne Hagnell
    Moderator

    Fick nedslag i besiktningen på ett av de långa bromsrören till bakhjulen. Är det tillåtet att göra en Saabklassiker och dra det nya röret i kupén? Och ja, det är klart jag kan kolla med bilprovningen, men det kanske är någon här som vet? Bilen är en 9-5.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #53002
    stefan
    Deltagare

    och vad räknar du med att vinna på det? Drar du koppar eller kopparnickel rör så har du iallafall en livslängd på dem som överstiger bilens flera ggr om…………Det är ju oftast ett engångsjobb.

    #51937
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag räknar med att vinna en djup, inre tillfredsställelse! :mrgreen:
    Det är mer en kul grej. Saab gjorde ju så dels för atr skona rören från korrosion (vilket iof sig går att få under blöta mattor också), dels för att skydda dem mekaniskt. Särskilt päronhalvorna är ju gjorda för att kunna ”glida på mage” i snö mm.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #53680
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nähä, besiktningsmannen tyckte att det ska vara som original. Han kunde iof sig inte säga att det var otillåtet med annan dragning, men varnade mig för att jag kan komma att bli ifrågasatt och tvingad att bevisa säkerheten i min konstruktion, och en sådan diskussion känns ju onekligen som ett gungfly…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #53678
    ingemargavle
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Jag räknar med att vinna en djup, inre tillfredsställelse! :mrgreen:
    Det är mer en kul grej. Saab gjorde ju så dels för atr skona rören från korrosion (vilket iof sig går att få under blöta mattor också), dels för att skydda dem mekaniskt. Särskilt päronhalvorna är ju gjorda för att kunna ”glida på mage” i snö mm.

    Ja det är väl därför vi skruvar Saab 🙂

    #53666
    turbocab
    Deltagare

    Helbilsgodkänd… Men hade du inte frågat och bara gjort det så tvivlar jag dom sagt nåt? Även og900 har ju rören dragna genom kupen. Jag tycker det är helt suveränt, anmärkningen ”Bromsrör, inre – mittre, rostskadat” torde ännu inte delats ut på en og900, inte ens i Sverige. 🙂 (däremot fick jag fanimig på samtliga tre rör på bakaxeln sist på min og900, men det är en annan historia)

    #53660
    Janne Hagnell
    Moderator

    Problemet är ju att det röret ska godkännas i ombesiktningen, och det blir svårt utan att visa dem röret…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng