- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-01 19:48 av .
- FörfattareInlägg
- 31 mars, 2014 kl. 16:38 #24297
Janne Hagnell
ModeratorFick nedslag i besiktningen på ett av de långa bromsrören till bakhjulen. Är det tillåtet att göra en Saabklassiker och dra det nya röret i kupén? Och ja, det är klart jag kan kolla med bilprovningen, men det kanske är någon här som vet? Bilen är en 9-5.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”1 april, 2014 kl. 06:13 #53002stefan
Deltagareoch vad räknar du med att vinna på det? Drar du koppar eller kopparnickel rör så har du iallafall en livslängd på dem som överstiger bilens flera ggr om…………Det är ju oftast ett engångsjobb.
1 april, 2014 kl. 12:26 #51937Janne Hagnell
ModeratorJag räknar med att vinna en djup, inre tillfredsställelse!
Det är mer en kul grej. Saab gjorde ju så dels för atr skona rören från korrosion (vilket iof sig går att få under blöta mattor också), dels för att skydda dem mekaniskt. Särskilt päronhalvorna är ju gjorda för att kunna ”glida på mage” i snö mm.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”1 april, 2014 kl. 17:14 #53680Janne Hagnell
ModeratorNähä, besiktningsmannen tyckte att det ska vara som original. Han kunde iof sig inte säga att det var otillåtet med annan dragning, men varnade mig för att jag kan komma att bli ifrågasatt och tvingad att bevisa säkerheten i min konstruktion, och en sådan diskussion känns ju onekligen som ett gungfly…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”1 april, 2014 kl. 17:19 #53678ingemargavle
Deltagare@Janne Hagnell wrote:
Jag räknar med att vinna en djup, inre tillfredsställelse!
Det är mer en kul grej. Saab gjorde ju så dels för atr skona rören från korrosion (vilket iof sig går att få under blöta mattor också), dels för att skydda dem mekaniskt. Särskilt päronhalvorna är ju gjorda för att kunna ”glida på mage” i snö mm.Ja det är väl därför vi skruvar Saab 🙂
1 april, 2014 kl. 19:43 #53666turbocab
DeltagareHelbilsgodkänd… Men hade du inte frågat och bara gjort det så tvivlar jag dom sagt nåt? Även og900 har ju rören dragna genom kupen. Jag tycker det är helt suveränt, anmärkningen ”Bromsrör, inre – mittre, rostskadat” torde ännu inte delats ut på en og900, inte ens i Sverige. 🙂 (däremot fick jag fanimig på samtliga tre rör på bakaxeln sist på min og900, men det är en annan historia)
1 april, 2014 kl. 19:48 #53660Janne Hagnell
ModeratorProblemet är ju att det röret ska godkännas i ombesiktningen, och det blir svårt utan att visa dem röret…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.