Dragkroksbekymmer Biltema OG 900 *LÖST*

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Dragkroksbekymmer Biltema OG 900 *LÖST*

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Dragkroksbekymmer Biltema OG 900 *LÖST*

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 17, 2013 at 21:35 #6907

      Halloj alla!

      Och hej får jag nog lov att säga.

      Inser att det var flera år sedan jag var flitig användare av Saabklubbens forum (Vad det har krymt)

      Har många gamla Saabar men bara problem med en just nu som jag hoppas att någon vänlig själ kan råda bot på.

      Har fått tag i en underbart oskruvad, rostfri och fin Saab 900 GL cc 1984 som jag bytt motor och låda i som bara har gått 11.500:-

      Och nu har jag skruvat dit en splirrans dragkrok från Biltema som dock stått och dammat i mitt garage i flera år i väntan på rätt bil.

      Dock säljer inte Biltema denna längre och hur jag än söker och letar så finns det ingen monteringsanvisning någonstans att hitta…….och jäklar vad jag letat.

      Hittat till alla andra tillverkare men ej Biltema 🙁

      Har besiktning om en dryg vecka och kroken sitter ju redan på plats nu.

      Ytterst tacksam för all hjälp. Inte främmande att köpa en lapp om någon har den på papper men digital form funkar utmärkt.

      Stort tack på förhand/Fredrik Liljeqvist, Årsunda förr Norrköping

        mars 18, 2013 at 05:48 #53483

        Hej,
        Oj! Har bilen haft dragkrok innan? Isåfall blunda och kör och förklara att du renoverat kroken om den ser för ny ut.
        Ska den regbesiktigas med krok nu kan det bli bökigare. Har du testat att kontakta Biltema centralt?
        Får du ändå inte tag i nåt papper skulle jag ha “tillverkat ett eget”…

        /D

          mars 18, 2013 at 08:01 #53485

          Vad jag vet så är väl Biltema supergriniga på just monteringsanvisningar på dragkrokar? De vill väl inte ha nån cirkulation på gamla delar utan man ska väl köpa nytt eller hur de nu resonerar……

          Ett tips är att kontakta SBP i ärendet, de HAR monteringsanvisningar i pärmar men frågar man efter den vid bes tillfället så nekar dom obönhörligt. Tar man däremot stationschefen och ber om att få hjälp med detta i god tid är ju chansen större att denne bläddrar lite.

            mars 18, 2013 at 08:17 #53486

            Hejsan!
            Tack för svaren.
            Jo det är ju en helt ny krok och det är regbes som gäller tillsammans med vanlig besiktning.

            Det är denna dragkrok: 41-645 1299:- fanns i alla fall i biltemakatalogen Vår & Sommar 2012 men är nu borttagen ur sortimentet 🙁
            Vet att för några år sedan när jag satte dit en begagnad biltemakrok så kunde man hitta på biltemas hemsida som man fick photoshoppa lite men nu finns INGENTING att få tag på 🙁

            MVH Fredrik

              mars 18, 2013 at 09:26 #53487

              Det viktigaste är väl att det finns en giltig typskylt på kroken, så löser det sig väl med (väl)vilja av alla inblandade?
              Men en detalj som fanns att köpa i förra katalogen kan ju orimligen vara omöjlig att få ut dokumentation på, även ens från Vrångtema? Garantin varar ju längre än katalogens sortiment gäller!

                mars 18, 2013 at 10:49 #53489

                Jo tyvärr vägrar Biltema här i Gävle.

                Har nu skickat ett trevligt mail till min bilprovning i Sandviken och frågat om det är möjligt att reg. besikta ändå.
                Typskylt finns och kroken är ny men stått några år.

                Tackar för alla svar hittils.
                Jakten går vidare 🙂

                MVH Fredrik

                  mars 18, 2013 at 11:08 #53491

                  @Fredrik L wrote:

                  Jo tyvärr vägrar Biltema här i Gävle.

                  Har nu skickat ett trevligt mail till min bilprovning i Sandviken och frågat om det är möjligt att reg. besikta ändå.
                  Typskylt finns och kroken är ny men stått några år.

                  Tackar för alla svar hittils.
                  Jakten går vidare 🙂

                  MVH Fredrik

                  Ser att du finns i Gävletrakten, jag monterade en krok på min 900 från biltema bara för något år sedan. Jag har pappren kvar och du kan få låna dem till besiktningen. Har även en variant på finska om du vill trilskas lite…

                  ps kanske skulle vara något för Saabklubben/forumet att lägga en tråd med bra pdf dokument till våra Saabar.

                  mvh Ingemar Back

                    mars 18, 2013 at 13:51 #53497

                    Tack gärna 🙂

                    Betalar dig gärna annars för porto och besvär om det går att få en kopia eller om det går att scanna in och skickas via mail.
                    Skulle uppskattas mycket.
                    Annars kanske jag kan läna någon typ av deposition till ditt konto om du skickar pappret till mig?
                    Så du vet att jag inte behåller dom menar jag.

                    Underbart att se att Saabandan lever än 🙂

                    MVH Fredrik

                      mars 18, 2013 at 15:42 #53500

                      Vet inte om du kan skriva ut dessa bilder.
                      Skicka annars ett pm så postar jag orginalet.


                        mars 18, 2013 at 15:58 #53501

                        :AP Helt underbart!

                        Kan helt klart lova en fika med bulle om du skulle komma förbi Årsunda i närheten av Sandviken någon gång 🙂

                        Funkade jättebra att skriva ut!!!

                        Hör gärna av dig om det är några delar eller nåt som du skulle behöva nån gång….Har mycket prylar från 99/90/900 og som man samlat på sig som bra att ha genom årens skruvande och hjälper gärna till om det går.

                        Stort tack än en gång 🙂

                        Mvh Fredrik

                          mars 18, 2013 at 16:02 #53502

                          Hmm skulle vilja skriva *LÖST* i Ämnesrubriken men vet tyvärr ej hur man gör.

                            mars 18, 2013 at 16:32 #53505

                            @Fredrik L wrote:

                            :AP Helt underbart!

                            Kan helt klart lova en fika med bulle om du skulle komma förbi Årsunda i närheten av Sandviken någon gång 🙂

                            Funkade jättebra att skriva ut!!!

                            Hör gärna av dig om det är några delar eller nåt som du skulle behöva nån gång….Har mycket prylar från 99/90/900 og som man samlat på sig som bra att ha genom årens skruvande och hjälper gärna till om det går.

                            Stort tack än en gång 🙂

                            Mvh Fredrik

                            En fika låter juste, brukar vara i Långängarna på sommaren.

                              mars 18, 2013 at 16:36 #53506

                              Gött att se att Saab-andan lever ja 🙂
                              Redigeringsmöjligheterna är lite begränsade pga tidigare problem med folk som redigerat lite obetänksamt. Men jag har satt dit ett *LÖST* nu.

                                mars 18, 2013 at 16:45 #53507

                                Ja då kanske vi syns där.

                                Antingen har jag min ljusblå 900 gl cc från 84 eller min svart 99 le från 74

                                Tror många kommer hitta den här tråden som letar monteringsanvisning från Biltema då jag stött på många trådar med den önskan men alla med trasiga länkar.

                                Tack Ingemar och tack moderator för redigeringen.

                                  mars 18, 2013 at 16:50 #53508

                                  Kan jag ta bilderna och lägga på https://saabklubben.se/sv/node/129?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.