Drag på/i SEN 131 :)

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Drag på/i SEN 131 :)

• Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    persjoberg
    Deltagare

Tack för insläpp i detta forum. Här finns ju närmast ”oändliga” kunskaper ser jag efter att ”plöjt” alla ämnen i denna del (”NG900/OG9-3”) forumet.
    Snabbpresentationen av mej är att jag aldrig varit utan SAAB, sedan 1974 då jag tog B-körkort, o nu har familjen tre (9-3-2000, 9-3 SS Aero-04 och ”pärlan” SAAB 9-3 2,0T FX76S-CV som just hamnat på undantag i garaget)
    Jag började med 2-takt-66 och har haft de flesta varianter av SAAB under åren, och konstaterar att denna variant är en otroligt praktisk variant av detta märke.
    Den aktuella bilen (SEN 131) ägs av min hustru (jag ville inte äga en bil med SEN på plåten), skall drag monteras.
    Jag har ett VBG-drag, men ”reservhjulsbaljan” är inte bra, så jag behöver support med hur jag bäst fixar detta.
    Finns ex.vis hela baljan som plåtdel, så man skär ner hela o byter för att Bilprovningen ska bli ”impad”?
    Tacksam för idéer o lösningar på detta.
    Mvh Per Sjöberg

59deluxe
    Deltagare

Hej och välkommen hit Per.

Mej veterligt tror jag inte att det längre går att få tag på en ”ny” reservhjulsbalja.
    Föreslår att du besöker det lokala plåtslageriet hämtar lite 0,9 mm svartplåt och svetsar själv.
    Tänk på att göra ordentligt rent från den eländiga påsprutade plastfilmen eller vad det är för elände som är pålagt.
    Om du inte är jättenoga med originalutseende så svetsa inifrån skuffen det är lättare.
    Glöm inte att se till att det inte får finnas en massa rostskydd mellan fästpunkterna på draget när du monterar.

Mvh. Håkan.

mr ems
    Deltagare

Hej . När reservhjulsbaljan är riktigt dålig kör jag till skroten och skär ut en stor bit på en frisk bil . Går snabbare och blir väldigt snyggt . Tycker du att det är kul svetsar du kant i kant . Annars kör du överlapp . Största jobbet är att ta bort all ljuddämpnings massa !

• Det här svaret redigerades för 1 dag, 19 timmar sedan av .
    persjoberg
    Deltagare

Hej o Tack för svar. Misstänkte väl att det var slut på ”färdiga plåtdetaljer”. En fundering ang. ”Håkans lösning”… Måste ”baljan” se ut som original framför fästbultarna till draget som sitter i bakkant av ”baljan”? Rent praktiskt är det ju lättare att lägga en rak plåt (bruksbil så inte så viktigt med ”originalstukning” på plåten), eftersom vi alltid har ett ”riktigt” reservhjul på plats i bilen o bagagen är stor nog även för de verktyg man behöver ha med sej (bara för att hjälpa medmänniskor givetvis).
    Vad säger Bilprovningen om en sån enkel lösning måntro? Baljan är ju inte bärande på nåt vis, så det kanske är OK.
    Ang. mr ems förslag, så får jag ta en sväng till skroten o kolla efter fräscha reservhjulsbaljor. Skulle dock tro att de är utrotningshotade.
    Mvh Per

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng