Dragkrok – regler, fordonsregistret och förvirring

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dragkrok – regler, fordonsregistret och förvirring

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-10-14 20:10.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419027
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Efter att nyss ha skaffat en liten men efterlängtad släpkärra lutar det åt att dragbilen, en volvovalp, ska bort. Dragkrok måste därför monteras på Spökplumpen, en 96:a från 1975, alternativt på ”äckliga nödbilen”, en Audi A4 från 1997. Komplett dragkrok till Saab 96 har jag liggande i gott skick. Här och där kan man läsa att sedan 2014 krävs inte längre registreringsbesiktning efter montering av dragkrok, men att den nya regeln bara gäller bilar med ”EU-godkännande”. Jag antar detta är vad man också ofta kallar ”helfordonsgodkännande”. Saabgurkorna är ju tillverkade långt före EU-tiden så där borde det krävas en registreringsbesiktning.

    Nyss kollade jag Mina Fordon hos Transportstyrelsen, främst för att försöka bli klok på om Audi-skrället kan förses med dragkrok utan registreringsbesiktning. Jag ser inget som ger tydligt besked om detta, bara uppgifter om tillåtna släpvagnsvikter. Uppgifterna och fordonsklass ser likadant ut för Spökplumpen och även för min skrot-95:a från 1968 och ingen av bilarna har ju dragkrok så det är väl i sin intetsägande ordning…? RÄTTELSE: 95:an har enligt fordonsregistret dragkrok/kula upptäckte jag senare!

    Så kollar jag en reservdels-96:a, en 76:a, som HAR dragkrok, vilket framgår av det ett par år gamla registreringsbeviset. När jag nu kollar via Transportstyrelsens e-tjänst ser den inte längre ut att ha någon dragkrok monterad! Har de snott min dragkrok? Jag kan alltså inte hitta några uppgifter som skiljer mellan 76:an med dragkrok, och Spökplumpen som INTE har dragkrok.

    Volvovalpen är reggad som lätt lastbil, och där finns uppgiften ”KULA” bland fordonsuppgifterna, utöver siffrorna om släpvagnsvikt som finns för ovan nämnda Saabar. Lätt lastbil är ju något annat än personbil, men kan den ”försvunna” dragkroken på 76:an betyda att fordonsregistret inte längre vet om dragkrok är monterat på en personbil? I så fall borde jag lugnt kunna flytta över kroken till Spökplumpen utan att trassla med saknade monteringsanvisningar och regbesiktning…?

    Förvirringen blir dock än värre, för när jag kollar min styckmördade -64 (hade INTE dragkrok) som jag vill minnas fick dra omkring 700-800 kg, finns nu ingen uppgift alls om släpvagnsvikt via Transportstyrelsens e-tjänst! VAD I HELA FRIDEN? Om jag mot förmodan skulle sätta ihop 64-pusslet till något som liknar en gammal TT-Saab, kommer jag då inte kunna montera dragkrok på den bilen? Gäller det att hålla stenhårt i äldre registreringsbevis som har kvar uppgiften om max släpvagnsvikt?

    Viktigaste frågan är dock, kan jag smyga över dragkroken från -76:an som ÄR registrerad med krok, till Spökplumpen som trots allt ser i det närmaste identisk ut i fordonsuppgifterna? Det verkar ju helkonstigt om man inte längre som privatperson ska kunna se dragkroksstatus för en äldre personbil. Hur ska man kunna ta reda på om en begagnad bil med dragkrok är laglig eller ej?

    • Detta ämne redigerades 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #419028
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    RÄTTELSE:
    Det är inte bara hos Transportstyrelsen saker försvinner, det sker visst också i mitt eget minne… :-[
    Jag kollade nu mina fysiska registreringsbevis och ser där att den gamla 64:n INTE har några pappersuppgifter om
    vad BILEN faktiskt får dra om den skulle ha dragkrok monterat. Däremot finns uppgiften om max ca 800 kg om föraren har B-kort.

    Ytterligare en reservdelsbil i samlingen, en Saab 96 från 1972, saknar helt och hållet uppgifter om släpvagnsvikter. Denna bil släpade jag hem 2015 och den hade INTE dragkrok monterad. Bruksbilen av samma modell från 1975 har däremot dessa uppgifter (men har inte den heller dragkrok monterad) Reservdelssaaben från 1976, den som faktiskt HAR dragkrok monterad, har även den uppgifter om släpvagnsvikter men det saknas uppgift om att dragkroken är monterad. Renoveringsobjektet från 1968 har precis som min lätta lastbil en noteringen ”Kopplingsanordning 1: KULA”

    Mysteriet om varför vissa av mina Saabar saknar uppgifter om max släpvagnsvikt kvarstår. Kanske det kan ha något med ålder att göra, på bilar som inte tidigare haft dragkrok monterad? Det är åtminstone vad logiken pekar på, och i så fall går brytpunkten någonstans mellan 1972 och 1975, eftersom 75:an och 76:an ju har dessa uppgifter.

    Det riktigt stora mysteriet är dock varför 76:an som hade dragkrok monterad INTE har denna inskriven i fordonsregistret? Med tanke på hur rostigt allt var så verkar kroken ha suttit på länge, och det känns inte speciellt troligt att man skulle ha missat detta på besiktningarna. Eller KAN det ändå röra sig om en ”svartmonterad” dragkrok som aldrig godkänts?

    #419031
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Ja, det här är lurigt. Nu senast sa de på besiktningen att om bilen är så ny att den har helbilsgodkännande så tittar de öht inte på kroken (om de nu inte har anledning att misstänka något fel, förstås). Jag hade trott att de ändå tittade och noterade att den finns, fast utan ”extraböket” som är vid en regbes.

    #419033
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Har man en helfordonsgodkänd modern ”plastbil” vill bilprovarna hemskt gärna hålla på och peta i detaljerna om dragkroken är demonterbar/fällbar. Min mamma har hus på landet och hästar, så hon har aldrig haft anledning att demontera sin krok en enda gång på de åtta år hon haft bilen. Låset hade därför kärvat ihop och trots att kroken satt stadigt fast blev det underkänt. Ny krok 5000 kr, tack och hej!

    #419034
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    När jag kollat närmare på delarna till dragkroken som var monterad på reservdelssaaben från 1976 konstaterade jag att flera av bultarna såg relativt nya ut, och att en av dem saknades. Det lutar mot att en illa begagnad krok monterats strax innan bilen ställdes undan i tio år, i väntan på att jag skulle hitta den. Det är svårt att komma på en mer rimlig förklaring… Därmed har jag fått klart högre motivation att lappa ihop min rostiga 95:a, som ju är registrerad med krok för 60 kg över min kärras totalvikt, och dessutom lagligt rymmer hela familjen plus två gäster på den lilla nödbänken. Två lagliga passagerare mer än volvovalpen! Någon som vill ha en volvovalp?

    #419040
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Om du behåller valpen kan jag ta 95:an istället!
    😉

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.